MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Pop Quiz:
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Pop Quiz:

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Pop Quiz:
    Posted: 19 mai 2007 at 15:50
Hvor har jeg vært i dag?



Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2007 at 19:22
Ingen forslag?

Hvis jeg sier turen startet her:





Og sluttet her:



Noen forslag?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2007 at 10:27
Men da så...

Lørdagsturen gikk fra Ljan stasjon til Holmlia tilsvarende. Via? Ljanviadukten selvfølgelig!




Brukar nede i dalen.




Dynamitthull, for å kunne sprenge broen i en fart i tilfelle svenske kom!




...Og enden av broen. Denne konstruksjonen kan såvidt sees fra dagens trasee.




Utsikt over dalen. En Bm72 passerer på den nye linja.




Traseen bak broen er det ikke gjort noe med så man kan fremdeles se tydelige spor etter banen. Overgangsbroen er nok en av de eldste i verden og er fremdeles inntakt og i bruk! På banen vandrer vår redaktør, Leif Harald Ruud.




Og dette er da en støtteskinne i siden av skjæringen. Året 1874 vitner om at dette ikke er en hvilken som helst sti. I skjæringen fant vi og svillebiter.




Videre syd er traseen gangvei, asfaltert så alle spor er vekk.




Gutta på tur! Fra venstre: Per-A. Salicath, Dagfinn
, undertegnede, Leif Harald Ruud, Trygve og Geir-Widar Langård.
Gamlelinja borettslag har valgt et spennende skilt. Nedenfor husklynga passerer traseen inn i en ny og enda større skjæring. Mon tro om sykkelister tenker over at den ikke akkurat ble hugget ut for gangstien deres...




Og her ender altså gangstien som frem hit har dekket gamlelinja. Traseen gikk ganske nøyaktig gjennom dette gatekjøkkenet der vi stoppet for en velfortjent is.
På veien foran var det ifølge Leif Harald en restaurert planovergang men den er nå vekk.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2007 at 09:00
Dette må være en av få strekninger der man river en rett linje og bygger inn en omvei/sving. Det hadde vel en sammenheng med at viadukten var gammel osv, men man kunne jo beholdt traséen likevel.
Magne
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2007 at 14:28
Det var nok en del av det som fikk begeret til å flyte over ja. Brua var visstnok noe fryktet av lokførere. Bruen lå og i en kurve noe som gjorde den ustabil. Å legge en ny trasee over fast grunn gjør driftsikkerheten høyere. Da kunne man jo og legge dobbeltspor og nå i nyere tid diskuteres nytt dobbeltspor (forvirrende, med tanke på at det er dobbeltspor der allerede    )
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2007 at 14:13
Originally posted by Magne Magne wrote:

Dette må være en av få strekninger der man river en rett linje og bygger inn en omvei/sving. Det hadde vel en sammenheng med at viadukten var gammel osv, men man kunne jo beholdt traséen likevel.
 
Men da hadde man ikke fått en stasjon på Hauketo. I dag er vel dette den nest beste stasjonen på Ski-lokalen, målt i antall passasjerer. Kun Holmlia er bedre.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,203 seconds.