MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ofotbanen AS over bilvogntransporten....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ofotbanen AS over bilvogntransporten....

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
mester View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 171
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ofotbanen AS over bilvogntransporten....
    Posted: 03 februar 2007 at 22:36
på Raumabanen til sommeren. Di3 skal trekke nedover og opp Raumabanen.
mvh
leif j olestad
Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2007 at 19:37
Ja, tilbake til fortiden....
Back to Top
mester View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 171
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2007 at 20:56
det som er litt spesialt er at de togentuiaster som bor i området Raumabanen går ønsker Di3 tilbake grunnet lyden bl.a osv, men
det er jo positivt å tenke slikt
mvh
leif johnny olestad
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2007 at 21:43
Supert, Di 3 er tilbake på Raumabanen igjen
Hilsen Andreas.   
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2007 at 19:36
Jeg får vel knipse et bilde eller to når jeg kommer til Åndalsnes for å komme meg til Fræna.
Magne
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2007 at 21:09

Som Geir skrev: tilbake til fortiden....
For de av oss som fotograferer mye tog (inkludert meg selv), ville jeg heller satt pris på å få sett noe helt nytt som trekkraft. Jeg vil tro brorparten av lokpersonalet deler dette synet også.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2007 at 22:43
Originally posted by kness kness wrote:

Som Geir skrev: tilbake til fortiden....
For de av oss som fotograferer mye tog (inkludert meg selv), ville jeg heller satt pris på å få sett noe helt nytt som trekkraft. Jeg vil tro brorparten av lokpersonalet deler dette synet også.

Hilsen  Kjetil

Enig med deg der Kjetil, alltid gøy med litt nytt materiel ikke bare "det vanlige". Tror ikke vi kommer til å få se så mye "nytt" materielt fra Ofotbanen AS med den øknomien de har.... I hvertfall ikke på en stund

Hilsen Andreas.   
Back to Top
mester View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 171
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2007 at 20:04
Di3 er bra nok den, men vært moro med nesten nytt lok
mvh
leif j olestad
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2007 at 21:19

Originally posted by mester mester wrote:

Di3 er bra nok den, men vært moro med nesten nytt lok
mvh
leif j olestad

Ta litt pent vare på dem så går de i evigheter........

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2007 at 16:34
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by mester mester wrote:

Di3 er bra nok den, men vært moro med nesten nytt lok
mvh
leif j olestad

Ta litt pent vare på dem så går de i evigheter........

 

Eller til evigheten



Edited by Nordlandsbanen - 07 februar 2007 at 16:34
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2007 at 17:30

Originally posted by mester mester wrote:

Di3 er bra nok den, men vært moro med nesten nytt lok
mvh
leif j olestad

Spør du meg er de noe forbanna dritt som burde vært bannlyst under kjøreledning på Østlandet. Jeg har selv vært på nippet til å måtte instille lokaltog i Asker fordi jeg var usikker på om jeg var i form til å kjøre videre etter å ha ligget i dieseleksosen etter et av disse lokene gjennom Liertunellen.

Eirik

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2007 at 19:59
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by mester mester wrote:

Di3 er bra nok den, men vært moro med nesten nytt lok
mvh
leif j olestad

Spør du meg er de noe forbanna dritt som burde vært bannlyst under kjøreledning på Østlandet. Jeg har selv vært på nippet til å måtte instille lokaltog i Asker fordi jeg var usikker på om jeg var i form til å kjøre videre etter å ha ligget i dieseleksosen etter et av disse lokene gjennom Liertunellen.

Eirik

Jøss ville trodd at OBAS ville brukt El 13 lok i steden på elektrisfiserte strekninger. Dieselmateriel som unødvendig brukes på elektrifisert strekninger er nok ikke det som kan betegnes som den mest miljøvennlige løsningen

Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2007 at 20:19

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Jøss ville trodd at OBAS ville brukt El 13 lok i steden på elektrisfiserte strekninger. Dieselmateriel som unødvendig brukes på elektrifisert strekninger er nok ikke det som kan betegnes som den mest miljøvennlige løsningen

Det hele er et spørsmål om effektivitet og økonomi. I dette tilfeller var det behov for diesel siden skiftesporene på tømmerterminalen på Brakerøya ikke har kjøreledning. Enten kan man da kjøre diesel hele veien, man kan kjøre elektrisk så langt mulig og ha diesellok i ene eller begge ender for å ta skifting, eller man kan kjøre elektrisk og ha en diesel hengende med i toget. Skal man se på totalregnskapet da så er det ikke umulig at det er mer lønnsomt å bruke en diesel hele veien, men særlig miljøvennlig er det jo ikke da...

Eirik

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2007 at 22:39
OBAS har vel også flere Di 3 enn El 13 også??? så det er vel kanskje et spørsmål om kapasitet også...

Edited by Andreas - 08 februar 2007 at 08:25
Hilsen Andreas.   
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2007 at 22:48
Vi får jo håpe at noen snart tar etter amerikanerene og bestiller hybridlok.
Gjennbruk og mindre drivstoff og avgasser:
Hybrid T43 fra SST
film her

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 11:14
Genialt! Diesel lukt er ikke god-lukt.
Tut, tut.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 11:29

Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Vi får jo håpe at noen snart tar etter amerikanerene og bestiller hybridlok.
Gjennbruk og mindre drivstoff og avgasser:
Hybrid T43 fra SST
film her

Dæven, så det finnes amerikanere som har hørt om ordet miljøvern... Får nesten gi litt applaus til disse få

Hilsen Andreas.   
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 12:41
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

så det finnes amerikanere som har hørt om ordet miljøvern... Får nesten gi litt applaus til disse få


Jo da, de har da holdt på med dette en god stund.
RailPower er en av pionerene, og har utviklet teknologien som svenske SST bruker.
Og GE kommer visstnok allerede til våren med sitt store hybridlok.

Og jeg hørte at selv Toyota Prius" hybridteknologi har sin opprinnelse i bil-landet....
Vi er kanskje ikke så miljø-vennlige her hjemme som vi vil ha det til heller.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 13:00

Hadde nettopp forelesning om klima på skolen i går. Og du har helt klart rett når du nevner at vi kanskje ikke er så miljøvennlige som vi skal ha det til. Den gjennomsnittlige utslippsmengden av CO2 per person i Norge ligger på 7,5 tonn i året. Bare Tyskland og USA ligger over oss på henholdsvis 10,1 og 20,6 tonn. Snittet på kolden per person ligger på 3,9 så Norge er helt klart med å påvirke dette feil vei. Kilde: Det internasjonale energibyrået.

PS: dette begynner å bli litt of topic kanskje, men interessant er det

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 14:53

Hei

Her i København er rygtet at fem stk. DSB MZ ll er solgt til et firma i Norge, for i nær fremtid at skulle køre biltog.!!

Det har ikke været muligt at opsnuse firmaets navn.

Med jernbanehilsen

Dan

 

 

 

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 17:30
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Hei

Her i København er rygtet at fem stk. DSB MZ ll er solgt til et firma i Norge, for i nær fremtid at skulle køre biltog.!!

Det har ikke været muligt at opsnuse firmaets navn.

Med jernbanehilsen

Dan

 

 

 

Hmmm hvem kan det være????

Lukter jo litt Ofotbanen AS (er de godt brukt er det nok dem), men har de råd til yttligere inversteringer med deres økonomi???

Hectorrail virker til avanserer bra.... kanskje de har noen avtaler på gang????

Hvis det var Cargonet hadde vi kanskje visst det allerede....

Finnes det eventuelt noen andre som det kunne vært??  

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 17:46

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hectorrail virker til avanserer bra.... kanskje de har noen avtaler på gang????

Hector har nettopp bestilt nye lok, så de har neppe bruk for gammelt skrot...

Eirik

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 18:17
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hectorrail virker til avanserer bra.... kanskje de har noen avtaler på gang????

Hector har nettopp bestilt nye lok, så de har neppe bruk for gammelt skrot...

Eirik

Nei det virker ikke som det er helt dem heller.... Er som sagt litt mer OBAS å kjøpe "godt brukt" materiel

Hilsen Andreas.   
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 18:29
Originally posted by eika eika wrote:

Hector har nettopp bestilt nye lok, så de har neppe bruk for gammelt skrot...

Eirik

Skulle akkurat til å skrive det samme. Jeg hadde en del kontakt med hovedkontoret til Hectorrail for rundt et år siden, siden jeg skrev en liten artikkel til På Sporet angående kjøpet av Siemens-lokene. Det var åpenbart at Hectorrail hadde finansiell egenkapital i stor klasse, siden det er Høegh-Invest som styrer lommeboka. Derfor er det svært lite sannsynlig at Hectorrail har kjøpt falleferdige MZ"er fra Danmark.

De kjøpte forøvrig et diesellok for noen måneder siden, siden de trengte et skiftelok på en tømmerterminal i forbindelse med en 10-års kontrakt de fikk. De gikk rett ut i markedet og hentet et splitter nytt Vossloh G2000, som forøvrig har litra BR 941 hos Hector.

Siden dette er et MJ-forum kan jeg jo legge til fargekoden til Hector. Merk at de har ny logo, men at fargene er de samme.

  • Grå = Pantone 445C / CMYK 20,0,20,65 / Rgb 71,82,69
  • Rød = Pantone 180C / CMYK 0,79,100,11 / Rgb 227,48,0
  • Orange = Pantone 158C / CMYK 0,61,97,0 / Rgb 255,99,9
  • "X"en" = Pantone 123C / CMYK 0,24,94,0 / Rgb 255,194,17

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 19:50

Begynner å bli litt av en "etterforskning" dette her

Ok så det er lite sannsynlig at det er Hectorrail som har kjøpt disse. OBAS har nok ikke råd ettersom regnskapene deres kun ender opp med negative tall. Tviler på at det er Cargonet....

Vi kan jo konkludere med at: time will show....

Hilsen Andreas.   
Back to Top
mester View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 171
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 20:16

Trur ikke det er:

Tågåkeriet

baneservice

cargonet

Hector

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 20:39

Og ikke OBAS... Tviler på at NSB starter opp godstrafikk i eget regi igjen så..... Hvem står vi igjen med???....



Edited by Andreas - 08 februar 2007 at 20:40
Hilsen Andreas.   
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 20:49
MTAS
Connex tog AS
AS Valdresbanen
GM-Gruppen
Magne 

Edited by MY1201 - 08 februar 2007 at 20:56
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 08:54
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Og ikke OBAS... Tviler på at NSB starter opp godstrafikk i eget regi igjen så..... Hvem står vi igjen med???....

Vi står nok høyst sannsynlig igjen med OBAS. Det er kun de som skal starte med ny kjøring om dagen. (Riktignok kan det være en annen eier av lokene.)

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 09:03
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Og ikke OBAS... Tviler på at NSB starter opp godstrafikk i eget regi igjen så..... Hvem står vi igjen med???....

Vi står nok høyst sannsynlig igjen med OBAS. Det er kun de som skal starte med ny kjøring om dagen. (Riktignok kan det være en annen eier av lokene.)

Kan det i såfall være at de leaser dem da.... Men fem lok er ikke det litt mange? Eller kanskje halvparten er som deler og betegne?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.