Stillverk |
Post Reply |
Author | |
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 07 februar 2015 at 11:25 |
Kanskje et omfattende spørsmål og det er mulig jeg forklarer meg litt "krøkkete" men forsøker likevel.
Hvordan og hva må til for å lage et (tror det heter) stillverk hvor man bruker digital styring av bane. Kan man sette opp et panel med lys som viser hvilken vei veksler er satt. Dette får man jo ellers fram på mousen, men tror det hadde vært fint med en oversikt med signaler som også viser dette. Har noen evnt et foto av et slikt, evnt tips hvor man på nett kan finne noe om dette. Er total nybegynner i dette område. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spørsmålet er jo om du vil bygge med forbilde i en bestemt type stillverk eller om du bare vil ha det slik at du får de funksjonene du selv har behov for. Det finnes haugevis av typer stillverk, men i Norge har en hovedtype vært mest vanlig.
Søk etter bilder av "stillverk" på Google. Da kommer det frem mye. De vanligste norske kommer først. |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stillverk og modelljernbane og digitalstyring gir et utall av muligheter, utfordringen blir å holde det på et håndterbart nivå. Stillverket er i hovedsak for å styre sporvekslene på et anlegg, men kan utvides til signaler, hvilke spor som er opptatt, hvilket lok som står i hvilket spor, hvilken vei loket står etc.
Du kan også velge om du vil styre stillpulten helt manuelt eller rent digitalt eller en kombinasjon. Det er i hovedsak dekoderen til pensemotoren og inn/ut signaler fra denne, tilbakemeldersensorer i sporene på satsjonen og evt signaldekodere Du digitalt skal ha kontakt med. Avhengig av hvilket digitalstyringssystem du har er det ulike tilbydere på markedet Denne kan også brukes på de mer vanlige og billigere Tortoise pensemotorene. Behøver ikke bytte CV for å velge trykknapp eller via digitalnettet
|
|
Terje
|
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for opplysninger. Forstår at her er der nesten ubegrensete muligheter. For en ukyndig i startfasen er min utfordring å holde dette på et nivå som jeg har kontroll over. Har du noen tips å komme med i forhold til utstyr som trenges for å få satt opp en pult/panel som viser med lys hvordan penser står. Har Fleischmann Multimaus som også viser dette, og bruker Viessmann pensedekoder 5215 til å styre penser med, men hadde hatt lyst til også å kunne se dette ved hjelp av lys. Eller snakker jeg bare tull nå?????????
Mine elektroniske kunnskaper tilsvarer 9 tommeltotter, men har stor kyst til å lære. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |