MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dobbeldekkere - dobbel glede?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dobbeldekkere - dobbel glede?

 Post Reply Post Reply
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dobbeldekkere - dobbel glede?
    Posted: 12 januar 2007 at 12:59
I Trondheim MJ-klubb er vi i full gang med å planlegge nytt anlegg. Vi går for en dobbeldekker. Det introduserer en del nye forhold som i alle fall vi er usikre på.

Jeg har sett at både Horten og Stavanger MJ-klubber har dobbeldekkere. På nettet fins det en god del eksempler, som dette anlegget (midt på sida, "The Salida Montrose and Western") og dette. Det siste er dessverre revet nå Øverst på siden er en flott montasje av anlegget i full bredde. MR planning 2007 kommer med spesialtema om bl.a todekkere, forøvrig - venter spent!

Hvilke erfaringer og tanker har dere der ute om dette?

1. Høyden på nivåene har vært en større bekymring hos oss.
Utprøving av høyder fortalte oss at nedre nivå bør ha en minimumshøyde på 100 cm og øvre en nominell høyde på 150 cm. Høydeforskjell skinne-skinne = +/- 50 cm.
Tanker og erfaringer?

2. Dybde. Nedre nivå ved høydeforskjell 50 cm ser ut til å ha en praktisk maksimal dybde på ca 60-70 cm, avhengig av personens egen høyde. Alt spor bør ligge maks 50-60 cm fra kant, men så langt ut som mulig.
Tanker og erfaringer?

3. Utstrekning øvre nivå i forhold til nedre.
Vi diskuterer om framkant bør ligge over hverandre eller om øvre nivå bør være tilbaketrukket.

Hvis over: nedre nivå blir som en lyskasse man ser inn i. Samtidig kommer øvre nivå nærmere og nedre nivå blir skjult for betrakteren.
Hvis tilbaketrukket: Lettere å oppleve nedre nivå. Enklere tilgang. Kan være dypere. Men øvre nivå kommer lenger bort og nedre og øvre nivå er i synsfeltet samtidig.

Vi har konkludert med:
Framkant legges over hverandre hvis dybde ca 60 cm. Hvis større dybde på nedre nivå holdes øvre nivå på en dybde som bygger ca 60-70 cm maks i forhold til nedre nivå. Nedre nivå vil da stikke fram. Dette vil gjerne gjelde for stasjoner. Her bør det ideelt skje lite på øvre nivå, så da er det kanskje ikke så farlig?
Tanker og erfaringer?

4. Innsyn nedre nivå - drift.
Vi snakker om å sitte på rullekrakker  ...

5. Heliks - tar tid! Erfaringer? Hvor kjedelig er en heliks??

6. Gangvegbredder. Med dobbeldekker øker jo trafikken i gangvegene - noen som har tanker rundt det?

Innlegget er krysspostet her og på Norsk MJ-forum.




Edited by Henning L - 12 januar 2007 at 14:56
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2007 at 17:39

Hei!

Minimumshøyde på 100 cm synes jeg virker lavt. Krister Brandt har skrevet litt om den "absolutte minimumshøyde" i Modelltåg 95 (s. 82-83), og dersom Skövde modellselskap skulle gjort noe annerledes, var det å heve minimumshøyden til 120cm.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2007 at 19:48

Hei!

Lenge siden sist jeg har vært inne på forumet.

En av mange årsaker til det er at jeg hat tegnet på en dobbeldekker sporplan.

Mitt ønske for å gjøre dette er at jeg kan få:

 

-lange stasjoner

lange kjørestrekker

-stor radius på kurver.

Jeg har på den siste planen kommet til følgende:

-Nederste nivå, ca. en meters høyde, øverste nivå, ca en meter og seksti.

( underbygningen på øverste høyde blir ca. 10 cm., slik at lysåpningen blir ca. 0,5 meter

-bredde nederste nivå 0,6- 0,9 meter, bredde øverste nvå 0,5-0,7 meter.

Helix, ikke funnet noen god løsning, men den kan bli noe lang, om stigningen ikke skal bli for bratt.

Følger spent med i tråden videre om noen kan gi trønderne, og dermed også meg noen gode tips.

SOHo
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2007 at 11:47

Hei Henning

Mine erfaringer begrenser seg til et tidligere hjemmeanlegg av spagettibolletypen hvor jeg hadde to nivåer over deler av anlegget. Erfaringene mine kan vel sammenfattes slik:

  • To nivåer fungerte rimelig bra, men krever mer operatørplass om det skal være flere som kjører.
  • Jeg hadde høyde på 100 og 140 cm over gulvet. Den laveste krevde at man bøyde seg ned for betjening, kjøring gikk greit. Fri avstand var ca. 35 cm, og det fungerte ok med 40 cm dybde på anlegget. Ved større dybder kan det muligens bli litt snaut.
  • Dybden var 40 cm for det meste. Et område hadde dybde på 80 cm underst og 20 cm øverst, her var det ikke praktisk å ha øvre nivå for langt ut. Erfaringene var vel at det var en fordel om øverste nivå ikke gikk like langt ut som det nederste.
  • Lys til nederste nivå er viktig!
  • Jeg hadde stigningen opp til øverste nivå som en delvis åpen "helix". Dvs. at linja gikk rundt et fjell i spiral, med mindre og mindre radius. Underveis var det en liten stasjon og sidespor på en "utposing" på helixen. Fordelen med dette var at det meste av sporet var synlig.
  •  Montasje av "duppeditter" på undersiden av øverste nivå var fiklete! Det kan være fordelaktig å bygge dette i seksjoner som kan tas ned for montasje av for eksempel vekselmotorer.

Så langt mine erfaringer. Jeg hadde vel ikke bygget anlegget så trangt om jeg skulle lage noe tilsvarende igjen. Helst hadde jeg vel vurdert en "Mushroom"-variant.

Lykke til med planleggingen.

Hilsen Halvor

 

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2007 at 12:18

Hei!

En annen fordel med "Mushroom"-varianten er at følelsen av "landskap-på-landskap" ikke blir så tydelig, samtidig som det kan lette "arbeidet" ved flere operatører.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2007 at 13:19
Selv om messa til Trondheims- MJ klubb ikke er over ennå, så er jeg veldig spendt på om de har blitt ferdig med dobbel-dekker planen sin, og eventuelt hvordan den ser ut.
SOHo
Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2007 at 16:47

Jeg bygger og dobbeltdekker.  Høyde nede er ca 1 meter og oppe er ca 1,6 meter.  Er godt fornøyd med dette da det er plass til tv og date ++ under nedre delen (anlegg i kjellerstua).  Bredde på nedre del er ca 1 meter med to utbygg på 1,3 meter.  Det øvre nivået er fra 60 cm til 1 meter på endene (for å ha plass til vendesløyfer)  Stigning i fra nedre til øvre nivå er i bakkant av nedre del (skjult bak bakgrunnsplate som kan hengsles opp) og det er vanskelig å komme til der.  Dette er mitt andre anlegg på to nivåer og jeg prøvde på det første med en helix. 

Var ikke fornøyd med det og bygde anlegget om til en stigning som gikk i bakkant av nedre nivå og opp til øvre.  På det nye anlegget har jeg også gjort det og det fungerer mye mer driftssikkert og tar ikke den plassen i rommet som en helix tar.  Største problemet er som andre har beskrevet å komme til under på øvre nivå.  Har derfor laget noen krypinn under anlegget hvor jeg kan stå inne i fjellet å få tilgang fra baksiden (dette i endene).  Anlegget er ikke ferdig ennå, sluttfører arbeidet oppe først da det hindrer at graps som faller ned på nedre delen ødelegger et ferdig landskap.

 

 

Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2007 at 01:19
Takk for diverse innspill, karer! Jeg har hatt godt utbytte av dette, og diverse annen feedback. Planene er godt underveis og det tegnes og finpusses. Ennå er det endel ting som må jobbes mer med. Vi håper å banke mange ting denne uka, sånn noenlunde, i alle fall. Anleggsdesigngruppa jobber under høytrykk... det er mye å tenke på.

Og Planen legger vi ut snart! Bebudet anrtikkelserie i MJ-bladet begynner forøvrig først i neste nummer, vi venter til vi har det klart, sånn at første artikkel blir om det vi faktisk skal bygge og ikke masse alternativsnakk.

Messa vår har krevd mye oppmerksomhet i det siste, som antydet av Roger, og gikk av stabelen denne helga - det var riktig trivelig! Brukbart med folk og vi sitter igjen med en slant eller to til det nye anlegget. Bra!
Stor interesse for de nye planene; de ble presentert for et ivrig publikum, som spurte og grov. Man har blitt hes ...

Og de som frykter hobbyens framtid - jeg tror dere tar feil, aldri har jeg sett så ivrige unger, småtasser med tallerkenøyne som ikke fikk nok av togene, og en god del oppegående unger fra helt nede i 6-årsalderen og opp i tenåra som var svært interessert i det nye anlegget. En kar på 6 viste forbløffende stor forståelse for planene og mente absolutt at en todekker hadde noe for seg: Mye mer tog!
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2007 at 22:33

Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Stor interesse for de nye planene; de ble presentert for et ivrig publikum, som spurte og grov. Man har blitt hes ...

Og de som frykter hobbyens framtid - jeg tror dere tar feil, aldri har jeg sett så ivrige unger, småtasser med tallerkenøyne som ikke fikk nok av togene, og en god del oppegående unger fra helt nede i 6-årsalderen og opp i tenåra som var svært interessert i det nye anlegget.

For ikke å snakke om alle damene du trollbandt...

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 00:54
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Stor interesse for de nye planene; de ble presentert for et ivrig publikum, som spurte og grov. Man har blitt hes ...

Og de som frykter hobbyens framtid - jeg tror dere tar feil, aldri har jeg sett så ivrige unger, småtasser med tallerkenøyne som ikke fikk nok av togene, og en god del oppegående unger fra helt nede i 6-årsalderen og opp i tenåra som var svært interessert i det nye anlegget.

For ikke å snakke om alle damene du trollbandt...



... if you say so ...
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2007 at 22:50
Ta en titt på denne dobbeltdekkeren - CSXT Shenandoah Division
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,250 seconds.