Fersk fyr med fersk Di3... *redd* |
Post Reply ![]() |
Author | |
Grim ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 14 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 68 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 07 juli 2007 at 15:22 |
Haha, joda jeg er litt redd for å ødelegge toget mitt. Så er det noen som kan fortelle meg hvordan man får av kåpa på en Heljan Di3, og hvordan fester man plogene best mulig. Jeg klarer ikke tvinge boggyene inn i hullene på de.
|
|
![]() |
|
lokførermj ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 25 juni 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For å demontere kåpa på Heljans Obas-Di3 dro jeg ut bufferne på loket (Samtidig falt plogene av. Jepp de er festet i bufferne) Så et par fingre i kassesidene, ved boggiene "bøy ut og trekk opp" og lokkassa er fri. For at plogene skal sitte skikkelig må bufferstiftene være godt presset inn i fronten på loket. plogene festes på "baksiden" av bufferstiftene med micro skrujern. (fikle-fomle-press-på-plass).
Nå har JEG et problem - hvordan montere sammen en Heljan-Nohab?? (bare tuller)
|
|
kjetilp
|
|
![]() |
|
Grim ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 14 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 68 |
Haha, du skremte meg litt på slutten der!!! :P |
|
![]() |
|
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Heljan er et f....n å montere sammen. Deklanene sitter omtrent der hvor feste til kåpa er. Fort å "viske" bort dekaler.
På Bmj/Heljan er buffrene for store. Det samme på Nmj"s modeller. Det hjelper hvis du borer opp litt med en dreimel. Så ungår du at de knekker ved montering.
Det er heler ikke lett å få kåpa på plass. Blir noen turer av og på når man skal ha 30t service på Lokene.
Roco"s er en drøm å montere sammen. Bare synd de ikke laget en nydesign utgave. Rocos(grønn & gammeldesign) er utsolgt fra fabrikk, vet noen butikken har et lite parti igjen.
|
|
A matter of life and death
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
jeg har 643 i grønn men ikke sjangs for at jeg selger den
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
perflo ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Det er ikke så vanskelig å demontere og montere Heljan DI3. Flere har svart så jeg går ikke i detaljer. Det jeg gjorde da jeg hadde det fra hverandre, var å justere strømopptaket på hjulene og å legge mer ballast i loket. Det kan med fordel gjøres tyngre. I tilleg tok jeg av kassen under, fylte den med bly og limte den på igjen. Nå går det perfekt.
|
|
perflo
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |