Vendesløyfe |
Post Reply |
Author | |
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 april 2014 at 19:31 |
Hei
Kan noen ut fra min vedlagte sporplan fortelle meg hvor jeg støter på vendesløyfe problem og må isolere strekning for å legge inn polvender.
Som dere ser har jeg merket sporene/sløyfer med nummer 1-14.
Mine 25 vekslere er merket A-Y hvis det kan hjelpe litt.
Har stor forståelse hvis dette ikke går å forklare uten en hel avhandling.
Da må jeg bare prøve meg frem bit for bit og se hvor jeg får kortslutning.uploads/1798/Sporplan_sløyfe.pdf
På forhånd takk.
Været er for øvrig kanon på Sørlandet.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ehh... La meg bare aller først få si: Oi..!
Ellers så ser det for meg ut som det kun er to vendesløyfer i midten (forutsatt at spor 10 skal kobles sammen, og spor 8 skal kobles til W); X-W-U (-T-R-Y-X) og Y-W-N (-O-X-Y), resten av sporene er bare flere rundbaner som går langsmed hverandre og er koblet sammen diverse steder. For å unngå kortslutning må du isolere sporene 6, 7, 8 og 9 inkludert W, og mate alt dette via en polvender. Jeg må bare spørre: Mener du seriøst å bygge denne sporplanen..? |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Takk for svar.
Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke ditt OI, men velger å gjøre det positivt.
Og seriøst, ja jeg har tenkt å bygge denne sporplan. Hvorfor ikke????
De spor som på planen ikke er koplet sammen skal koples sammen.
Er også litt usikker på om sporet mellom veksler H og T, og veksler F og R vil skape problemer.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
H-T og F-R vil ikke skape noen problemer, de er bare to parallelle sporsløyfer hvor toget kan gå fra den indre rundbanen til den ytre. Det du må være obs på er hvis du kan følge sporet og ende opp på samme sted i motsatt retning, da har du en vendesløyfe som krever litt ekstra oppmerksomhet.
Oi-en min siktet bare til at det var noe voldsomt med spor i hytt og vær, uten at jeg kunne se noe mål eller mening med de. Men så leser jeg nå i et annet innlegg fra deg at du vil ha mest mulig spor på minst mulig plass, så da er det jo litt mening likevel. Det er jo ditt anlegg og det er bare du som kan avgjøre hvordan det skal være, men vi tenker nok i litt ulike baner når det gjelder sporplanlegging. Det var bare derfor jeg måtte spørre, er vanskelig å kommentere selve sporplanen når man ikke vet hva du har tenkt når du laget den. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk igjen for svar.
Det kan muligens virke som noe er uten mål og mening, men jeg har i mitt hode en plan for hvordan dette skal se ut når det en gang er "ferdig".
Ser nok også at der kommer noen korrigeringer underveis og er åpen for det.
Føler meg litt usikker på hvordan en polvender skal tilsluttes de nevnte spor, så hvis der er noe tips om det mottas de med takk.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har skrevet en artikkel om dette: Vendesløyfer og snuspor for 2-skinnedrift |
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sett fra mitt ståsted er løsningen på denne problemstillingen uhyre enkel. Jeg ville fjernet hele krysset i midten (sporene X-W-U og Y-W-N). Da slipper man alt klusset med polvending.
Forøvrig kan en så tettpakket sporplan skape noen adkomsutfordringer både for bygging, feilretting, vedlikehold og redningsoperasjoner ved avsporinger osv. Ved å fjerne krysset i midten får man bedre muligheter til å lage luker for adkomst. Sporet H-Y er i grunnen bare et duplikat av sporet F-R og virker litt tilfeldig plassert og nokså unødvendig. Sporene på stasjonen er veldig korte. På begrenset plass er det viktig å utnytte plassen best mulig på i hvert fall en stasjon, slik at man får lengst mulige spor for kryssinger og forbikjøringer. I den "øverste" enden av sporplanen ville jeg derfor byttet om plasseringen av sporene på nedre nivå og sporene på øvre nivå, slik at sporene på nedre nivå kom helt ut mot enden. Da oppnås lengst mulige stasjonsspor. Flere steder er det brukt kurveveksler, men ikke i endene av stasjonene. Jeg ville vurdert kurveveksler her for å forlenge stasjonssporene ytterligere. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da mister man samtidig muligheten for å endre kjøreretningen på togene. Jeg antar det er hensikten med at det nettopp er to sløyfer på denne sporplanen, en for hver retning. |
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nettopp. Og det er derfor jeg presiserte at det er sett fra mitt ståsted. I min verden er vendesløyfer med polvending, enten det skal skje manuelt eller automatisk, en så klussete løsning at jeg mer enn gjerne avstår fra muligheten til å snu kjøreretningen på denne måten. Jeg kjører heller lokomotivet rundt og kjører "tilbake" motsatt vei. Andre kan selvfølgelig ha en annen oppfatning og dermed prioritere annerledes. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men du har sikkert 1:1-jernbanedrift som forbilde også for MJ.
Edited by ses - 24 april 2014 at 14:05 |
|
Svein S
|
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Slik jeg forstår dette så må der 2 polvendere?
Må jeg isolere ved Y-X-U og N.
Har en Digitrax polvender, og hvor skal så de 2 tilsluttningspunkter inn?
Dette er kanskje krøkkete formulert, men har en mistanke om at du forstår hva jeg mener.
Takk for hjelp så langt fra en nybegynner.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Isoler begge skinnestrengene ved Y-X-U og N ja, og mat alt sammen i midten der via polvender, det skal holde med 1 polvender men gjerne flere matepunkter.
Det du må passe på er at alle togene dine er kortere enn strekningene Y-N eller U-X. Polvenderen fungerer nemlig slik at hvis den oppdager en kortslutning (når f.eks toget passerer gjennom Y og inn på spor 9) vil den lynraskt snu polariteten slik at toget kan kjøre inn på 9, gjennom W og videre ut på 7 uten å stoppe, og tilsvarende når toget passerer gjennom N i den andre enden. Dersom toget er så langt at det krysser både Y og N samtidig takler ikke polvenderen dette, derfor er grunnregelen at alle slike isolerte avsnitt som mates via en polvender må være lengre enn togene som skal kjøre der. Nå finnes det unntak, f.eks. hvis du har plasthjul på vognene, men det har ikke jeg tenkt å gjennomgå noe nærmere. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |