Signal på OSL |
Post Reply ![]() |
Author | |
ben ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 20 januar 2007 at 22:39 |
Hei, da jeg gikk av flytoget på Gardermoen her en dag, så jeg dette signalbildet: "Dvergsignalet" viser skifting tillatt, mens "hovedsignalet" viser stopp. Rett etterpå passerte toget signalet for å kjøre inn på skiftesporet nord for stasjonen. Kan noen forklare meg hvorfor toget får kjøre på rødt? Hva slags signal er det øverste signalet, siden det kan passeres på rødt?
Hilsen Ben-Sigvald |
|
![]() |
|
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Ben-Sigvald,
det du ser er et indre hovedsignal med dvergsignal. Vi kan passere hovdesignal i stopp dersom dvergsignalet viser skifting tillatt dersom vi regnes som skift. For Flytogets del regnes det som tog inntil det har stoppet på Gardermoen. Det regnes som skift når det kjører opp i kulverten for å snu. Betegnelsen skift brukes på materiell som skal flyttes internt på en stasjon, og det er jo akkurat det som skjer på Gardermoen. Hadde derimot toget skulle ha fortsatt opp til Eidsvoll hadde det ikke lengre vært skift og hadde måttet hatt grønt i hovedsignal. Dersom du studerer hovedsignalet nærmere ser du at det har fire lys. Regnet ovenfra er det rødt, grønt, gult og grønt. De to øverste lysene er selve hovedsignalet, de neste to er forsignal til neste hovedsignal. Rødt blinkende lys betyr akkurat det samme som fast rødt lys, nemlig stopp. Blinkende rødt lys brukes på blokksignaler og innkjør hovedsignaler. alle andre hovedsignaler viser fast rødt lys. Sikkert litt rotete forklart, men i såfall er det bare å grave videre så skal vi vel klare å få det forklart til slutt ![]() ![]() |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
![]() |
|
ben ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for bra svar. Jeg har jo selvfølgelig tenkt litt feil i farten, kom ikke på at forsignaler er gule, og ikke røde, så det er jeg som rotet det til.... Synes din forklaring var ganske god. -Hovedsignal Hva vil det si at signalet er ett indre hovedsignal? Betyr det at stasjonsstrekningen er delt inn i to blokker og at det er satt opp ett annet utkjørsignal lengre nord? Hilsen Ben |
|
![]() |
|
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hovedsignal, forsignal og dvergsignal er riktig.
Et indre hovedsignal er et hovedsignal som hverken er innkjør eller utkjør. Det brukes til å dele opp større stasjoner i flere blokkstrekninger. Oslo S har eksempelvis ved kjøring fra Romeriksporten mot Skøyen 6 indre hovedsignaler etter hverandre. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |