Hva står på byggebordet ...Del 3 |
Post Reply | Page 123 9> |
Author | |||
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 juni 2007 at 16:00 |
||
Nå ble del 1 og del 2 like lange. Så da er det på tide med en ny del av denne spennende serien.
Men for å starte opp tråden kommer jeg med et prosjekt jeg i lengre tid har hatt lyst på. Jeg har tidligere bygget om modeller av gamle lima B3 vogner, men for dette prosjektet valgte jeg å se om det samme kan gjøres med de nye vognene som NMJ har kommet ut med. Vognen som er under bygging er en F3 type 4 fra 1979, og er malt opp i gamle farger. Den mangler fortsatt vinduer og mange detaljer, men det er det denne tråden handler om. Jobber også med en vogn til, men mer om denne senere. PR Edited by PR - 04 juni 2007 at 16:12 |
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Bra du melder deg på ....du har vært savnet!
EDIT: men,dette forplikter....nå må du også følge hyppig opp! Edited by morten.h - 04 juni 2007 at 22:33 |
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Gøy når det dukker opp flere som poster hva de bygger på i disse trådene...
|
|||
Hilsen Andreas.
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Siden jeg er i gang med planlegging av nytt toganlegg...dog ennå på tegnebrettet,har jeg i dag vært å hentet "the missing link" for starten på byggingen av første modul....og det er ett virkelig praktstykke av ett byggverk.... ...har satt litt forskjellige tog på brua for fotografen...
...for de som ikke har skjønt det ennå, er dette en kopi av kylling bru.....modellen er støpt i armert gips,lengden er 82 cm,høyden er 30 cm....og den veier 6 kg....denne ble i sin tid laget i 10 eksemplarer av NMJ,dette er nr 1 av 10,og den skal på mitt nye toganlegg...hvordan det blir ,får dere se utover høsten.....
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Lekker sak den broa... Vet du når den ble produsert? |
|||
Hilsen Andreas.
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Brua mi ble laget 10/7 1999, den er signert
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tilleggsinfo om "THE MISSING LINK": Kylling bro ligger i kurve og har derfor 2 knekker, mens broen som NMJ bygget er helt rett.
Den er imidlertid korrekt, fordi det er en modell av Jora bro. Denne ligger like nord for Dombås, på Raumabanen og er utsendemessig helt lik Kylling (untatt knekkene), men med litt andre dimensjoner (bla. litt lengre). Modellen er tilpasset litt (mener jeg å huske) i henhold til orginal tegningen, for at brokarene skulle bli tilnærmet like høye på hver side og muligens litt på lengden.
|
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Den broa var virkelig lekker ja! Skal bli spennende å se anlegg med litt dramatisk landskap. Er ikke så mange av den typen.
|
|||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kjekt å se andre sine prosjekter...
Godt at noen tørr å utfordre Morten
Ove
|
|||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hehe ja du sier noe Ove, Morten sin bygging er så bra at den til tider kan virke deprimerende for oss andre med de mer gjennomsnittlige byggeferdighetene Men det er bare å bygge på... "Learning by doing"...
Edited by Andreas - 09 juni 2007 at 18:37 |
|||
Hilsen Andreas.
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er riktig innstilling..learning by doing er det eneste som funker....
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da er El 17 er ferdig... Vi beveger oss noen nummer nedover i rekken og setter i gang med totalrenovering av mitt første norske lok, Lima El 14 NSB gods...
Det "nye" loket blir nr 2197 http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=50036&aut=
Er så smått i gang med å demontere loket... Må skjære løs vinduene som jeg tidligere har limt... ble litt skjæring i fingern min også... skalpeler er vist skarpe
|
|||
Hilsen Andreas.
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dette blir spennende å følge med på......siden jeg har to el 14 søppelline liggende selv....
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da fikk jeg ploger og 1000v kontakter i posten i dag. Takk for det Morten. Har også skjedd litt endringer i byggeplanene siden i går. Etter en arbeidulykke hvor kåpa som jeg egentlig hadde tnekt å bygge om ble "kondemnert" og skar inn i fingern min med skalpel på langs til bladet traff neglen... Det som har skjedd nå er at jeg har fått fattern sin El 14 som ikke går, men er i utgangspunktet bare kåpa jeg trenger... Så det blir en gameldesign kåpe som skal lakkeres om
|
|||
Hilsen Andreas.
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Får gjøre litt selv også
|
|||
Hilsen Andreas.
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da melder jeg meg på med OBAS El 13 som blir mitt sommer prosjekt...denne har Andreas lurt meg til å bygge.......Siden jeg bare skal bygge en,hvorfor gidder jeg da å lage støpeform når jeg allerede har ei kåpe liggende?...jo,for det første er denne kåpa omtrent dobbelt så tung i resin enn i plast...hvis du fjerner blyklumpen inne i Lima loket,så blir det like lett som en anorektiker på slankærn.....så vekta må opp så mye som mulig...og for det andre,fordi det er en litt større utfordring..boggiesider,kåpe og ploger(superline avstøp) er støpt....så i den spede begynnelse ser OBAS El 13 slik ut.... Hvis det er noen der ute som har deler på lager( messing gitter til å ha på siden,vinduer,skrukoppel etc..) bytter jeg gjerne litt(har flere kåper enn det jeg trenger)....send meg i såfall en PM og fortell hva du kan hjelpe med...
EDIT: trenger komplett dekalsett også... Edited by morten.h - 13 juni 2007 at 22:27 |
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hmmm burde du ikke kunne bruke tynne klare plastplater av den typen som brukes til vinduer i byggesettene til Artitec? Hvis du filer av litt på innsiden? |
|||
Hilsen Andreas.
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Du skulle bygd loket i bly Morten
|
|||
Hilsen Andreas.
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Du burde ha tettet hullene på siden av kåpa først Morten, eller enda bedre brukt en av de nyeste kåpene fra Lima.
Stigen og håndtak burde også vært frest vekk. Dette tar seg mye bedre ut om man setter på stige og håndtak som løse deler, istede for innstøpte deler.
Gitter finner jo alt som løsdel
|
|||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Enig med SveinR:
Det er masse som kan gjøres med kassa før jeg ser poenget med å kopiere den, med untak av vekten. Bufferbjelkene kan ryddes opp med å fjerne buffere, bremseslanger og kobblinger. Rekkverket som går rundt fronten, rekkverket ved dørene, fløyte og div etter pantografene på taket kan trykt fjernes. Nå må det gjøres på hver kasse.
|
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg valgt å beholde orginalen hel.....Resin er jo lett å arbeide med,så jeg har valgt å fjerne dette i etterkant...dessuten hadde jeg bare den gamle utgaven av kåpa....modellsparkel,sandpapir og nålefiler fikser resten skal du se...
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Har så vidt begynt å med pussing,sparkling og filing på El 13 kåpa.....men har et langt stykke igjen.... Var det så at jeg kunne fjerne alle takdetaljene bortsett fra "tennene"?
Har også tittet litt på pantografer...hadde to fra Sommerfeldt liggende...hvor korrekte er disse?
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Når El 14 kåpa mi kommer nedover har jeg nok filt av de håndtakene og lignende på denne... så hvis du vil lage støp av denne før du lakkerer den så bare sett i gang
|
|||
Hilsen Andreas.
|
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hehe
|
|||
Hilsen Andreas.
|
|||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Fjerne takdetaljer på El 13:
Nå er det noen år siden jeg fiklet med dette, men etter det jeg husker kan du ta vekk: alt av hull etter isolatorer, inngraverte takledninger og fløyte.
Mener også at festene til pantografen fjernes. Jeg brukte en sveitsisk patograf fra Sommerfeldt som lignet bra, men den hadde en bunnplate som måtte felles ned i rillene på taket for å bli pen. Den var lett gjennkjennelig med en stor metallpølse midt mellom benene som skjulte fjæra.
Modellen og bilde av den har jeg ikke lengre.
Her er et utsnitt jeg har stjålet fra et Ulf Berntsen bilde på NJK forumet i dårlig oppløsning, med håp at han tilgir det, men det er et godt bilde mht. takdetaljer.
.
|
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takker Asgeir......har studert masse bilder på jernbane.net...og fått en god ide om hvordan det skal gjøres.....isolatorene er identisk med de jeg har igjen fra ett slaktet Rc-lok.....kommer til å bli bra dette....skynder meg fort tilbake til sparklingen..
|
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
Post Reply | Page 123 9> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |