Hvalerbanen |
Post Reply |
Author | |||
espn
Nykommer Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 februar 2006 at 22:20 |
||
Holder på med et nytt prosjekt kalt "Hvalerbanen". Skal bygge strekningen fra Fredrikstad til Skjærhalden, selvom denne ikke eksisterer i virkeligheten. men jeg tenkte det kunne bli en fin sidebane, med flotte naturstrekninger, interessante små holdeplasser, og ikke minst en flott endestasjon. Men jeg trenger ideer Skal nå bygge en rett modul, 1m lang. tenkte på en liten holdeplass med et enkelt spor, men tror Halvor begynner å få nok av stasjonsmoduler Noen som har en idé til en naturstrekning her? Det må vel bli noe med vann og fjell kanskje, mye bakker nedover mot Skjærhalden... Kommer selvfølgelig tilbake med tegninger, bilder og lignende, begynner for fullt på søndag etter FREMO-treffet lørdag... Espen Edited by espn |
|||
ØyvindS
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Morsomt prosjekt. Bakker ned mot Skjærhalden? Hmm... Svak stigning vil jeg kalle det. Noe typisk fra Hvaler må jo være kyst og skjærgård. Det var også et staselig hotell nede ved Skjærhalden. Kanskje de hadde et lite stoppested? På Kirkøy har du et helt unikt sumpområde og også steinbruddet utover mot Holmungen. Eller hva med kirken og kirkegården. Skal du lage Hvaler-stemning, eller skal du gjøre det protypisk? Skal du ha bro eller tunnell eller ferge mellom øyene? Før tunnellen til Kirkøy kom, tror jeg fergen gikk mellem Skipstadsand på Asmalaøy og Korshavn (?) på Kirkøy. Korshavn er koselig, og veien mellom Korshavn og Skjærhalden likeså. Langs den er det marker og koller. Ypperlig for en Faller vei ved siden av jernbanen. Det at Halvor har nok holdeplasser skal du ikke ta så tungt. Tog behøver jo ikke stanse ved alle holdeplasser. |
|||
mvh Øyvind Strøm
|
|||
espn
Nykommer Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Har kikket i kart og sett på områdene og funnet traseen: Mellom Fredrikstad og Lisleby følger togene hovedlinjen, forgreningen skjer på Lisleby. Herfra går toget over en vippebru til Selbak, Nøkleby, Kongsten og Øra før den krysser Glomma på nytt over til Kråkerøy. Herfra følger banen riksvegen til Kjøkøy, over alle småskjærene (pen strekning å modellere), bryter av til Øgarden, videre mot Skjelsbu og over til Spjærøy. Herfra i bru over til Rød, innom Fotvarden (liten hlp) og ned til Skipstadsand.
Det synes jeg også og derfor velger jeg jernbaneferge mellom Skipstadsand og Korshavn, slik at alle tog stopper på disse stasjonene. Fra Korshavn går linjen gjennom myrområder og ned til Botne, videre til Brekke før den til slutt ankommer Skjærhalden. Mellom de andre øyene er det forøvrig bru. Pluss at er man stormannsgal kunne man ha forlenget linja til Søndre Sandøy og videre derfra til Herføl, men DET er vel et enda mer sinnsykt prosjekt Byggingen av den første modulen starter til uka, det er Fotvarden Blokkpost, med en bitteliten plattform! Det blir en stor fjellskjæring og veldig morro! Gleder meg allerede! Kommer tilbake med mer infor, bilder osv da... |
|||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Følte for å heve denne tråden fra de døde. Høres skikkelig gøy ut! Skal fergen være bevegelig? Ekte vann og slikt?
Man har jo også muligheten til litt spektakulære bruer på Hvaler. Her er en ved Tredalen leirsted, fyren gikk foresten i vannet svært ufrivillig (oh, lykkelige speidertider!): |
|||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|||
espn
Nykommer Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hyggelig å vekke den til live igjen, jeg kunne kanskje gjort det samme selv?
Anyways, grunnet mye aktivitet på jobben og flytting til ny leilighet har dette prosjektet virkelig havnet i bakevja. Men jeg også syns det er et spennende prosjekt, og kommer nok tl å gjøre noe av det en eller annen gang. I mellomtiden må gjerne modellbyggere som søker ispirasjon ta opp tråden og bygge ivei! Fortsatt God Jul! |
|||
espn
Nykommer Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da hadde det vært stille lenge igjen, men da var jeg tilbake! Er jo mye som tar opp tid om dagen, men litt tid til MJ håper jeg jo det blir. Har lyst til å lage en modul ut av dette prosjektet, den første blir forhåpentligvis en rett strekning med blokkpostsignaler. En fjellskjæring hadde vært stilig, så jeg får se hva som skjer. Men Skjærhalden stasjon skal uansett lages! Nedenfor har jeg satt inn et forslag til en sporplan:
Er det noen av dere "fremo-veteranene" som har tips eller innspill til denne modulen? Håper at den kan bli ferdig til Arendal08. "Skjærhalden" er forøvrig en endestasjon. |
|||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
.. ja det vil jeg tro på ...! |
|||
Bjørn Egil
|
|||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kommentarer, tja. . . . . . .
Först vil jeg spörre deg om hvorfor det finnes en svingskive og lokstall på en stasjon med to gjennomgående spor. En så liten stasjon ville aldri hatt bruk for slikt. Jeg tror jeg ville hatt buttsporet ditt gjennomgående og med mulighet for lasting og lossing av vogner. Det er selvfölgelig ikke noe galt i å ha det som buttspor, men det vil väre endel enklere å skifte når det er gjennomgående. Det korte gjennomgående sporet överst ser ut som et typisk godshusspor. Om du da bygger en lasterampe til det nederste sporet er du godt i gang. |
|||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||
espn
Nykommer Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er jo en endestasjon så det er naturlig med en svingskive (ville jeg tro). Dessuten er man vel glad for det på FREMO - treffene? Men dersom dette ikke er nødvendig (eller troverdig) er det ikke noe problem å droppe den! Et nytt sporplanforslag følger dermed: Stasjonen har fortsatt en lokstall, men har nå mistet svingskiven og fått en godsplattform i steden. Jeg har tenkt slik at Skjærhalden i all hovedsak har mye persontrafikk, og det brukes mye motorvogner slikt at svingskiven fort kan bli overflødig. Godt innspill Dag Cato, tar gjerne flere! |
|||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg er enig i at det er naturlig med en mindre vendeskive på en endestasjon. Flere små endestasjoner hadde slike. Umiddelbart ser planen din ut til å være en mellomstasjon, ettersom sporet går ut i begge ender, men du opplyste jo om at dette var Skjærhalden endestasjon. (Og som b_ep bemerket, Skjærhalden kunne eventuelt vanskelig ha hatt noe annet, med mindre banen gikk i sløyfe..) Skal stasjonen fungere som en endestasjon, vil det være en fordel ha ha et uttrekksspor fra ytre veksel. Sporbitene på begge sider fra ytre veksel mot kant virker litt vel kort. Et uttrekksspor vil gjøre det mulig å benytte ytre veksler mer effektivt ved skifting. Dette kan løses ved en ekstra modul som inneholder uttrekkssporet, og som kan kobles på stasjonen når den skal fungere som endestasjon. Ekstra fint kan det bli om dette uttrekkssporet har en buffer i enden, og at sporet blir mer og mer rustent og kanskje spedd med flere vekster jo nærmere man kommer enden. (Å gi gode råd til sporplaner er veldig enkelt, all den tis man selv ikke skal bygge)
|
|||
espn
Nykommer Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Til info har vi tenkt veldig likt her Ønsket å legge det sporet på en egen modul, spesielt tilpasset selve stasjonsmodulen mtp. endestykker osv. ideen med rustent spor er også veldig god, den hadde jeg ikke sett for meg selv. Innspill er kanskje veldig lett når man ikke bygger selv, men den som bygger får ihvertfall en bedre modul! |
|||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Öhhh, akkurat. For å sitere den store reparatör Pompel. Da stiller saken seg litt annerledes. Jeg trodde ut fra tegninga at det var en gjennomgående stasjon.
Jo, du vet . . . Disse vannkokerene setter vel pris på en platetallerken i ny og ne Vi andre pakker bare sekken og bytter ende. På en så liten stasjon som dette med så liten trafikk er jeg ikke sikker på om de ville bygd svingskive. Mulig de ville kjört med lok som går like bra begge veier, men det får andre som skjönner seg på slikt svare på
Jeg ville unngått godsplattform mellom sporene. Vanskelig å laste og losse. Det er bedr med en plattform på yttersiden av ytterste spor slik at omlasting til lastebil/hestekjerre vil gå enklest mulig. Vurder heller en liten mellomplattform mellom spor 2 og 3. Hvilke typer gods ser du forresten for dg ville bli fraktet ut/inn? |
|||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||
espn
Nykommer Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Enig i vannkokerpunktet, foretrekker å bytte ende selv også ! Når du sier mellomplattform regner jeg med at du tenker på en til passasjertrafikken? Hadde egentlig tenkt at Spor 1 (det korte krysningssporet) var beregnet på passasjertrafikk. Dette er jo lit uvanlig men jeg tror det hadde fungert bra. Her kan f.eks lokaltogene stoppe og snu, og de lengre ekspresstogene (fra Oslo f.eks.) kan stoppe i Spor 1. Når det gjelder gods har jeg ikke tenkt mye på det, men Skjærhalden har vel ingen store eksportvarer? Det måtte bli vanlig "gods", eksempel mat, pakker, post, enkefru Hansens nye gardinstoff fra hovedstaden og lignende. What say yee? Edited by espn - 28 februar 2007 at 13:06 |
|||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da skjönner jeg mere.
Om du kaller det korte omkjöringssporet for 11, så kan du gjöre spor 11 til et buttspor og forlenge plattformen til spor 1 så den fortsetter mellom spor 1 og 11. Da får du en lang plattform til fjerntogene. Til godstransporten holder det med et lite godshus og et frilastspor. Du kan jo vurdere om det ikke finnes en fiskehavn i närheten som sender ferskfisk. Da vil det väre naturlig med et spor ned til kaia. |
|||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Espen... Det ville være gode penger å tjene på å frakte ferske reker til tigerstaden. Jeg har sett de mest avsindige kilopriser på denslags i byn, og fra Skjærhallen er det jo gode fangstmuligheter for den slags Har jo hele svenskekysten å ta fra . På denne måten kan du rettferdiggjøre et lite kjølelager med kapasitet til en liten kjølevogn eller to... |
|||
-TUR-
Tore Urvik |
|||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Steinar |
|||
Steinar
|
|||
ØyvindS
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Spennende prosjekt, og mange gode innspill. Flott med slike kollektive brainstorms. Både Steinars tanke om pensjonater og Dag Cato"s idé om fiskehavn har i hvertfall forankring i virkeligheten. I selve Skjærhalden var det et flott hotell, som jeg tror brant for mange år siden. Og fiske har det vært mye av. Ikke langt ovenfor der hotelle lå ligger en kirke fra ca. år 1000. Den kunne jo være kul å få med. En annen idé til industri kunne være å lage et av steinbruddene på Kirkøy. Vanligvis ble disse bruddene lagt ut til havet, med en liten trallebane. Men kanskje noen fant et godt granittbrudd litt inne på kirkøy, og syntes det ville være vel så praktisk å frakte det med tog inn til Hovedstaden, med omskifting på Skjærhalden. Kanskje det til og med var selve idéfundamentet for lokalbanen? En gruppe foretaksomme bønder, som ikke har grunn ut mot sjøen går sammen, og lager lokalbane. Steinbruddet på Hogget, litt nordvest for Skjærhalden, laget kun gatestein, og jeg tror det holdt på i hvertfall ut i 50-årene. Steinbrudd kan jeg ikke huske å ha sett på noe MJ-anlegg. |
|||
mvh Øyvind Strøm
|
|||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Men det har jeg ...
Fanget (med mobiltelefonen, sorry ) på mj-messa i Hamburg sist høst. Riktignok et marmorbrudd i et italiensk landskap, men likevel .. |
|||
Bjørn Egil
|
|||
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Og her er en link til en kort beskrivelse av hvordan du lager selve steinbruddets "vegger": http://www.trains.com/mrr/default.aspx?c=a&id=381 Her finner du en rekke bilder fra et steinbrudd - kanskje du får noen ideer her: http://railroad.union.rpi.edu/article.php?article=670
|
|||
OlavM
|
|||
ØyvindS
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kult! Har vært i et sånt marmorbrudd, i Carerra i Toscana i Italia. Tøft. Enda tøffere var åpne kullbrudd i Tsjekkia, med GIGANTISKE maskiner (ville nesten ikke fått plass på en vanlig FREMOdul engang). Nå, nok OT. |
|||
mvh Øyvind Strøm
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
espn
Nykommer Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Nå snakker vi brainstorming her! Dette liker vi
Du har rett i mye Steinar. Banen ble privatbygd som en sidebane, men overtatt av NSB på 70 - tallet. NSB driftet den videre med hyppige tog om sommeren (også noen fra Oslo) og svært lite trafikk om vinteren. Godstrafikken besto nok for det meste av fisk og reker, men også "vanlig" gods, post osv. Da man begynte å legge ned sidebanene på 80 - tallet ble også Hvalerbanen diskutert, men for én gangs skyld hørte NSB på hva passasjerene selv hadde å si. Sterke lokale krefter i Skjærhalden ville bevare banen godstrafikken, mens Oslo - folket ville fortsette å ha kort vei til hyttene sine. Det var nå mye lettere å ta dagstur til Hvaler, toget tok bare ca. 2 timer, og avgangene var lagt opp slik at man kunne ta tidlig tog frem og sent tog hjem igjen. Så NSB valgte å satse på banen. De forsterket og forbedret skinnegangen betraktelig, overførte to BM69A - sett til sommertrafikken, en El14 og en Di4 (logisk? ) samt noen B5 vogner. Rutetidene om sommeren ble opprettholdt og det går ofte godstog med fisk fra foredlingsanlegget. Så dette (sammen med Steinar sitt innlegg) oppsummerer nok Hvalerbanens historie. Litt far out kanskje? |
|||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Næææ, ikke så veldig, mye høres logiskt ut Men bruk av lok og vogner ble litt på kanten til slutt der, tviler på at trafikken ville vært så veldig stor, og det ville være lettere å bruke Bm69 i Skjærhalden...
|
|||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|||
espn
Nykommer Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Lok og vogner var til sommertrafikken fra Oslo... Edited by espn - 02 mars 2007 at 19:03 |
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |