kjøreledninger |
Post Reply | Page 12> |
Author | |||
espyink
Veteran Joined: 08 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 januar 2005 at 20:36 |
||
hei jeg har tenkt å ha kjøreledninger på anlegget. Men jeg lurer på hvor jeg skal få tak i BILLIGE kjøreledninger. kan også bare ha master, og klippe av det ytterste på festet til ledninga. noen som kan hjelpe??? |
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei! Hvorfor ikke satse på Sommerfeldt? Den er relativt enkel å jobbe med og ser ganske bra ut. Etter egen erfaring fungerer den også meget bra. MVH, Tom |
|||
espyink
Post Options
Thanks(0)
|
||
ok, men vet du hvor mye det koster for noen meter da??
|
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei! Du kan se på Modellkompagniets side på denne linken: www.modellcompagniet.no/ Der finner du deres prisliste. MVH, Tom |
|||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei! Jeg tror Viessmann sitt kjørelednings-sortiment er ett prisgunstig alternativ. Det er vel dette kjøreledningssystemet Märklin har gått over til også, om jeg ikke tar feil. Den eneste ulempen er at det er ikke særlig "norsk". |
|||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
espyink
Post Options
Thanks(0)
|
||
vet du hvor mye det koster da? Har ikke mye penger for tiden.
|
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Märklins nye kjøreledning blir produsert av Viessmann, og på svenske
modellrallaren tror jeg konklusjonen var at Märklin er billigere enn
Viessmanns eget... Jeg vet ikke hvordan dette er i Norge, men prisene
på Märklin finner du her: http://www.amundsenhobby.no/Prislister/Marklin%20prisliste.x ls
Kjøreledningene har produktnr 70000-70231 og 74100-74151. Mvh Heine |
|||
espyink
Post Options
Thanks(0)
|
||
ok, takk for svaret. Skal nok bli en av tingene .. må man feste disse i rammeverket/plata? eller er det en "sokkel"??( jeg har c-spor) Edited by espyink |
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Espen, dersom du skal ha det billig, kan greie deg uten tråden (og er litt fingernem), er det en mulighet til å lage mastene selv. Jeg har laget endel master selv med denne metoden: Selvbygging av kjøretrådsmaster Enda billigere, men ikke fullt så solid, kan stolpene bygges av trepinner (grillpinner). En pose med 100 slike pinner koster vel en tier eller så. Med de andre "ingrediensene" blir det vel en kostnad på en krone eller to pr. mast... |
|||
espyink
Post Options
Thanks(0)
|
||
noen spørsmål: hvor kan du kjøpe disse pinnene? og, hvordan festet du mastene til rammeverket/plata? hvor fikk du kjøpt messingrøret/stanga?
|
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Som jeg nevnte tidligere, blir messingmastene mer solide, men de er samtidig langt vanskeligere å bore i (hull til utligger) |
|||
espyink
Post Options
Thanks(0)
|
||
takk for svaret skal nå ta og sjekke litt "billig" butikker. har du flere bilder av byggingen av masten? |
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Nei, jeg fant ingen andre relevante bilder, bare mer av det samme... |
|||
espyink
Post Options
Thanks(0)
|
||
nei ikke noe spesielt tror jeg, men bruker du mastene du lager FREMO modulene dine?
|
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er der jeg bruker dem, ja... Som her, fra et FREMO-treff i Rendsburg: og her, fra Kongsbergtreffet 2004:
|
|||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det derre der er så flott at jeg får nesten vondt Fyttigrisen å misunnelig jeg er! Er det tre eller messing stolper du bruker der?? og et lite off topic spørsmål. Hva slags skinner bruker du? |
|||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk, Svein.... Jeg bruker messingstolper. Valgte det p.g.a. at modulene ofte blir utsatt for litt "juling" under transport. På den annen side hadde det vært mye raskere å lage stolpene i tre, og laget noen ekstra i tilfelle brekkasje... Skinnene du ser på bildene er Peco kode 75. |
|||
Øystein W
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Benin Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har laget stolper i tre i mange år jeg og faktisk aldri brukket en eneste en. Bruker 3 mm bøk, meget bra.
|
|||
ØW
|
|||
espyink
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvordan lager du tverrspennene dine da? Og de festene som går "rundt" masten? Hvor mye koster det for noen lengder med messingstolper??
|
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
espyink
Post Options
Thanks(0)
|
||
ok, jeg skjønner... hvor kjøpte du " den massive messingen" da? er det lett å få tak i tynne tre stolper noe rundt 3mm? Mvh espen N N |
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
Øystein W
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Benin Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
http://www.modellcompagniet.no/ Vi har alt du trenger. |
|||
ØW
|
|||
espyink
Post Options
Thanks(0)
|
||
ok!! er det bare byggesett av mastene dere selger? 4-5 stk pr. pakke? Takker for svaret, dere hører nok fra meg igjen Edited by espyink |
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
Øystein W
Post Options
Thanks(0)
|
||
Foreløpig ja, 5 stk. pr pakke, to varianter. To varianter av mast med dobbelt utligger, 1 stk. pr. pakke. Pluss Sommerfeldt generelt og messingprofiler i de fleste dimensjoner. |
|||
ØW
|
|||
espyink
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei; Jeg, har vært inne på modellcompagniet.no. (igjen ) hva er masten bygget av? ( messing, eller tre?) Der selger dere også et startsett med signal, jigger og byggebeskrivelse hva er det som inneholder der? Også er det "signal byggesett" hva følger med der? Edited by espyink |
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
rosenblad
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Espen! Jeg foreslår at du tar kontakt med Modellkompagniet direkte via e-mail på fransvan@cuilenborg.com. De er faktisk veldig hjelpsomme og hyggelige! MVH, Tom |
|||
espyink
Post Options
Thanks(0)
|
||
ok skal nok gjøre det når e for tid... KONFIRMASJONS UNDERVISNING........ |
|||
Mvh Espen N.N.
|
|||
Øystein W
Post Options
Thanks(0)
|
||
Masten er av bøk, ferdig beiset. Utliggene av forkobberet stål.
Startsettet inneholder jigger, CD-rom med byggeanvisninger i PDF-format og et signalbyggesett. Signalbyggesettet inneholder alt du trenger for å bygge et signal. Du finner bilde av et bygget signal her. http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3409 For ModellCompagniet Øystein Wiik |
|||
ØW
|
|||
thomas snare
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Øystein: Det signalet, hvilket forbilde skal det være? Jeg har aldri sett et 5 lys signal med alle lysene på samme skive? Har du et bilde av orginalen du kan legge ut? |
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ta deg en tur på Oslo S Thomas, der finner du indre hovedsignaler hvor lysene for hovedsignal og forsignal er plassert i samme mast på denne måten. Spor 7 mot nationalteateret har vel hvertfall 5-lys om jeg husker rett, siden det er "rettspor" ut av oslo S Eirik |
|||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |