Automatisk start og stopp av anlegg |
Post Reply |
Author | |
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 oktober 2007 at 13:20 |
I entréen holder jeg på å sette sammen et lite anlegg (z-skala) i kommoden til samboeren min. Til anlegget ønsker jeg en enkel bryter som man trykker på for å starte toget, og etter en gitt tid (f.eks. 30 sekunder) stanser toget av seg selv.
Hva må til for å få til det? Jeg har funnet en knapp hos Biltema. Tanken er at trafoen alltid står på, men at a) strømmen til trafoen, eller b) strømmen mellom trafoen og skinnene styres av "noe" som aktiveres av trykknappen og deaktiveres etter en gitt tid. Er det noen som kan hjelpe meg på vei, eller som har gjort noe lignende selv? Edited by Felix - 11 oktober 2007 at 21:05 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan fortsette med å handle hos Biltema.
De har en liten elektronisk timer som er beregnet for å holde kupelyset tennt ca. 15 sek. Den har artikkelnr. 39-724 og koster NOK 50,-.
Du kobler trykkbryteren parallellt med de 2 ledningene på "lysforsinkeren" og denne kretsen i serie med trafoen. OBS POLARITET!!
Det er mulig å forlenge tiden til ca. 30 sek. og lengre ved å bytte motstand eller kondensator inne i lysforsinkeren om du er elektronikkyndig.
|
|
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ah, jeg forstår. Jeg gjør et forsøk, takk skal du ha :)
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |