B7 og relativt krappe svinger... |
Post Reply
|
| Author | ||
frankm
Viderekommen
Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: B7 og relativt krappe svinger...Posted: 27 februar 2007 at 19:01 |
|
|
har endelig fått tak i noen B7-vogner, men har problem med at de sporer lett av i relativt krappe svinger (Rocos R3 bl.a.)
Er de rett og slett for lette eller er det koblingen som er standard som må byttes i en litt lengre en??? |
||
![]() |
||
Per-Inge-2613
Veteran
Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 27 februar 2007 at 21:12 |
|
|
Jeg måtte bruke ROCO kortkoblinger på dem for å få de til å gå gjennom mine kurver :)
PS: Mærklinister, gleder dere til å bytte til Mærklin-hjul... |
||
|
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
||
frankm
Viderekommen
Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 27 februar 2007 at 21:18 |
|
|
og da går det bra igjenom R2 og R3-svinger???
|
||
![]() |
||
Nordlandsbanen
Viderekommen
Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 27 februar 2007 at 21:57 |
|
|
Mente at NMJ sa vognene skulle klare R1 hos marklin, eller er jeg helt på vidda
|
||
|
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO |
||
![]() |
||
frankm
Viderekommen
Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 27 februar 2007 at 22:13 |
|
|
tror jeg imidlertidig har identifisert årsaken til problemene... ved en av bufrene på hver vognende henger det en 1000V(?)kontakt som gjør at koblingene stopper og ikke vil gå lengre ut samt at den av og til henger seg opp i motstøtende vogns kasse eller buffer...
Men prøvde nå med kortkoblinger (Roco 40270/1) og det går smertefritt.. skyldes vel at koblingen går under 1000V-kontakten. edit: trykkleifer Edited by frankm - 27 februar 2007 at 22:14 |
||
![]() |
||
Yngve
Veteran
Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 27 februar 2007 at 22:27 |
|
|
Standardkoblingene har en tendens til å kollidere med buffere og diverse. Mine B3 vogner fra Lima går mye bedre gjennom krappe svinger med Roco sine kortkoblinger.
|
||
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
![]() |
||
Andreas
Veteran
Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 februar 2007 at 08:19 |
|
|
Her kjører jeg B7"ere med standarkoblinger problemfritt igjennom både R2 og R3 |
||
|
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
frankm
Viderekommen
Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 februar 2007 at 08:28 |
|
|
jeg slet litt, men ble mye bedre ta jeg byttet ut to av standardkoblingene med kortkoblinger. Mulig det bare var problem på bare en av vognendene... har aldri prøvd kortkoblinger før men tror jeg skal bytte ut standardkoblingene mot de. De kobler seg mye lettere sammen og et også litt enklere å koble fra hverandre. Også ser det mye bedre ut på rettstrekninger
|
||
![]() |
||
Andreas
Veteran
Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 februar 2007 at 08:31 |
|
|
Er det mye å hente på å sette på Märklin hjul Thomas??? Så langt har jeg bare kjørt dem med de orginlae og det går da bra nok??? |
||
|
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
Andreas
Veteran
Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 februar 2007 at 08:41 |
|
|
Jeg bruker Roco kortkoblinger alle lok og vogner, med unntak av B7"erne grunnet at innehaveren av El 18 loket ikke ville sette på kortkoblinger på trekkraften |
||
|
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
carlf
Medlem i MJF
Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 februar 2007 at 15:22 |
|
Du får jo litt høyere driftsikkerhet med Märklinhjul på 3-skinnedrift. Er det en dårlig lask blir strøm overført til begge skinnestrengene allikevel via akslene, da blir det godt strømopptak på begge sider av loket... |
||
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
![]() |
||
Per-Inge-2613
Veteran
Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 mars 2007 at 22:29 |
|
Og oss som kjører med DATA og tilbakemleding i skinnene, MÅ ha mærklin-hjul/ac-hjul... |
||
|
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
||
Post Reply
|
|
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |