MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Mayday - Røykagregat
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mayday - Røykagregat

Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mayday - Røykagregat
    Posted: 24 april 2006 at 13:41
For å få litt mer liv til lokomotivene mine gikk jeg til innkjøp av en "Universal-dampfgenerator" for 16V AC fra Seuthe ho Amundsen Hobby. Denne ble montert i en Märklin 3003. Generatoren fungerer, men begynner først å ryke når jeg setter min 10 V trafo (en av de gamle blå fra Märklin) på ca. 80%. Når generatoren fremdeles er varm (f.eks etter et stopp på en stasjon) starter den på ca. 60%. Problemet er at da går lokomotivet veldig fort, noe som blir litt krunglete på mitt lille anlegg, og iallefall ikke særlig forbilde tro.
Hvordan kan jeg få generatoren til å ryke på mindre fart uten at det koster skjorta?

Edited by carlf - 25 april 2006 at 15:42
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2006 at 16:20

En forholdsvis enkel og billig løsning består i at du lodder inn en "strømsperre" i serie med motoren (men ikke i serie med røykgeneratoren!). Vanlige dioder som tåler 1A passer til dette, men du må bruke to stykker og lodde dem motsatt av hverandre, ellers går toget bare i én retning!

Hvis toget fortsatt går for fort, kan du lodde inn to og to dioder til, inntil farten er passe. (hvert diodepar senker strømmen med 0,3 volt, eller hvor mye det var). Problemet er å få plass inne i lokkåpen, hvis du trenger mange dioder!

Håper dette kan være til hjelp - lykke til!

Mvh. Jon S.

Edited by Jon S. - 25 april 2006 at 16:21
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.