fremo bygging |
Post Reply |
Author | |
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 mai 2007 at 21:44 |
Hei, jeg bygger en og en modul, så lurer jeg på om det er stor forskjell på fremomodul/bygging og vanlig modul bygging??? Noen tips, om jeg bør starte med fremobygging??? mvh kokken |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kommer litt an på hva du mener med "vanlig modul bygging".
Dersom du bygger en modelljernbane i seksjoner, dvs. separate deler som kan tas fra hverandre om du for eksempel må flytte anlegget, så er dette ikke det samme som å bygge moduler.
En modul, enten det er Fremo eller andre typer, er en seksjon av en modelljernbane som har en standardisert overgang til andre moduler der hvor sporet skal føres fra en modul til en annen. En modul er en selvstendig enhet som kan brukes på en vilkårlig plass i et modulanlegg. For at det skal kunne fungere må modulen være bygget etter en "norm" eller "standard". Denne standarden vil som et minimum inneholde regler som bestemmer:
De fleste modulstandarder vil inneholde flere "regler" som i tilegg sier noe om for eksempel:
Denne listen kan være så lang eller kort som man ønsker. Jo flere som skal kunne bygge moduler etter standarden, desto lenger blir ofte listen med regler og unntak. Det er ingenting i veien for å lage sin egen standard, men dersom ingen andre vil være med på å bruke den så er det jo liten vits. Dersom man ønsker å være med på for eksempel FREMO-treff med moduler så må man selvsagt bygge disse i henhold til FREMO sine modulstandarder.
Vi som driver med FREMOduler synes selvsagt at dette er spennende fordi:
For mange er vel det mest spennende å delta med egne moduler på treff, og se hvordan disse modulene passer inn i helheten på et stort anlegg. Mens andre deltar med rullende materiell, eller "bare" er med på det som skjer som viktige medspillere i våre aktiviteter.
Så er det selvsagt slik at ikke alle synes det vi driver med er like moro, og det er jo også lov å foretrekke andre måter å drive med MJ på .
Om du ønsker råd om hvordan bygge FREMOduler så får du bare fortsette med å spørre.
Hilsen Halvor
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
ja jeg bygger en og en seksjon, men det er ikke etter noen standard. er vel heller fribygging hehe.... problemet er at det er litt tungt å flytte rundt, hvis jeg skal vise det fram på messer
mvh
kokken
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |