Litt hjelp? |
Post Reply |
Author | |
arildb
Viderekommen Joined: 12 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 september 2007 at 02:02 |
Hei har tenkt å lage en stasjon med 3 spor samt en lokstall og et industrispor i forbindelse med dette. Dere som har erfaring med rasjonell sporplanlegging, har dere noen forslag til hvordan dette kan gjøres?
Planen er å lage dette i H0 og området må vere innenfor 250cm x 60cm. Sliter med å sette meg inn i en fullgod sporplan for dette. Så om det er noen der ute som kan og orker å bruke litt tid på noen forslag eller gode liker til noe liknende så hadde jeg vert meget taknemmlig. stasjonen må også ha oppstillingsspor for vogner og liknende(ventende) lok/tog:) |
|
Ja, er ikke Mj gøy da
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heisann.
jeg sliter litt med samme problem, men har funnet mye hjelp her: Operation focused layouts jernbaneverket har også en stor oversikt over de fleste sporplaner for norske stasjoner, industrispor, tømmerterminaler osv. Mye inspirasjon der. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Einar, hvor på JBVs sider fant du sporplanene? Jeg finner mye informasjon (jeg egentlig ikke trenger å vite) om de enkelte stasjonene, men finner ikke "godsakene".
I forbindelse med sporplaner til endestasjoner kan jeg forøvrig anbefale bibliotekets utlånsnummer 281; PSL Book of Model Railway Track Plans. Her finner man en god del "fiddleyard-to-terminus" anlegg, og selv om sporføringen er britisk, kan man sikkert finne inspirasjon til en "norsk" variant også.
På denne linken kan man se sporplanen til ett norsk anlegg bygget i Storbritannia, og kanskje finner du elementer her som kan brukes.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
arildb
Post Options
Thanks(0)
|
tusen takk for innleggene:) Er det noen som har en sporplan over Voss stasjon? Fant ikke den på linken....
|
|
Ja, er ikke Mj gøy da
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ligger innenfor de såkalte "network statements". Det er ikke like god kvalitet på alle sporplaner, men det er allikevel mye artig her....
du/dere får laste de ned og kikke gjennom. Jeg husker ikke hvilke pdf-er som er aktuelle. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Voss stasjon finner du i "Network Statement" filen "utvalgte stasjoner" på side 336. Riktignok som skjematikk, men sporlengder etc. står oppgitt.
Norgesglasset kan også være nyttig.
|
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
AT
|
|
arildb
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for mange fine forslag:) Er det noen sak når det er samla ei så stor kompentase på dette forumet
|
|
Ja, er ikke Mj gøy da
|
|
einjen
Post Options
Thanks(0)
|
Japp.
mjf-forum forumet med kompetanse! |
|
--
|
arildb
Post Options
Thanks(0)
|
hehe, bra at dere vil dele med en som ikkje sitter inne med den kompetansen da:) THANKS
|
|
Ja, er ikke Mj gøy da
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |