Mobile Station |
Post Reply |
Author | |
saftus
Nykommer Joined: 28 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 31 desember 2006 at 13:28 |
God Nytt år dere! :) - Ny som jeg er, lurer jeg på hvilke muligheter man egentlig har med en Mobile Station, forutenom å kunne kjøre flere tog med den. og eventuelt hvilket utstyr man trenger for å utnytte mulighetene. Tilslutt lurer jeg på om noen av dere bruker å bestille utstyr fra utenlandske butikker, eller bare norske butikker? her er vell kansje litt å hente på pris på enkelte ting, eller tar jeg grundig feil? Mvh. Robert |
|
- saftus -
|
|
krisetoffer
Nykommer Joined: 03 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
noen som vil svare her ettervært? Jeg driver også å spekulerer når det gjelder den mobile stationen. Jeg har ikke bestemt meg om jeg vil kjøre veksel eller likestrøm enda. Regner med jeg vil bruke den mobile stationen som kjørekontroll hvis jeg kjører marklin. Fått inntrykk av at marklin er mere kvalitet, men det er da min mening. Har kjørt likestrøm fra jeg var 14-17, men solgte allt når jeg begynte vk1 kurs.
Noen som har noen linker til sporplaner der k skinner er brukt?
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, god sommer selv, Robert ... Siden tråden er blitt såpass gammel, er det kanskje gammelt nytt dette her, men når andre også lurer ...: Med MS kan du i prinsippet kjøre alle lok som er utstyrt med dekodere som forstår "språket" (eller protokollen) Motorola, dvs (selvfølgelig) alle Märklin sine dekodere, samt andre fabrikanters laget for Motorolaprotokollen og såkalte multiprotokoll-dekodere (dekodere som forstår alle - eller flere - språk). Stort sett er MS beregnet for å kjøre, dvs den har meget begrensede muligheter til å programmere dekodere. På Märklins nyeste dekodere (MFX) kan du bl.a. sette akselerasjon og max hastighet, men på andre typer, som er programmerbare i motsetning til de gamle til Märklin med programmering via små brytere og pot"er, har du ikke programmeringsmuligheter. Det kan legges inn et titalls lok på MS"en, men i praksis er den (og den medfølgende stømforsyningen) kun beregnet på å kjøre et par om gangen. Andre strømforbrukere på skinnene (vogner med lys etc) er også begrensende faktor. |
|
Bjørn Egil
|
|
TomB
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Til Robert og Kristoffer.
Noen handler mye i tyske butikker eller på eBay. Det står vel langt mer om det i norskmjforum.
Jeg kan anbefale Modellbahnfachhandel Fischer:
Generelt kan jeg si litt om prisene på Märklin. Amundsen i Oslo legger normalt på knappe 5% på Märklins veiledende tyske priser.
Så kan man i Tyskland ofte kjøpemed ca. 15-30% rabatt.
Märklin har lagt ut skinneplaner (dog C-skinner), se her:
Modellplan har mange skinneplaner:
|
|
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
|
gabriel
Nykommer Joined: 12 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Jeg har tidligere benyttet Märklin Mobile Station og har vært fornøyd. Det er også mulig å programmere endel andre dekodere enn MFX. Det gjelder f. eks. ikke MFX dekodere fra ESU. Du kan og programmere de dekoderne som du finner i mange av Rocos AC lokomotiv. Det er både fordeler og ulemper med Mobile Station: + Meget enkel å bruke + Flott diplay der du ser navnet på lokomotivet ogsymboler for funksjoner. + Rimelig (masse på bruktmarkedet, se QXL) + Kan enkelt supleres med en slaveenhet. + Kan brukes som en ekstra kontroll om du oppgraderer til Central Station + kan kontrollere inntil 10 samtidige lokomotiv, selv om det i utgangpunktet ikke er strøm nok - Kan ikke kontrollere penser - Maks 10 lokomotiv. - Begrenset strømkapasitet uten booster 1,2 eller 1,8 A - Ikke egnet til PC styring av tog PS. Jeg bruker nå Tams Easy Controll som kan kjøre både Märklin/Motorola og DCC. På grunn av det etterhvert ble mange lokomotiv og stryre og behov for PC-stryring, men Mobile Station hadde mange gode sider den. Mvh Gabriel |
|
Gabriel Slørdahl, Balholm
H0, norsk III-V, Märklin C-skinner, Tams Easy Control |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |