Loconet kabel |
Post Reply ![]() |
Author | |
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 15 august 2015 at 10:11 |
En Loconet kabel er så vidt jeg forstår en "tvistet" 6 ledet flat data/telefonkabel med en RJ12 konektor i hver ende. I mangel av utstyr for å lage disse selv lurer jeg på om jeg kan kjøpe datakebler med konektorer for å prøve Digitrax panelene etterhvert som de settes opp.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er endene på en Loconet-kabel fra Digitrax. Som man ser står ledningene på samme plass i begge pluggene. Så da er det bare å måle om pin 1 i den ene pluggen er den samme som pin 1 i den andre osv. Kabelen er for så vidt vridd, som man også ser av bildet (randen på midten på den ene er på undersiden i den motsatte enden), hvis det er det mener med "twisted".
![]() Edited by ses - 15 august 2015 at 10:34 |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Litt merkelig at de har valgt RJ12 syns jeg, hadde det ikke vært mer naturlig med RJ45 slik at man kunne brukt vanlige nettverkskabler..?
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
![]() |
|
Per Hilton ![]() Veteran ![]() Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Nå selges ikke slikt på hvert gatehjørne lenger, men Elfa Distrelec har. Du skal IKKE ha det de kaller for telefonkabel, for den er ikke vridd.
Denne er to meter, fins i forskjellige lengder: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-693-28&toc=21627 Om du har god tid, er det MYE billigere å kjøpe kabel, kontakter og verktøy på ebay. Tror jeg betalte rundt tre dollar for 50 slike plugger - inklusiv frakt - fra Kina. |
|
![]() |
|
SveinF ![]() Veteran ![]() Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Electrade selger diverse RJ12 med 6/6 forbindelser, vær obs på at i telefonsammenheng brukes normalt 6/4 plugg (plass til 6 forbindelser, men kun utstyrt med 4 pinner)
Om du har tilgang til å kjøpe hos en oppegående elektroforhandler kan du forsøke følgende El nr: for RJ12 6/6 69 919 16 for Rund kabel. Lages av Tyco Electronics (eksempel fra Solar engros) selges i pakker av 100stk 69 919 12 for Flat kabel. Lages av Tyco Electronics (eksempel fra Solar engros) selges i pakker av 100stk De fleste grossistene har telefonuttak for påveggmontasje eller infelt med RJ12 6/6, men så er det dette med norske priser Edited by SveinF - 15 august 2015 at 11:30 |
|
![]() |
|
jhh61no ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Hei Morten.
Skjønner ikke at du alltid skal ut på nettet når vi har alt i klubben ;) Hvor mange/Lange trenger du ? |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
![]() |
|
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Takk, Jarle. Jeg sender deg en e-post og kommer innom klubben etter ferien.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Fint det løser seg for deg, Morten.
Nå tror jeg også forhandlere som i alle fall LAAR kan lage passende på bestilling for de som trenger hjelp til det. Om man skal kjøpe en tang, vil jeg anbefale en kvalitetstang. Har selv en rimelig fra ClasOhlson. Den funker ikke alltid like bra. Kutteknivene er ikke å få tak i som reservedel, tror jeg. De som vil lese mer om prinsippene for LocoNet-ledning, kan lese her.
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |