Os vogner |
Post Reply |
Author | ||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 august 2007 at 14:41 |
|
Hilsen Andreas.
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
det er noen som selger den mener jeg |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Andreas
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er nok Hobbytrade"s SJ O vogner du tenker på, Stian Edited by Andreas - 22 august 2007 at 16:58 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Märklin/Trix (24514) sett med 3 svenske godsvogner er målmessig et bedre utgangspunkt, da de er lengre enn Hobbytrade vognene. De skal da også gjengi en litt mer moderne variant enn Hobbytrade, men også disse har de gamle og enkle runde stakene.
Disse må du i eventuelt slakte fra en annen vogn. Jeg mener å huske at Roco har en egnet vogn til dette.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
vet ikke om det er relevant, men Lima har også produsert en modell som ligner veldig på den på ditt bildet.
Har desverre bare ett dårlig bilde av den tilgjengelig akkurat nå, da vognen befinner seg på andre siden av landet.
Modellen har nedfellbare sidevegger, som er lagt ned på bildet, i tillegg fulgte det med staker som kunne monteres på vognen.
Har dessverre hverken produktnummer eller vognlitra på modellen.
Hilsen
Ben-Sigvald Edited by ben - 22 august 2007 at 21:05 |
||
Ben-Sigvald
SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet |
||
Lars D
Viderekommen Joined: 03 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne Os vogna er nok ikke så veldig ulik Lps vogna og har muligens samme akselavstand og lengde mellom buffertene. Det skal nok være mulig å lage et byggesett i messing på samme måte som Lps vogna. Kan godsnakke litt med Svein R og høre om det kan bli en modell fra Skala Design i framtiden.
|
||
Lars D
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lps er bygget om fra gamle Os-vogner så den observasjonen er helt korrekt.
Hilsen,
Laurenz
|
||
JanT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lima 2834
|
||
Steinar J
Fremo og MjF medlem Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 34 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vesterås Vagnagentur (VVA ) i Sverige selger messingbyggesett til en Os-vogn.
Gå inn på www.wnj.se Der finner du link til VVA
Steinar Jeppestøl
|
||
SJ
|
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lars Jullin i Stockholms MJK (http://www.smj.org/) har laget en artikkel om ombygging av Limas littra O med nye messinglemmer og -staker, samt "senkede" hjul. Er usikker på om artikkelen fortsatt finnes i SMJK"s småskriftserie for bestilling. Jeg har den i første utgave av "Modelltåg" (tidlig nittitall?) fra Alt om Hobby (http://www.hobby.se/). Tror ikke forlaget har fler igjen, men kanskje ligger det en utgave og støver bort i en eller annen MJ forretning.
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Andreas
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk til alle som har hjulpet til med tips og ide"er
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men for meg ligner dette en Kbps vogn, så hva er egentlig forskjellen?
Kbps er noe jeg har ønsket med Trenger de til å frakte Draco båter, samt å ha en kabeltrommel hengende bak Lm2"n Edited by SveinR - 24 august 2007 at 10:20 |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Andreas
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette er kbps http://www.jernbane.net/script/dispenhet.asp?enhet=3882&kat=Godsvogner&katID=
Grunnen til at jeg spør er at jeg ved flere anledninger har sett tømmertog med Lps vogner og et par Os som frakter planker...
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
var ikke mye forskjell på dem gitt. I mitt hode så har det på bilde altid vært Kbps, mens vogner med runde stolper har vært O-vogner
|
||
Mvh
||
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kibri har byggesett av tyske vogner som er svært like.
Ein gong i tida målte eg opp ei Os/Kbps. Størrelse på sidelemmer, stakeavstand, osv Planken i botnen er 6 tommer brei. Tanken var å bruke kibrivogn.
Stakane på vogna er nærmast like, kansje vogna må kortast ned i lengda. Men du må sjølv lage sidelemmane av styrenplast + dørkeplater over bufferane.
AT
|
||
AT
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Os vogna til Västerås Vagnagentur er mindre enn NSB sin.
Øverste vogna på side 6 i denne katalogen fra Västerås.
Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
VVA sin er av en gammal type O-vogn og må ikke forveksles med "moderne" Os/Kbps vogner, samme litra har vært brukt flere ganger. Eneste forskjellen mellom NSBs Os og Kbps-vogner er siddelemmen på Os-vognene.
Hilsen, |
||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takker for svar, så da er det en moderne Kbps/Os vogn man trenger
|
||
Mvh
||
Laurenz
Post Options
Thanks(0)
|
|
En??? Trenger 5-10 vogner minst!!! Jeg har faktisk en hjemmelaget eksemplar liggende. Den er laget i plast og det ser ut som om den er enkelt å bygge selv. Om jeg hadde vist hvor den ligger kunne jeg tatt noen bilder.
Hilsen,
Laurenz
|
||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
|
God grunn til å rydde
|
||
Mvh
||
Roger Andre
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har du funnet noen flere gode tips om vogner som finnes, eller noen gode ombyggings muligheter for os vognene, Andreas...???
Edited by Roger Andre - 18 september 2007 at 14:31 |
||
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
||
Andreas
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ikke hatt så mye tid til å tenke på saken... Ser ut som vi sitter igjen med to alternativer:
1. Bygge om en Trix/Marklin vogn med nye staker... Blir ikke 100%, men sikkert OK... (Det var den løsningen jeg har minst lyst på) Her må man da også finne en måte å ordne dekaler eller lage noen...
2. Håpe på våre kjære venner i Skala Design Det nevnes at forskjellen mellom lps og Os ikke er store...
Har egentlig ikke noe hastverk for min del... skal lodde sammen 12- 13 lps"er til først
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har hørt at de gutta er opptatt med en annen type vogn, og at de så skal jobbe med en skiftetraktor. Men maser vi nok, så kanskje de vil se på den etter dette?
|
||
Mvh
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |