Med hjartet på rette staden |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 april 2007 at 19:47 |
Hei!
Jeg registrerer at NRK kåret (sin egen serie) "Med hjartet på rette staden" eller "Heartbeat", til den beste serien i går. -Og det var sikkert velfortjent, for det er en fornøyelig serie og det er faktisk den mest sette britiske serie gjennom tidene.
Jernbanen som fra tid til annen figurerer i serien er North Yorkshire Moors Railway, og "Aidensfield stasjon" heter i virkeligheten Goatland. Hornby har nå gjennom sitt Skaledale-program (00 skala) og Lyddle End-program (N skala) lansert modeller av byggningene på Goatland stasjon.
Scenic Model Railways som lager de utrolig fine dioramaene til Hornby-katalogen har tatt følgende bilder av de ovenfornevnte produktene. Bildene er brukt etter tillatelse fra Scenic Model Railways og er ellers © Nevile Reid. Se og bedøm selv:
Forbilde:
Modell:
Forbilde:
Modell:
Besøk Scenics Model Railways billedgalleri for å se mer.
Jeg har vært på motorsykkeltur i dette området og besøkt både NYMR og Goatland, og kan anbefale det på det varmeste til dere andre som snart kanskje skal begynne å planlegge sommerferien.
En god påske ønskes til dere alle!
Edited by Roger - 04 april 2007 at 23:26 |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan og nevnes at "Hogsmead" stasjonen i Harry Potter filmene er filmet på samme stedet. Berømt den landsbyen der...
Og må og si jeg elsker Heartbeat! Et herlig avbrekk fra amerikansk klisjèe-suppe Og de scenene med ekte damp setteer en herlig steming... |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Oppdatert.
Direktelinkene til bildene later til å ha forsvunnet, så jeg har lastet dem opp og lagt dem ut på nytt.
Fortsatt god påske ønskes!
|
|
Med vennlig hilsen
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men - de modellene ser da ut til å være laget på øyemål?
|
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
..og sånn ser det ut på stasjonen i en litt annen vinkel:
Redigert: ...og hadde jeg tatt meg litt bedre tid, hadde jeg sikkert allerede funnet ut hvordan jeg tilpasset bildene, så en ikke behøver å scrolle! Så er spørsmålet: finner jeg ut av det først eller kommer noen på banen med korreks/gode råd ? Edited by Morten M - 05 april 2007 at 11:23 |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mulig å skrive størrelsen i det vinduet du får fram når du laster opp. Se til høyre, "width" og "height" kan endres. Du kan også bestemme innrykk horisontalt/vertikalt og plassering på siden. Hvis ikke bildet dukker opp i teksten din, kan du trekke det over. Det fungerer i allefall for meg.
Her har jeg redusert størrelsen til det halve. Dessverre må du regne ut størrelsen selv, hvis du skal redusere bildet. Du vil jo beholde proporsjonene. |
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Morten!
Siden vi åpenbart deler en "smal interesse", også innenfor denne hobby, burde vi kanskje vurdere å avlegge NYMR ett besøk 12-14 oktober i år; da er det nemlig "Wartime Weekend".
"Tally-Ho!" Edited by Roger - 05 april 2007 at 23:04 |
|
Med vennlig hilsen
|
Morten M
Post Options
Thanks(0)
|
Jepp - og drømme oss tilbake til gamle dager, da en kunne kjøre ombord i M/F Braemar i Oslo, rulle ut i Harwich og suse oppover..... Hvorfor i ********* er det ikke lenger ferjer mellom det sentrale Østlandsområdet og UK? Grrrrr.... Idag er det jo en ekspedisjon av de store å få med seg kjøretøy dit. Har de siste gangene benyttet fly og leiebil og da blir jo mye av sjarmen borte ved å dra på slike arrangementer.
Vel-vel, livet går videre.
Ha en fin natt.
MM
|
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan jo cruise nedover kontinentet, spise lunsj ved Eifelltårnet før du tar kveldekspressen fra Lille til Dover med The Shuttle...
|
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
Morten M
Post Options
Thanks(0)
|
Ahh - det er den lille nyansen mellom togentusiasme og entusiasme for historiske kjøretøy..... Togentusiaster har kun unntaksvis eget tog, mens kjøretøyentusiasten gjerne vil nyte egen transport!
Hvis vi nå kunne få etablert bil-på-tog løsninger på alle relevante transportstrekninger ville verden bli så mye bedre for oss dobbelentusiaster!
God Påske
MM
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Reiser til York neste tirsdag (17/4) og planleggerå være der en uke. Det skal være Diesel Gala ved NYMR 20-22 april og det har jeg tenkt å være med på. Vil også besøke Aidensfield (Goatland) da jeg er stor fan av Heartbeat (håper Gina står i baren på Aidensfield Arms) og selvfølgelig jernbanemuseet i York. Er det forresten noen som kan anbefale noen MJ-forretninger i York? Angående reise: Ryanair Haugesund - Stansted kr 1,- og retur £ 0.39. Planlegger å benytte tog mest mulig ellers under oppholdet. B&B i York £ 35,- pr natt frokost inkludert. (Største utgiften blir vel å parkere bilen på Haugesund lufthavn en uke.)
Gleder meg som en unge til å oppleve en Deltic live!
Hilsen Petter
|
|
Morten M
Post Options
Thanks(0)
|
Snakket med henne på telefon akkurat nå og hun skulle se om hun kunne få byttet vakter, så hun kunne jobbe da
Ta en kikk i MJ-forretningen på stasjonen i York. Slett ikke det dårligste utvalget jeg har sett. Bare nevn at du er fra Norge, så går praten kjapt et kvarter eller tre. Innehaveren har kjenninger her og diverse besøk hit på samvittigheten.
MM(isunnelig)H
Morten M
|
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
I York finner du følgende hobbyforretninger:
|
|
Med vennlig hilsen
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Siden du skal besøke NYMR, kan jeg jo opplyse om at det finnes modelljernbanebutikker ved begge endestasjonene:
Edited by Roger - 10 april 2007 at 08:44 |
|
Med vennlig hilsen
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg synes i hverfall at de er like nok til at jeg kjenner meg igjen, og ser hva som er modellert ihvertfall.
|
|
Med vennlig hilsen
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
God tur i morgen. Håper du poster noen bilder av den store opplevelsen her etterhvert.
|
|
Med vennlig hilsen
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, så er jeg hjemme igjen etter en uke med store togopplevelser. Det tar litt tid å samle inntrykkene og ikke minst sortere ca 350 bilder og to timer video.
Her er et bilde:
Noen flere bilder finner du her:
og her:
Petter
|
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
I likhet med Hornbys Skaledale og Lyddle end har også Bachmann (Branchlines) begynt å lage ferdige resinbyggninger i 00 og N under navnet "Scenecraft". Relatert til denne tråden her, kan jeg opplyse om at Scenecraft kommer med ett begrenset opplag av Goatland Hotel/"Aidensfield Arms".
|
|
Med vennlig hilsen
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |