H0e - "Mine Town" |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 desember 2007 at 20:52 |
Hei!
Smeller opp min egen logg kan du si!
Skalan er H0e og anlegget skal bli et 60 talls amerika sidelinje med en form for gruve drift.
Ting blir kjøpt etter penge balanse!
Bilder jeg tok i dag etter smussing av "Berta" og en av vognene.
-Jonas Edited by Jonas - 18 desember 2007 at 14:41 |
|
Jolsen
Medlem i MJF Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjekt at flere har lyst å satse på H0e - en fin skala og sporvidde for oss som er glade i detaljer og selbygging, men som har begrenset med plass.
Skal bli spennende å se fortsettelsen på det du jobber med!
John
|
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilken sjarm smalspor har
Flott bilde |
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for tilbakesvar.
tror ikke jeg kjøper noe MJ greier i morgen selvom jeg skal like ved en butikk...
Merk: på bildet er vanlig H0 jeg har liggende
kan jeg bruke vanlige N-skala skinner og dreieskive foresten?
har en dreieskive kjøpt ifra usa liggende til N.. med motor
|
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har du VIRKELIG fått det til! |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sporvidden er den samme, men både svillenes lengde, bredde og avstand er forskjellig. Det ser du på bildet under (N-skinnen til venstre ): |
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
ja...
da kan jeg si det slik at jeg har kommen bittelitt lenger. lagt inn "vegger" innover i gruven og holder på i skrivende stund og venter på noen "støtter" skal tørke.
legger ut 2 bilder.
første er et lite stemningsbilde på denne førjulskvelden.
det andre er et tidligere amerikansk N bilde jeg har tatt som ble litt bra!
imorgen kommer toget!
Edited by Jonas - 16 desember 2007 at 18:59 |
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
da var toget "berta" kommen.
fikk et litt smådårlig første utrykk av NMJ men fikk beklagelse av dem på telefon da det manglet flere deler i settet som kommer senest onsdag.
satte bare litt av greiene opp i dag.
her er noen bilder.
ja, det er dårlig kvalitet.
skal få fiksa meg en ny plate å bygge på...
den jeg har nå er litt sånn ute av stand kan man si. dårlig å bygge på!
legge inn en video om noen minutter
settet var visst noe Roco hadde hatt på lager siden slutten av -90 åra.
så må visst smøre iblant Edited by Jonas - 17 desember 2007 at 18:15 |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
fint dette her ja har tenkt og kjøpe det samme settet ettersom jeg har tenkt og ha en ho e gruvebane i fjellet på det kommende annlegget.
så jeg gleder meg til slutt resultatet.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
bra det! syns det er et fint sett!
men det har nå liggi på lager hos Roco siden sent på 90 tallet så detl ukter bra mye elektronikk av det
har sitti et par timer og frest rundt med små vogner nå jeg. la til litt ekstra dill jeg da
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
du må huske og smusse lok og vogner og sitte i en røyk generator i loket hvist det er plass og når kommer den videoen?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
kan legge opp videoen nå. ble mørkt og litt dårlig kvalitet men.
skal prøve å smusse litt på vogner og lok etter jul
skal i en svensk tog butikk i jul da. da blir det handla for noen lapper tenker jeg!
Toget gikk som søren det. la til noen få N-skala skinner nå så jeg hadde litt større rom å frese på inntil resten av ordren min ifra NMJ kommer senest onsdag:)
her er et bilde av en liten del av butikken
Euro hobby i helsingborg. sykt mye stappa inn i en liten butikk.
SLIK skal en hobby butikk være Edited by Jonas - 17 desember 2007 at 20:02 |
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert i første post!
|
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
Nå syns jeg at jeg skriver mye men
var på lidl på lierstranda i dag. tenkte det ikke men der lå pokkern meg 2 slik startsett h0 digitalt til under 1000,-!
(en igjen nå da)
var ganske moro. så endring av planer:
europeisk med sidelinje.
h0 er fokusert passasjerer og h0e er fokusert gods.
-Jonas
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
(Kremt ...) Du mener vel med kontakt for å plugge inn digital-dekoder, formoder jeg ....
|
|
Bjørn Egil
|
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
sto da digitalen starter setten på eska da
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da var du heldig i "trekningen" ... på esken her står det: Lok mit Digitaler Schnittstelle ... og illustrert med en 8-pols kontakt
|
|
Bjørn Egil
|
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
vet ikke noe særlig om dette. kan gi eksakt avskrivning av esken når jeg kommer hjem.
men! jeg tror jeg har klart å ødelegge noe...
etter ca 2 timer kjøring i går kveld stoppa alt. og nå får jeg ikke start på det igjen...
noen som har noen tips jeg kan bruke for å få det til å trille rundt igjen?
-Jonas
|
|
b e pedersen
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg antar du har sjekka at ingen kontakter har løsna, så da kan det vel være greit å starte der strømmen kommer fra (en bør har et multimeter e.l.) og gjøre følgende (forenklede) sjekk:
- gir "trafo"n" 12 V som den skal? - kommer det kjørestrøm ut av håndkontrollen? - er det spenning i skinnegangen når håndkontrollen aktiveres? Ved "nei" på et av disse spørsmålene, skjønner du hvor feilen er. Ved "ja" på alle spørsmålene, er nok problemet i lok"et, og da må dette åpnes og undersøkes. Det kan f.eks. være problem med stømopptaket, men her bør en ha (eller skaffe seg) et visst minimum av kunnskaper før en går i gang .. |
|
Bjørn Egil
|
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
var visst analogt og det der snitchelle greiene.
syntes det sto noe annet.
målte 9.5 på skinnene. (satte toget oppå, dro halv "gass" på kontrollen og målte med rød på skinnen og svart på motsatt leding og andre plasser.
målte 9.5 hele tida.
|
|
b e pedersen
Post Options
Thanks(0)
|
Som Märklinist er jeg på en smule tynn is her (jeg hadde jo håpet noen av d"herrer DC-guruer hadde trådd til ...)
Piko-kontrollen er sikkert en elektronisk innretning (pulskontroll?) - i alle fall ser det ut som om det på ubelastet skinne ligger 17-18V, mens det med lok"et som last måles jamt stigende spenning fra et par V og opp til maks ved 12-13V. Mulig andre måleinstrumenter gir et riktigere(?) bilde .. Kanskje det beste rådet er å teste ut Lidls reklamasjons-system? |
|
Bjørn Egil
|
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det er helt korrekt at tomgangsspenningen er høyere enn belastet spenning. Siden DC kjører med 12V skulle det heller ikke være noen grunn til å teste Lidls reklamasjonssystem!
MVH, Tom
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
fikk ordna feilen.
jeg hadde visst greid å kortslutte kontrollen på en måte...
men har moret meg helseløs med å kjøre i ring flere timer nå
skal handle meg en vogn eller en stasjon eller noe i morgen. skal på bytur
|
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
en ting...
kan loket, eller "dekselet" kabinettet til loket da...
kan det brukes på br1... eller noe?
nmj tror jeg hadde tilbud på følgende lok med digital installert til 349 for en liten stund siden...
|
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
Dårlig med oppdatering og en del surr på meg nå... men her legger jeg nå ut en liten "skriftlig update".
har endret mine planer til et større baneanlegg med et bymiljø nokså moderne. snakker fra 1995-2008.
har fiksa meg en diger stasjon og litt smådill for en stund siden.
i går tror jeg det var kjøpt jeg konteiner kran, 8 8fots konteinere og en konteinerkran. kjøpte også et stort KIBRI sett. med hus,garage,biler,folk,båter konteriner osv. masse som fulgte med. og et par trær selvfølgelig. (2kr stk)
endte på 900 ca.
skal ha en gods bane og en passasjerbane. (gods er Roco AC og passasjer linja er PIKO DC.)
har mine planer men sliter med å få tegnet det opp. (vil ikke kjøpe noe program heller)
men uansett, Snakkes på nyåret!
godt nyttår og for all del, bli skutt av deres egne raketter
|
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
hmm. hva må til for å kjøre 2 lok av digital utførelse med dette settet?
altså:
om jeg har 2 slike PIKO sett, hvordan får jeg dem til å bli digitale?
|
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det høres ut som Piko-lokene kommer helt uten dekodere, så da må du skaffe en dekoder til hvert lok. I tillegg trenger du MINST en digital styrekontroll, eller helst to slike - så kan de to lokene styres samtidig (eller annenhver gang, hvis du bare har én).
Styrekontroller fåes med eller uten boostere og annet slikt, og koster fra cirka 1500 kroner og oppover. Digitrax Zephyr funker fint til et mindre anlegg, og der trenger du ikke noen booster i tillegg, i første omgang.
Dekoderne koster vel rundt 300 kroner stykket? Jeg har dessverre ikke peiling på HVILKE dekodere du trenger.
Lykke til!
Oops, det var visst et nøyaktigere svar på spøsmålet HER: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3250
Mvh Jon S. Edited by Jon S. - 30 januar 2008 at 16:13 |
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
joa. fikk ordna med dette. nå må jeg dra til biltema for å handle skinne underlag så kommer fjell medveldig bratte h0e skinnegang. og en liten gammel bro over en nyere jernbane!
har fiksa dekoder til begge piko lokene, synd men sant jeg ødela den ene dekoderen men anlegget er fullt igang! har lagt ut noen bilder på nettby.no men kan laste opp her og. Døtter inn mer fra h0e og mere senere. så fort jeg får satt opp alt kan man si. er veldig trangt om penger for øyeblikket. ... for å si det mildt... |
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bra at du er i gang med byggingen - lykke til videre!
Mvh Jon S.
|
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |