NMJ superline EL8 |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 august 2007 at 13:02 |
Lurer på om noen har litt info om kjøreegenskapene til
NMJ superline EL 8? Gjerne noen bilder og.. Mvh Daniel |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
El 8 er vel som forbilde, ikke kjendt for å ha de beste kjøreegenskaper?!
Det er spesielt avsporing av løpeaksler som man blir "plaget" med. Disse er festet i en "trekantramme"/pendeloppheng som har alt for kort arm til å følge med i kurver med R< 100 cm. Dessuten er det ikke fjærbelastning på denne akselen som gjør at den "trykker" med egen vekt mot sporet.
Ujamnheter som veksler ol. vil derfor få akselen til å hoppe opp og derved forårsake avsporing.
Den er flere muligheter til å løse dette "problem".
Selvfølgelig er problemene forskjellig fra eksemplar til eksemplar som for alle håndbyggede småseriemodeller men dette er nok en fellesnevner?
|
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange takk!
Ja, EL 8 var nok ikke favorittloket til Nsb-staben, har jeg hørt, men fin var den ihvertfall (i grønnfargen)! |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Joda, den var favorisert over andre ellok på den tiden av lokførere. Grunnen var at den dro det den skulle uten større problemer. Var et godstog fra Stavanger til Oslo satt opp med en El 11 f.eks, tok det ikke lang tid før klagestormen kom til lokleder. Var det derimot en El 8 var det ingen problemer.
At loket hadde dårligere gangegenskaper kommer av det er et stivrammelok. Boggilok som EL 11 og El 13 har selvsagt en bedre gange i krappe kurver og på dårligere spor. På 80-tallet når EL 8 sang på sitt siste vers var det som regel ikke nevneverdig dårlig gange, da sporet var blitt helsveiset de fleste steder og var godt justert.
Jeg har vært med og kjørt med lok 8.2060 en hel rekke ganger Og på godt spor går den bedre enn for eksempel El 14.
Hilsen Kjetil
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjetil
Findes der ret spor i Norge?
God weekend
Dan
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes en fin lang strekke på litt over 8 km på Solørbanen, litt vanskelig å få strøm til loket dessverre.
Hilsen,
Laurenz
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mye kan vel sies om El 8 i skala 1:1?
Etter det jeg kjenner til, så er loket basert på DRG E 18 og dette lok har stått som forbilder til en rekke gode lokkonstruksjoner. I Skandinavia er det NSB El 8 og SJ Litt. F (ikke damploket med samme littera, men el.loket som "overtok den ledige bokstaven" etter at alle damp-F-lokene ble solgt til Danmark før krigen).
Det som skiller det tyske forbildet fra den norske versjonen er først og fremst lengde, akselavstander og ytelse. Avfjæring og akseloppheng er også forskjellig. El 8 er derfor mye kortere enn sitt tyske forbilde, har mindre hjuldiameter og lavere ytelse. Så vidt jeg husker er løpeaksel og første drivaksel opphengt i en Krauss-Helmholz-boggi av tilnærmet samme konstruksjon som på Dovregubben (Type 49)? Dette skulle gi bedre kurveegenskaper (men veier mer) enn opphenget på El 8.
Derfor var tyskerenes E 18/19 deres høyhastighets- og prestisjelok helt frem til E 03 ble lansert på 60-tallet. Dette loket var "god for" hastigheter > 200 km/t.
Vår El 8 er temmelig beskjeden i forhold til dette?
Det er positivt at EL 8 går bra på dagens sporkvalitet, men dette er nok for sent for dette loket som nå har vært "pensjonist" i snart 20 år.
El 8 er også "min barndoms favorittlok" i grønn farge og modellen av 2056 er jeg derfor meget glad i - noen mangler til tross!
Edited by Kjell H. - 12 august 2007 at 13:07 |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan historien din Kjell.
Det er korrekt at løpehjulet og opplegget til denne er av samme konstruksjon som på Dovregubben. I begynnelsen hadde denne glidelager, men dette ble raskt endret til rullelager. En litt artig historie er at når vi restaurerte 8.2060 i fjellstallen i 1989-1990, fikk vi en overraskelse i dreiebenken. Det ene løpehjulet på 2060 viser seg å stamme fra en serie laget til Dovregubbene. Antakelig har løpehjulet aldri sittet på en "gubbe", men vært en del av et reservedelslager. En del åttere fikk nemlig revisjon i Trondheim, og mest sannsynlig fikk 2060 dette løpehjulet der oppe.
Hilsen Kjetil
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Du finner bilder her, fra NMJ
og et utydlig bilde fra FREMO-treffet i Arendal i mars i år. Det loket kjørte uten løpehjul, men det er det andre som vet bedre hvorfor enn meg.
Hilsen Magne
Edit: feil link til Arendal Edited by MY1201 - 12 august 2007 at 21:12 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har hvert innom alle de sidene, Magne, men ellers mange takk
Bilde fra fremotreffet i Arendal har jeg også funnet, på Bjørn R Larsen hjemmeside. Bildene viser modellen av EL8.2055, den første i gammeldesign med tynn stripe over litranummeret som fikk sin røde lakk i 1962. Alle modellene ble jo laget i 1994, (da var jeg jo 2 år gammel!) og utsolgt på noen år. Grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg nå har mulighet til å skaffe meg modellen pluss at jeg aldri har klart å finne noe mye info om 1:87 versjonen. Det er jo interessant å finne ut hva folk vet om dette kunstverket av et lok. Kjell H, det er den grønne modellen av 2056 jeg har vurdert å kjøpe. Den er best, noen mangler til tross som du sier. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Husker jeg ikke helt feil, Daniel, så stod det en 2056 til salgs hos NMJ i sommer. Du må nok i så fall belage deg på å betale litt mer enn det modellen opprinnelig kostet om den fortsatt står der og du kjøper den?
|
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja det er den modellen jeg har vurdert å kjøpe.
Modellen koster 12000kr, men dette synes jeg går greit for en så flott modell. Som NMJ sier selv, er deres superline-modeller er nokså billige kvalitetsmessig på verdensbasis. Bor en 10minutters biltur fra NMJ, er der minst en gang på en 2-ukers periode. Da går det alltid med litt tid til å sikle på EL8 i vinduet. |
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tidligere i år (i mars) hadde de en 2060 stående.
Denne ble solgt. Men, så er jo arbeidsversjonen tøffere. Men over EL8 på lista mi er Superline EL17.2221 i gammeldesign til 14 høvdinger. Å for en 15-åring med inntaksgrunnlag på salg av gammel dinosaur- og TV spill-hobby er toginnkjøpene litt basert på flaks |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bildet fra Bjørns side er vel litt mere uklart når det gjelder fokuset på 8"ern. Motivet var vel heller Våje Sag. Mitt er dog ikke så skarpt det heller. Jeg antar det var dette bildet du mente?
Magne Edited by MY1201 - 12 august 2007 at 21:16 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
sjlittf
Nykommer Joined: 12 august 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Daniel
Kolla med NMJ, jag vet att de har en NSB EL 8. 2056 till salu som inte kommit ut på deras hemmsida ännu. Priset har jag därimot ingen anig om ännu. NSB EL 17.2221 loket för 14000.- är däremot sålt, eftersom det är jag har köpt det. /Erik |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
8"ern figurerte ikke på så mange av mine bilder. Jeg ville ikke ta noen nærbilde av den, nettopp fordi den kjørte uten løpehjul . Men her er ihvertfall utsnitt fra to av mine bilder: |
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hallo, Erik Johansson.
Det gleder meg å si at du kjøpte en av TO modeller NMJ har, sist jeg sjekket. I tilegg har NMJ en EL17.2224 i samme design med andre pantografer, sist jeg sjekket! Dessuten har jeg blitt tilbud en 2221 av en annen person OG NMJ har en i Flåmfarger ledig. Så det skal bli nok EL17 en vakker dag. Dagen forretningene blomstrer riktignok... |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjetil og takk for kompliment!
Jeg er ikke sikker på at jeg fortjener det?
Her jeg sitter, har jeg ikke muligheter til å sjekke det jeg sier, så jeg må stole på husken.
Jeg er ikke sikker på at Krauss-Helmholz-boggien ble kopiert på El 8 men den tyske E18/19 hadde den etter det jeg husker? Årsaken til at man ikke kopierte løsningen mener jeg å ha hørt, er den at et slikt hjuloppheng veier ekstra kg. og vekt var meget viktig på det norske banenettet. Dessuten var farten som loket skulle tåle beskjeden.
Når man også sammenlikner fast hjulavstand på de 2 lokene, er denne meget kort på El8 i forhold til E18/19. Behovet for å ha en raderende første drivaksel er derfor langt mindre på El8 enn på det tyske forbildet. Derfor tror jeg kun at løpeakselene på El8 er raderende for å få et enklere og lettere oppheng? Det hadde vært fint om noen kunne bekrefte eller avsanne det?
Dovregubben og El 8 er konstruksjonsmessig temmelig sammenfallende i tid og det er ikke usannsynlig som du nevner at lokene har felles komponenter. Forøvrig en interessant opplysning at løpehjulene er identiske.
Jeg så selv det El8-loket som gikk uten løpehjul i Arendal i vår og man la ikke særlig merke til at det manglet. Dette er den enkleste måten å få "et kjørbart lok" på, eller man kan helt enkelt løfte og låse løpeakselen 1,5 mm. over sporet slik at den ikke kommer i berøring med dette. Det vil heller ikke kreve omfattende inngrep på en kostbar modell, noe som ellers vil være nødvendig for å sikre modellen mot avsporing.
|
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen Kjell.
Jeg må ta litt fra husken jeg også, men forhåpentligvis husker jeg rett.
Når ing. Grønningseter og teamet fra NSB skulle på "studietur, reiste de til Sveits og Tyskland nettopp for å se nærmere på (den gang) DRG E18. Men de var nødt til å forholde seg til NSB spor som betød 35kg/m skinnegang og maks akseltrykk på 15 tonn. Det meste av det mekaniske fra E18 ble dermed kopiert, men selvsagt i en noe mindre skala.
De første årene var det en del problemer med løpeegenskapene til lokene. Mye ble forsøkt gjort for å bøte på dette, men noe dreis i opplegget ble det ikke før tidlig 50-tall, da man fjernet fjærbalansene mellom de midtre drivaksler og plasserte de mellom løpehjul og første drivaksel istedet. Samtidig ble de ytre drivaksler (drivhjul 1 og 4) gjort sideforskyvbare. På toppen av dette dreide man ned hjulflensene på de to midtre drivaksler (drivhjul 2 og 3) som da gjorde sitt til at loket fikk en betydlig bedre gange.
Men man måtte passe på at løpehjulet og opphenget til denne var justert korrekt og hadde skikkelig smøring. For dette systemet var det tre ulike påfyllingsmetoder. Alle tre benyttes fortsatt på lok 8.2060. Det var tre smørekopper på bakveggen i hvert førerrom. I tillegg var det påfylling oppe på selve boggikonstruksjonen, hvor man presset oljen inn. I tillegg finnes det flere smørenipler for fett på konstruksjonen.
Bare det å smøre opp en åtter før den skal brukes er et kapittel for seg selv, men det kan vi ta en annen gang.
Hilsen Kjetil
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjetil!
Det du skriver er sikkert rett og da tror jeg at ikke løsningen med Krauss-Helmholz-boggi ble kopiert? - Ellers ville vel de å dreie flensene på 1. og 4. drivhjul være meningsløst når akselen ellers er raderende i et slik boggioppheng?
Det at disse hjulflenser ble dreid ned, tyder på at akslene var fast opphengt (i stiv ramme)? Var også klar over at det ble justert noe på en sentreringsfjær for løpeakselen for at loket ikke skulle "slingre så mye frem og tilbake" i sporet.
Kanskje dette også er en løsning for modellen? - Noen som har prøvd dette på (den korte) pendelakslingen som er originalt på modellen?
|
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(1)
|
Nei, det vil være feil å si at boggikonstruksjonen ble kopiert rett fra E18. Men prinsippet samt festeanordning (uten radiering) ble benyttet for El 8. En konstruksjon som viste seg å være bra på baner med NSBs akseltrykk. Minuset var at adhesjonsvekten på El 8 kun vippet så vidt over 60 tonn.
Hilsen Kjetil
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjetil!
Da vil det også være "feil" å si at løsningene fra E18/19 ble kopiert da det er et vesentlig poeng at en Krauss-Helmholz-boggi har parvis raderende akslinger? - Ikke minst for gangegenskapene.
Dovregubben Type 49) hadde forbausende nok dette rammeverket men ikke El8?
Kan vi altså konkludere med at vår El8 ikke hadde denne vesentlige detaljforskjell i rammeverket eller ikke?
|
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan sikkert diskuteres i det lange og brede hvor mye av løsningen til Tyskerne som ble kopiert. Men man kan trygt si at El 8 ikke har en ren Krauss-Helmholz boggi. Heller kanskje si at det er en av-art av typen, men at første drivaksel ikke er radierende. Den ble som sagt sideforskyvbar, men dette går ikke på Krauss-Helmholz prinsipp. Lagerskåler, oljegjennomføringer, akselfester etc. er derimot av samme type konstruksjon og ble dermed kopiert.
Hilsen Kjetil
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det jeg ønsker å få frem, Kjetil, er at denne forskjellen er så vesentlig at man overhodet ikke kan snakke om "en art av typen" selv om lagere, akselfester og andre delkomponenter er like de fra Type 49 når hovedprinsippet med raderende akslinger er forskjellig. Det er dette som er patenten til Krauss-Helmholz. Dette er sikkert flisespikkeri for andre, så jeg foreslår at vi avslutter diskusjonen?
|
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det blir som du skriver flisespikkerier, så vi kan godt avslutte den her. På NJKs forum derimot kan vi godt diskutere slike ting som har med 1:1 å gjøre, men debatten er vel uansett ferdig. Vi får heller treffes på Jernbanemuseet en gang i fremtiden, så skal jeg gi deg en omvisning på 8.2060. Da kan vi flisespikke til krampa tar oss - med kaffekopp i hånda
Hilsen Kjetil
|
|
Håkon
Viderekommen Joined: 05 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
|
Min åtter hadde noen problemer i begynnelsen. Jeg leverte den tilbake til NMJ for justering eller modifisering og etter det har jeg ingen problemer. Jeg ble fortalt at det er mindre forskjeller på disse håndbyggede juvelene. Min grønne 2056 har æren av å trekke en blanding av ulike stål- og teakvogner i 60-tallsdesign (Superline og Scandinavian Miniatures). Kryssing med 2221 og B7 blir dermed også en kryssing i tid.
Snakk med NMJ, de fikser sikkert åtteren din. |
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når åtteren forhåpentligvis blir min skal den få trekke lange godstog, og teakvogner i ny og ne.
Drømmen er jo å kun kjøre dobbel grønn åtter med en slærke B2- vogner anno 1960. Men dette matriellet ville jo kostet minst 40000kr, og alle disse modellene er egentlig utsolgt. En skal jo ha sååå mye annet matriell også. Jeg tror jeg snakker for flere når jeg sier at mange av oss modelltogintereserte ofte lider av sammme sykdom: stormansgalskap... Mvh Daniel |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
I dag stod det: En grønn 8, en rødbrun 8, to brune 17 og en grønn 17 i monteret på Strømmen. Så er stadig en sjanse for å få seg en superline på hylla.
Hilsen Magne Edited by MY1201 - 18 august 2007 at 00:14 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Magne,
Det var ikke du som var der i 5-6 tia på ettermiddagen?
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Var det deg som skulle la faren din betale noe av det du skulle ha og noe skulle han betale senere??
Magne
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |