MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Fersk fyr med fersk Di3... *redd*
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fersk fyr med fersk Di3... *redd*

Post Reply Post Reply
Author
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fersk fyr med fersk Di3... *redd*
    Posted: 07 juli 2007 at 15:22
Haha, joda jeg er litt redd for å ødelegge toget mitt. Så er det noen som kan fortelle meg hvordan man får av kåpa på en Heljan Di3, og hvordan fester man plogene best mulig. Jeg klarer ikke tvinge boggyene inn i hullene på de.
Back to Top
lokførermj View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokførermj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2007 at 15:44
For å demontere kåpa på Heljans Obas-Di3 dro jeg ut bufferne på loket (Samtidig falt plogene av. Jepp de er festet i bufferne) Så et par fingre i kassesidene, ved boggiene "bøy ut og trekk opp" og lokkassa er fri. For at plogene skal sitte skikkelig må bufferstiftene være godt presset inn i fronten på loket. plogene festes på "baksiden" av bufferstiftene med micro skrujern. (fikle-fomle-press-på-plass).

Nå har JEG et problem - hvordan montere sammen en Heljan-Nohab?? (bare tuller)
kjetilp
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2007 at 16:55
Originally posted by lokførermj lokførermj wrote:

For å demontere kåpa på Heljans Obas-Di3 dro jeg ut bufferne på loket (Samtidig falt plogene av. Jepp de er festet i bufferne) Så et par fingre i kassesidene, ved boggiene "bøy ut og trekk opp" og lokkassa er fri. For at plogene skal sitte skikkelig må bufferstiftene være godt presset inn i fronten på loket. plogene festes på "baksiden" av bufferstiftene med micro skrujern. (fikle-fomle-press-på-plass).

Nå har JEG et problem - hvordan montere sammen en Heljan-Nohab?? (bare tuller)

Haha, du skremte meg litt på slutten der!!! :P
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2007 at 19:33
Heljan er et f....n å montere sammen. Deklanene sitter omtrent der hvor feste til kåpa er. Fort å "viske" bort dekaler.

På Bmj/Heljan er buffrene for store. Det samme på Nmj"s modeller. Det hjelper hvis du borer opp litt med en dreimel. Så ungår du at de knekker ved montering.

Det er heler ikke lett å få kåpa på plass. Blir noen turer av og på når man skal ha 30t service på Lokene.

Roco"s er en drøm å montere sammen. Bare synd de ikke laget en nydesign utgave. Rocos(grønn & gammeldesign) er utsolgt fra fabrikk, vet noen butikken har et lite parti igjen.
A matter of life and death
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2007 at 23:29
jeg har 643 i grønn men ikke sjangs  for at jeg selger denLOL
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2007 at 11:23
Det er ikke så vanskelig å demontere og montere Heljan DI3. Flere har svart så jeg går ikke i detaljer. Det jeg gjorde da jeg hadde det fra hverandre, var å justere strømopptaket på hjulene og å legge mer ballast i loket. Det kan med fordel gjøres tyngre. I tilleg tok jeg av kassen under, fylte den med bly og limte den på igjen. Nå går det perfekt.
perflo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.