Skinneprofilkode??? |
Post Reply |
Author | |||
kjetil
Viderekommen Joined: 31 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 februar 2006 at 18:11 |
||
|
|||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Kjetil Vi foretrekker nok de lavere skinnekodene, men du blir ikke "kastet ut" om du kommer med en kode 100 modul. Vi har fortsatt mange slike i drift. Det viktigste er at du legger mye arbeid i et "perfekt" spor, som kan fungere med små lok. På et industriområde vil det ofte være mindre lokomotiver (2-3 aksler) i bruk, og det stiller store krav til spor og elektrisk kontinuitet. Det er ingen umulighet hverken med kode 100 eller mindre. Industriområder eller sidespor er alltid spennende. Dersom det også finnes et gjennomgående spor for en "sidebane" så gjør det modulen lettere å plassere (i motsetning til "endemoduler"). Sidespor på hovedlinjer kan være litt verre om det blir for mange av dem. Ellers så får vi vel aldri nok kurvemoduler. Hilsen Halvor |
|||
kjetil
Viderekommen Joined: 31 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Kjetil, velkommen tilbake til hobbyen! Det er fint å se at du vil bygge en industrimodul. Dersom du skal få til et spor som ligger litt ovenfor normal trafikk, vil det vel bli en modul på noen meter, vil jeg tro? Dine kode 100 skinner kan du forsøke å selge på MJ-børsen. Det er mange MJ-ere der ute som foretrekker kode 100-skinner. FREMO derimot gjør det ikke.
Med perfekt spor forstår jeg et spor som ligger fullstendig flatt og jevnt. Knekk, bøy eller ujevnheter på skinnegangen vil fort få et lite skiftelok til å stoppe. Godt strømopptak sikrer du med ledninger koblet til hver eneste skinnebit. Lykke til og hold oss gjerne orientert om byggingen.
|
|||
kjetil
Viderekommen Joined: 31 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei igjen Kjetil, Bygg gjerne et par strekningsmoduler først. Du vil oppdage at det har mange fordeler. Når du engang bygger industriområdet eller en stasjon vil du få bruk for dem. Og så er det god trening i bygging av modul og landskap. Hilsen Halvor
|
|||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
ugh.....
Etter å ha fått montert min testmodul så har jeg da oppdaget at nesten alle vogner jeg har kommer borti sporet med flensen (den delen av hjulet som stikker ned på innsida?). Roco code 83 Det aner meg at problemet vil forverre seg på code75 som jeg tenkte å bruke på fremo -modulene Hva nå? Kan man slipe vekk den alt for høye flensen? Hvordan? Vil det skape mer bryderi? |
|||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Bruker selv code 83(roco) Synes det fungere bra. SÅ jeg kommer til å forsette med code 83 ettersom modulene mine blir ferdig. Her til lands kan du også kunne se hjul som detter nedi sporveksler. Så dette er ikke bare på et mj anlegg du ville kunne se dette.
|
|||
A matter of life and death
|
|||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hva slags materiell er det du har problemer med? Eksempelvis Lima er kjent for å ha noen skikkelig pizzakutterhjul. Bytt ut hjulene med Rp25 hjul så løser du problemet.
Edited by Mr Bridger - 16 mai 2006 at 15:45 |
|||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Selv om høyden på Peco kode 75-skinnen er lavere vil nok ikke problemet forverre seg, fordi skinnefestene også er lavere på disse skinnene.
Du kan bytte hjul eller dreie ned flensen på de du har. Du kan bruke dreibenk eller en drill. I klubben hvor jeg er medlem (DMJK) hadde vi endel "klubbvogner" (Gaaaaamle Lima-vogner). Disse rullet greit så lenge vi hadde vårt gamle modulanlegg med Märklin K-skinner (som er kode 107 eller deromkring!), men når vi begynte å bygge nytt med kode 75 måtte Limahjulene dreies ned. Det ble gjort ganske enkelt med å ta av hjulakslingen, skyve begge hjulene sammen, feste det i en Dremel og slipe vekk det "overflødige" med baksiden av en hobbykniv. Quick and dirty... |
|||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Er RP-25 anbefalt FREMO-standard? I såfall er det kjempebra! RP-25 er etter min mening det beste kompromisset i H0. Jeg tror at FREMO- miljøet vil ha *stor* innnflytelse på hva folk kommer til å velge av hjulstandard i H0 fremover. Er det forresten RP-25 på de to varianntene av type 31 som selges nå? Benytter Brimalm og NMJ ekte RP-25? |
|||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Brimalm opplyser i informasjonsmateriellet til både type 24 og 31 at de har RP-25 hjulprofil. Fant ikke noe om NMJ i farten, men uten å måle synes jeg profilen på min 31 fra NMJ ser ut til å være svært lik den på min 24 fra Brimalm. -Truls |
|||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
FREMO har i mange år sagt at RP25 er en anbefalt standard for hjul. I forbindelse med jubileumstreffet til høsten sier man at alle vogner og lok som skal brukes i "internasjonal" trafikk skal ha RP25. Det bygges en del stasjoner som krever det. Med "internasjonal" menes trafikk som går ut over et deltakerlands modulanlegg. H0 Europa-anlegget kommer i alle fall til å representere følgende land: Tyskland (øst og vest), Frankrike, Sveits, Østerrike, Tsjekkia, Nederland, Danmark og Norge. Det regnes med at anlegget vil ha behov for ca. 1500 godsvogner for å fylle behovene for frakt. Vi som skal ha materiell med nedover er i ferd med å bytte hjul på vårt materiell. Alle de messingvognene som har vært i bruk på treff her i Norge siden vi startet har alltid hatt RP25. Hilsen Halvor |
|||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
alle lima og marklin-vogner. roco ser ut til å gå greit. lima lokomotivene går fint. har ikke testet alle marklin, men det har neppe noen betydning for fremo :). de jeg testet tar nedi svillene. hvem har rp25-hjul? |
|||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
På kode 83 og 75-skinner kan du uten problemer kjøre med hjul som er laget etter NEM-normen. Denne normen tilsier en maksimal flenshøyde på 1,2 mm. Gammelt Lima-materiell har ikke hjul laget etter NEM-normen. Märklin har sin egen standard for hjul, og her kan flensene være 1,35 mm høye.
Roco
|
|||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg får inn en del Rp25 hjulsett etterhvert, men kan allarede nå bestille det du evt. trenger. Det er litt forskjell fra fabrikant til fabrikant mht. lengde på aklsene og diameter på hjulene. |
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |