Norske damplok med tysk forbilde |
Post Reply |
Author | |
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 september 2007 at 11:49 |
Ønsker å sette opp en liste med tyske damplok i modell som lar seg fornorske.
Hjelp?? Vet om br57, br52 og tigerli. Flere? Helst modeller som finnes i messingkvalitet.Men alt funker. |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
lokstallen hobby har en roco etterlerannet som lar seg fornorske til storysker
ellers tror jeg ikke det er flere |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den du snakker om er sannsynligvis br52...
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rocomodellen er vel BR57 småtyskern vel...
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så vidt jeg vet, var det også et par eksemplarer av prøysisk T3 eller BR.89 i Norge (Kirkenes). - Mulig ett av disse var en Ptl eller "Glaskasten" etter det jeg har hørt?
I tillegg kan du føre opp 2 stk. smalsporslok Br 98 (221 og 223) som gikk mellom Thamshavn og Løkken. Det ble bygget totalt 3 lok av denne type og det siste er fremdeles i bruk av HSB i Harzfjellene.
Alle disse lok finnes som messingmodeller i forskjellige sporvidder.
Det er forøvrig en Roco Br. 57 eller "gammeltysker" med "flaggtender" til salgs på Ebay nå i NSB-versjon.
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
hvilken ebay tyske eller engelsk?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tysk Ebay.
Det er skjeldent noe til salgs av norske forbilder på den engelske. Edited by Kjell H. - 30 september 2007 at 13:28 |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
hva søker jeg på?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan søke på "nsb" men her er en lenke:
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
har noen sett prisen på den!!!!!!!!!!!!!!!!
tar jeg feil eller er den på 4,30euro
litt upassende til denne tråden men det er en nmj "superline" cdfo.804 post vogn der og Edited by Stian - 30 september 2007 at 13:38 |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gjeldene bud er på 179,99 €
Frakten er på 4,3 €
Ove
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stian!
Får du så billig € som til kurs 4,30 er det trolig "svarte penger"? :-)
Loket koster minst NOK 1400 + frakt og moms inn i Norge.
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
ok jeg er bare 13 år men jeg har tysk til valg fag og jeg så ikke prisen og er prisen på en del?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tyske BR 52 og BR57, både 2 og 3 doms kan brukes direkte med mindre ombygginger. Sveitsiske Tigerli må bygges om en del. Tyske T3 var det to stykk av her, men kun ett ble stående tilbake i nord. T3 finnes i mange varianter så man må finne hvilket nummer den hadde og så sjekke etter bildmateriell på tilsvarende for å kunne si noe om hvor mye den må bygges om. T3"en som ble brukt som anleggslok i Trondheim kan finnes som modell fra henfarne Röwa/RaiMo. Loket gikk imidlertid tilbake til tyskland under krigen. Glaskasten var vel også i nord. Om dette ble stående tilbake ved krigsslutt eller returnert under krigen ved jeg ikke. Terje Tillegg: Mener å huske et bilde i På Sporet hvor det vises en Glaskasten sammen med en T3 i Syvarangers kaianlegg. Edited by TeVe - 01 oktober 2007 at 15:29 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Utmerkede modeller av T3 finnes hos Märklin/Trix og Fleischmann.
Röwa/RaiMo-modellen er mest vanlig som byggesett og har langt dårligere kjøreegenskaper. - Men den var nok forut for sin tid da den ble lansert for 40 år siden?
Forøvrig var det en rekke små tyske "feldbahn"-lokomotiver i virksomhet på tyske festningsanlegg under krigen. Sporvidde 600mm. var ganske vanlig. Noen av lokene ble etterlatt i Norge og hugget som skrap etter krigen.
Det er verd å merke seg at disse lokene var i "privat" eie da det var de store tyske entreprenørselskapene som tok dem med opp fra Tyskland. De som hadde best tilstand ble derfor returnert når byggeoppdraget var ferdig.
Det finnes flere slike lok i modell på markedet, både fra Roco,Kehi og andre.
Det er verd å merke seg at Wehrmacht hadde få (om noen?) slike damplok. De hadde derimot en del diesellok i bruk på ammunisjonsbaner.
Derfor er DR-utgaver av damplok oftest for store og derfor ikke korrekte på en norsk anleggsbane.
|
|
hoffno
Medlem i MJF Joined: 06 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
hei
Det ligger en Marklin 63a på Qxl.no
|
|
Vidar -KMJK-
|
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jo det er riktig som du skriver Kjell H. men ingen av T3"ene fra Märklin/Trix eller Fleischmann stemmer opp med den som var i Trondheim. Husk T3 er ikke noe betegnelse på enhetlige lok men et länderbahnlok. De ble bygget i mange varianter og faktisk størrelser så den beste så langt jeg vet er modellen til Röwa. At den er 40 år gammel endrer ikke på det.
Lagt til: Mener å huske at T3lok fra Märklin(Trix og Fleischmann er av de større T3ene. Om det er ønskelig kan jeg finne legge ut mer om T3 som ble brukt i Trondheim. Der finnes det et par bilder og vi vet loknummeret og det finnes også bilder av loknummer svært nær dette i Tyske publikasjoner. Da länderbahn-lok ble tatt over av DRG ble de systematisk registrert slik at lok som fikk samme tillegsbetegnese nok har vært like i størrelse og utrustning. Edited by TeVe - 01 oktober 2007 at 15:38 |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Nå har jeg "Google"t" litt, og får meg kan det se ut som om T3-typen til Röwa er av samme type Br.89/T3-modellen som er produsert av Fleischmann, Märklin og Trix. Ett eller to slike damplokomotiv måtte den tyske okkupasjonsmakten avstå til Norge etter krigen. Ett skal visstnok ha endt sine dager som skiftelok i Kirkenes, mens det andre ble stående en periode på Marienborg i påvente av en revisjon det tydligvis aldri fikk, før NSB solgte lokomotivet (til Tyskland?). Slik som "Gammelstyskeren" fikk typebetegnelse 61 og "Stortyskeren" 63, skal visstnok Br.89 lokomotivet vært tiltenkt type 62.
For en stund tilbake produserte også DJH model loco ett lite bayersk damplokomotiv (Beyeruth), som var av samme type som ble benyttet på Bruksbanen Askim-Solbergfoss. Er det noen av forumbrukerne som husker prod. nr. på denne modell, da den ikke lenger er i produksjon? Dersom man kan ta med damplokomotiver med britisk forbilde også, kan det jo nevnes at Keyser lagde 00-modell av Ett byggesett av ett Manning Wardle lokomotiv av samme type som "Ulka". Keyser er dessverre ikke lenger i produksjon, og jeg vet ikke om noe annet firma har overtat Keysers gamle produkt-serie.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei TeVe!
Det er riktig som du skriver at Br. 89 (og T3) var en samling av smålok med tildels betydelige forskjeller. Den "T3" som gikk i Norge fikk kort NSB-karriere - om den i det hele tatt ble brukt i Trondheim?
Slike innbyrdes forskjeller var det også på stor- og gammel-tyskerene også og de ble større jo lengre lokene var i drift.
Det å finne en modell som er korrekt er derfor vanskelig, så noen kompromisser får man ta?
Jeg har oppfattet at både Stian og Daniel er unge entusiaster som kanskje ikke har allverdens penger å kjøpe modeller for og er interessert i et velfungerende lok? - Derfor Märkin/Trix- og Fleischmann-utgavene.
Jeg har selv en RaiMo-versjon og den er ikke noe å kjøre med - så i stedet for å kjøpe en slik og bli skuffet, ville jeg heller svelge noen optiske kompromisser og få et kjørbart lok. De 2 nyere utgavene har også en filigran "fungerende" Alan-Trick-styring i metall som gjør at dette ser rikigere og bedre ut.
|
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
At noen velger å anvende Märklin/Trix/Fleischmann som representant for T3 i Norge er uproblematisk for meg.
De kjører bra i motsetning til Röwa/RaiMo hvis motorer som ligger ved er bare å overlate til skrotkassen. Har tre T3lok; ett Röwa, ett RaiMo i H0 og RaiMo i 0 i forskjellige byggestadier. I tillegg et Röwa Glaskasten. Morsomme små lok, men man må bruke skohorn for å få inn mtoren. |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt informasjon jeg har funnet om diverse tyske små damplok i Norge: BR 89.7433 som sto igjen i Kirkenes, er det lokomotivet jeg har funnet mest om. Dette lokomotivet ble aldri tatt over av NSB, men av Sydvaranger Aktieselskap. Her var det til hugging i 1954. Dette lokomotivet står i de Preussiske lokomotivlistene, og er her registrert som et 5 tonns versjon av T3 (BR 89 70-75).
Trix modellen stemmer best med denne; med korrekt størrelse, lengde osv. Noen detaljer er sikkert forskjellig, men det er nærmest umulig å finne ut nøyaktige hvilke. Det finnes i hvertfall et dårlig bilde.
BR 89.7250 var i Narvik i 1940-41, men ble deretter sendt tilbake til Tyskland. Etter krigen kom loket til Polen og tjeneste i PKP. Dette loket bør være mulig å finne i tidligere KPEV lokomotiv lister, men den har jeg ikke. Imidlertid er det stor sannsynlighet for at også dette lokomotivet var meget lik Trix modellen. Det finnes i hvertfall et dårlig bilde av dette også.
Lokomotivet som sto igjen i Trondheim etter krigen, og hugget i 1949, kom fra Holland. Det var produsert i Tyskland, men jeg har ikke funnet noe som slår fast at dette tilsvarte en T3. Dog sannsynligvis en veldig lik type. Hvis noen har tilgang til lok produksjons listene til Hohenzollern, kan man finne ut litt mer. Har ikke funnet noe bilde av dette.
Fleischmann"s modell av BR 89 er av en 6 tonns versjon, som sannsynligvis ikke har vært i Norge. Dette sees enklest på platene som beskytter kraft damprørene på siden av røykskapet (disse er mye bredere enn på 5 tonns versjonen/Trix modellen).
Quote: "For en stund tilbake produserte også DJH model loco ett lite bayersk damplokomotiv (Beyeruth), som var av samme type som ble benyttet på Bruksbanen Askim-Solbergfoss. Er det noen av forumbrukerne som husker prod. nr. på denne modell, da den ikke lenger er i produksjon?"
Denne hadde produsjonsnummer: ML241 Baureihe 98 (bayer. D IV)
Edited by Asgeir - 01 oktober 2007 at 18:45 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Takk for ett godt og informativt svar Asgeir!
Bare ett lite oppfølgingsspørsmål:
Jeg tenkte på prod. nr. denne modellen hadde hos DJH. Noen som vet det?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
ML241 er produksjonsnummeret hos DJH.
Baureihe 98 (bayer. D IV) er DJH"s egen benevnelse på byggesettet.
OK
Her er et bilde av tassen: http://www.lokpavillon.de/shop/bildergross/593-2101.jpg Edited by Asgeir - 02 oktober 2007 at 23:00 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
lattesweden
Nykommer Joined: 17 januar 2011 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Verkar som att Märklin släpper BR52/NSB63 i år, se sidan 132 i deras nyhetsprospekt:
http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/Maerklin_NH-Prospekt_2011.pdf MVH / Anders Lattermann |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Asgeir!
Om du ser litt nøyere på nyhetsprospektet til Fleischmann, kan du se at BR 98.75, den sorte utgaven av (bayer D VI) er en "begynnermodell" (som erstatter katalognummer 4000 "Svarte Anna").
Dette loket (4000) ble forøvrig levert i en sterkt forenklet utgave som begynnermodell og var vel heller ikke særlig detaljert.
Dersom du ser, så har Fleischmann 2 (3) utgaver i nyhetsprospektet. Den grønne versjonen er mer detaljert og finnes i 2 utgaver der den ene har lyd! (Forøvrig ganske utrolig at de har fått plass til lyd i et så lite lok!)
Jeg tror ikke du vil få Allan-Trick-styringen med den sorte versjonen som vel er mest aktuell som en "norsk" versjon?
"Svarte Anna" var i "gammel" Fleischmann H0-målestokk 1:82 og derfor mye for stort. - Nå skal dette være en nyutvikling, så jeg håper at dette er rettet opp?!
- Forøvrig kan en få 2 vogner, skinneoval og kjørekontroll for € 20 ekstra dersom man kjøper "billigutgaven" i startsett.
Glemte i farten å si noe om event. norsk forbilde. Tror ikke at "Askim - Solbergfoss-banen" sitt lok var mest likt? Det hadde vel hjulstilling 1B.
Jeg tenkte mer på RjB. lok "Odin" som gikk helt til 1964. Dette loket hadde en liten kullkasse foran førerhytta (i hvert fall på venstre side) og fikk seinere en påhengt kullkasse i tillegg bak.
Ser man bort fra slike detaljer, så ser dette rimelig likt ut. Edited by Kjell H. - 23 januar 2011 at 15:47 |
|
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
Märklins skandinaviske nyheter for 2011 (de norske er Stortysker, El19, godsvognsett) ligger i Amundsens webshop og kan forhåndsbestilles. El19 er rimelig, bare såvidt over tusenlappen. Håper Märklin kommer med andre driftsnumre for type 63 og El19 enn sin egen tidligere stortysker (2770) hhv ACME (119 001-5)
|
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |