Erfaringer å dele ? |
Post Reply |
Author | |
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 mai 2006 at 20:55 |
Jeg skriver dette for å høre hvilke tanker Fremo-miljøet har gjort seg.
Hadde for inntil 3 år siden et anlegg som ble revet pga flytting. Ide: En sidebane fra Dovrebanen, ca ved Gisna, men med Oppdal som grenstasjon. Bakgrunnen for valget kunne jeg skrevet mye om, men har ikke noe med følgende betraktninger å gjøre. Er opptatt av at MJ skal ligne forbildet, også når det gjelder trafikk. Tok utgangspunkt i gamle (1947) grafiske ruter for Dovrebanen, og tilpasset trafikken deretter.(Liker damp!) Jeg fikk for mange år siden et ”klokkeprogram” fra gutta i AMJK, og er fremdeles meget takknemlig for det. Slik anlegget var bygd (analogt) måtte det minst tre personer for å betjene det, dog fantes enklere ruter for ”enmannskjøring”, tid 1:6. Erfaringene på et slikt anlegg var: ”Vognkort” var noe ”herk”, og ble avløst av et program på PC’en (som samtidig kjørte klokka). Brukte Excel regneark med indexkolonner for sortering. Kan ikke noen av MJ/Data-guruene utvikle et databaseprogram for formålet. På et slikt forholdsvis lite anlegg, ble også tiden for skifting på stasjonene for liten. Det ble løst ved at vi kjørte i 3-timers sekvenser. (dvs 18 virkelige minutter. Så stopp av klokka for nødvendig arbeide. (rutene var selvsagt lagt opp deretter, slik at alle tog som skulle kjøres i intervallet, var ferdig skiftet før klokka pånytt ble satt i gang. Håper å få erfaringer og innspill fra andre interesserte! Mvh Jan edit skriveleif. Edited by jhv - 08 mai 2006 at 20:57 |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du sier "databaseprogram", men kan du spesifisere litt nærmere hva et slikt program skal kunne gjøre? Kom gjerne med en kravspec hvis du har det klart. Forøvrig så ser jeg for meg at det ideelle i fremo-sammenheng, måtte jo være å ha en digital dekoder i hver vogn, ikke noe avansert, men bare så mna kan entydig identifisere vogna. ev, så kunne man ha strekkoder eller de herre nye greiene som alle snakker om men som jeg for mitt bare liv ikke greier å komme på akkurat nå hva heter (en slags bittesmå dekodere med radiosender som man kan klistre på alt mulig rart for å finne ut hvor de er i verden) (beklager språket i denne posten. Har det travelt. Siler sand) Blir sikkert litt vel dyrt. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det grunnleggende må være "innregistrerte" vogner, dvs vogner med forskjellige eiere, men som kan brukes i Fremo-sammenheng.
Og en mulighet til å "merke" vogner i basen som skal være med i trafikk. Stasjonene i aktuellt anleggsoppsett må legges inn, og hvilke vogntyper som skal gå mellom de forskjellige. Akkurat "identifiseringen" av hver enkelt vogn, er jeg ikke så opptatt av, da det vanligvis vil gi seg selv. Tror mye kan ligge i en Fremo-base, og lette arbeidet for fremtidige ruteplanleggere. mvh Jan |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
RFID (RadioFrekvens-IDentifikasjon) heter det. Meget god ide, forresten! Ikke det at jeg personlig synes at vognkort er noe herk, men numrene på vognene er ikke akkurat lette å lese. |
|
greffern
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
|
Claqs Olson elger billige luper med opptil 15 X forstørrelse, du trenger bare å drille luftehøl så dogger dem ikke under langvarig bruk....
|
|
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det er rekti! De begynner visst å bli (relativt) billige også etterhvert. Kan brukes til å holde rede påbåde unger og tog. Akkurat nå så lurer jeg sterkt på hvor stortyskeren min har gjort av seg. Jeg vet jeg hadde den rett før jul en gang. hmmmmm |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artige innspill!
Men som jeg skrev i første innlegg, identifikasjon av vogner, ser jeg på som et lite problem. Det er jo i denne sammenheng begrenset hvor mange vogner som samtidig kan befinne seg på EN stasjon. Og: Mitt syn er at "virkeligheten" må være forbildet! Derav: En må kunne se forskjell på en O, G, H eller T-vogn, gjerne med de enkleste underlitra. mvh Jan |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Åh ja...stortyskeren. Det er et lokomotiv. Ikke ungen. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser ut som du svarer deg selv, men::)
Jeg vet ikke om noen annen hobby hvor "kruttet" hele tiden skal finnes opp på nytt. (og jeg har vært borti mange). Hver eneste kvadratcentimeter skal fylles med spor, og landskap er noe herk. Da ender en opp med en "togbane" og ikke ModellJernbane! Har sett dette (og gjort det selv),både i privat og i klubbsammenheng. Etter en stund, så skjer en av to ting: En river det hele, og finner seg en annen hobby, eller så begynner en på nytt, med mere "realistiske" forsetter. Dessverre, så er den første gruppen i flertall. mvh Jan |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette med tiden er et tilbakevendende tema. SSaken er at når man forsøker å kjøre etter hurtig-klokke så går det greit så lenge toget kjører. Men i det øyeblikket man skal skifte vogner eller gjøre noe annet som krever stopp og skifte av retning så trenger man egentlig å kjøre i "sann-tid". Dette kan man kompensere for ved å sørge for å legge opp til lange stopp-tider på stasjonene i ruteplanen. Mine erfaringstall er at man med en 1:6 klokke vil bruke mellom 1 og 1.5 minutter pr. meter strekning kjørt (med damp eller gammel diesel). Et enkelt persontogstopp kan vare fra 3 til 10 modellminutter, eller selvsagt lengre. Men et godstog som skal skifte ut eller inn noen vogner trenger vesentlig lenger tid, fra 30 minutter og oppover. Rangering av vogner på en stasjon blir lett en fulltidsbeskjeftigelse. På et lite anlegg kan man muligens heller bruke en sekvensiell plan, dvs. at man kjører togene og hendelsene i en rekkefølge, slik at tog B starter når tog A har kommet til et bestemt punkt, osv. Da trengs ingen klokke, og togene bruker den tiden de bruker. Men er anlegget større så kan dette fort bli komplisert. Hilsen Halvor |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bare ble nervøs for at noen skulle tro at jeg gikk rundt og kalte unga mine for "Stortysker"n", "Det blå lynet" osv. Det er iallfall ikke tilfelle. Jeg kaller de Tøysejenta og Tjukken. Noe helt annet: For å kunne skrive et slikt program/database/applikasjon så må man analysere et fremoanlegg, og brekke det opp i moduler(!). Hva er det som utgjør et Fremo-anlegg? Anlegget i seg selv modulene togene vogner lokomotiv (herunder motorvognsett) moduler kan kombineres til strekninger (stasjoner eller strekning mellom stasjoner) en stasjon har fra ett til X antall spor, derav y gjennomgående et spor har en lengde et tog består av lokomotiv, vogner, togfører, lokomotivfører en vogn trenger ikke tilhøre et tog, men kan tilhøre en stasjon osv Dette var bare eksempler. Jeg er helt sikker på at det i FREMO finnes en hel drøss med slike formelle regler allerede. Poenget mitt er at det utifra slike regler ikke burde være så vanskelig å lage et slikt program som du spør etter. Det er forøvrig mulig at jeg er i ferd med å skyte spurv med kanoner nå..... |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
midnight
Administratorgruppen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1145 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes jo mange slike programmer der ute allerede, men sannsynligvis ingen som er særlig tilpassa norske forhold. Dog kan det jo være en start for å se om det er noe sånt du tenker på. Se f.eks her: http://www.cwrr.com/nmra/Mana-SW.html Min favoritt er dette: http://www.protrak.cc/
|
|
Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal si dere følger med i nyhetsbildet og teknologien.
Så nettopp et innslag om RFID på Schrödingers katt, og det var et innslag på dagsrevyen sist helg (tror det var søndag). mvh KnuT The Peavine and Santa Fe |
|
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal du se hvor det kan brukes, så prøv denne linken: http://www.helmo.de/ Den er bare på tysk desverre, men ganske informativ.
|
|
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |