Digitalisering av Superlinemodeller |
Post Reply |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 januar 2008 at 12:46 |
Hei.
Jeg lurer på om det er enkelt å sette inn dekoder og lydmoduler i Superline BM86, Bm67 og en El8. Jeg har disse selv, men har ikke turt å åpne dem ennå. Er imidlertid kyndig nok til å lodde inn / montere en dekoder i "vanlige" lok, men kjenner ikke til hvordan Superlinemodellene er bygget opp. Er det noen som har tips? |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har nå åpnet bm67, men der var det fint lite! Strømopptak fra ene hjulsuden + chassi. Ingen lys noe sted!
Edited by Pelle - 03 januar 2008 at 18:30 |
|
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Pelle
Har ingen erfaring med Superlinemodeller men kan du kan finne noe her http://www.lolkebijlsma.com/nmj_dcc.html ?
Dersom det er en Faulhaber så må dette hensyntas ved valg av dekoder. Du må nesten sjekke fabrikatens beskrivelse av dekoder for å se om den kan benyttes for Faulhaber motorer (Tror det heter Coreless på engelsk..)
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Burde ikke leverandøren kunne hjelpe deg med disse opplysningene?
Hva med å prøve NMJ?
Petter
|
|
Jan Frelin
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det som krävs för att hantera mikromotorer är att motorstyrsignalen är tillräckligt högfrekvent, det brukar röra sig om 16-32 kHz. Dekodrar från Zimo löser detta elegant, liksom de flesta dekodrar jag stött på som lanserats de senaste 2-3 åren. ESU borde inte vara ett problem heller, även om jag aldrig använt en ESU-dekoder. Edited by Jan Frelin - 03 januar 2008 at 16:57 |
|
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Har selv et 67-sett hvor jeg har satt inn dekodere. Brukte 2 stk. Lenz Gold dekodere (en i motorvogna og en i styrevogna). Om disse er bra for motoren vet jeg ikke men settet fungerer utmerket, også lysene.
Legger med ett par bilder.
Arne
Edited by aha - 03 januar 2008 at 17:37 |
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tips!
Jeg fikk til slutt tak i NMJ. De var naturlig nok stengt i helligdagene i julen, og hadde vareopptelling den 2. januar. Tror det blir slik: Jeg oppgraderer BM67 selv, men det er ikke lys i min versjon. Her må jeg tenke litt: Tør jeg lage hull i lyktene og lage belysning selv eller skal jeg kjøre uten lys? Hvordan skal jeg i så fall lage lysene? Frister med pærer og fiberoptikk! Uansett tror jeg ESU Lokpilot vil holde til denne. Den takler i hvertfall de frekvensene som Jan nevner her! Jeg lar NMJ oppgradere BM86-vogna. Men her vil jeg ha lyd. Finnes det loksound med Rolls Royce-lyd? El 8 har printkort, så her må jeg nok lage et nytt basert på infoen fra Lolke. Edited by Pelle - 03 januar 2008 at 18:33 |
|
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |