MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Doble rammestag
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Doble rammestag

 Post Reply Post Reply
Author
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Doble rammestag
    Posted: 15 februar 2014 at 21:16
Hei!
Er det noen som kan være behjelpelig med å forklare hvordan man lager doble rammestag på et Roco understell tilhørende deres teakvogner. Holder på med et BDFo byggesett fra Steinar og Steinar, det står ikke beskrevet hvordan man går frem, bare at man trenger 0,5 mm gitarstreng. Ser for meg at dette kan være forholdsvis vanskelig. Ville heve utseende en god del med slike stag.
MVH

VA
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2014 at 22:30
Hvordan jeg gjorde det enkelt forklart:
-På langbjelken er det tydelig hvor det ytterste staget skal festes. Den lille delen av staget som er støpt skjæres vekk og et 0,5 mm hull bores opp.
-De plaststøpte stagene skjæres avekk av de to stagfestene på midten, og 2 spor freses inn nedenfra med en minidrill.
-Nye ytterste stag kan nå bøyes til rett form og monteres på plass.
- Boggiene slår nå bort i staget og må flyttes lengre ut mot bufferbjelken, som faktisk er mer korrekt plassering
-Indre stag kan nå bøyes til rett form etter yttre (viktig at de blir parallele) og festes i to hull på baksiden av langbjelken og på de midtertste stagfestene.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2014 at 16:29
Takk for tipset. Høres ut som overkommelig. Får prøve meg på dette. Har ikke funnet noen som leverer deler til dette, så jeg får gjøre som du beskriver det.

Hilsen
VA
MVH

VA
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2014 at 23:47
Har kommet meg hjem etter en helg i Trysil med masse snø (1,8 meter), og har tatt noen bilder av et understell som er modifisert med dobble stag:




Er ikke lett å få noe godt nærbilde av dette:
-Det er mulig å se hvor mye boggiefestet er justert mot bufferbjelken (litt over 1 mm.) ved å sage ut en firkant i gulvet med festet i midten.
-Festet til fottrinnen ytterst på boggien må flyttes tilsvarende bakover.
-Indre stag bøyes opp og går rett igjennom gulvet når de ikke synes bak langbjelken (sparer plass for boggien).
-Det må også freses litt plass bak et par av skiltene på langbjelken for ytre stag.
-Har brukt gitarstreng for at stagene skal tåle å bli tatt i.
-Er ikke viktig at avstanden er helt konstant mellom stagene - det er de ikke i virkeligheten heller, men det sees veldig godt om de har ulik form / knekk.
-De ekstra festene er laget av messingremser og er å se på flere vogner hos NJK - en sikring / modernisering som kom etter hvert (ref. Lindholms innlegg ).



Håper bildene forklarer litt bedre hvordan det kan se ut.

En enkel modifisering som hever utseendet på Roco understellet betraktelig, men passer ikke hvis du kjører i krappe kurver!



Edited by Asgeir - 18 februar 2014 at 09:08
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2014 at 01:13
Rammestagene (eller "strevere" som de også kalles) er der for at vognrammen ikke skal synke ned på midten. En trevogn er jo prinsipielt ikke noe annet enn en flatvognramme med en lang og ikke særlig stiv trekasse oppå. På de eldre trevognene er stagene enkle og sitter vanligvis på innsiden av rammen. De doble stagene ble innført rundt 1900, og ble først etter noen år festet på begge sider av rammevangene. Noen unntak finnes, blant annet "sportsvognene" Co4a som ble bygget med enkle stag i 1924-26.

De "ekstra festene" er sikringsbånd for å hindre at stagene faller ned i tilfelle de skulle knekke. Hvis man ser nøye etter ser man at disse båndene er slakke, de henger litt under stagene og har ingen virkning så lenge alt er i orden.
Stagenes svakeste punkt er akkurat der de gjør en knekk ved stolpene opp mot rammevangene, hvis de knekker skjer det helt inntil stolpefundamentet.

Disse sikringsbåndene er nok noe som ble satt på som følge av observasjoner og erfaringer etter hvert som trevognene begynte å bli gamle og man oppdaget tretthetsbrudd eller tilløp til dette. Det ser ut til at det stort sett bare er trevogner som var i alminnelig trafikk i de siste 10-15 årene som fikk slike. Vogner som ble tatt ut av bruk på 1960-tallet men overlevde som losjivogner m.v. har det vanligvis ikke.

Jeg har riktignok ikke målt og sjekket hvor riktige Rocos modeller er, men når det gjelder plassering av boggisenteret har det vært mange forskjellige varianter på NSBs trevogner, også for vogner av samme hovedtype. For helhetsinntrykket av vognen er det vel avstanden fra vognenden (bufferskiven) til boggisenteret som er viktigst. På de fleste vogner har den vært 2,20 meter, men det har vært variasjoner med forskjellige avstander helt opp til 2,55 meter. Flere av de vognene som eksisterer i dag har 2,40 meter.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2014 at 14:56
Fine bilder som viser hvordan du har gjort det. Nå er det bare å manne seg opp.
MVH

VA
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2014 at 00:28
Hvis man skal være veeeeeldig pirkete (og det er man vel hvis man først setter i gang med å lage doble rammestag....) skal det være ett sikringsbånd for hvert stag.

Måten sikringsbåndene er festet i rammen varierer. Plasseringen er også noe tilfeldig.
På noen vogner er sikringsbåndene festet på hver side av rammen, eksempelvis på Hovedbanevognene Co 85 og CEo 86.


På de fleste vogner er sikringsbåndene festet sammen på en festevinkel på undersiden av rammevangene, som på Co 288. Det er også vanlig at det er satt på avstandsstykker mellom stagene for å redusere vibrasjoner, men ikke alle vogner har slike.


På CFo 213 er plasseringen av sikringsbåndene helt usymmetrisk.


Som det fremgår av bildene er sikringsbåndene ofte litt så som så. Hvis man har litt problemer med å lage båndene helt jevne og pene, så er det faktisk helt modelltro!

Ut fra det bildematerialet jeg har tilgang til ser det ut til at det bare er vogner med doble rammestag som har fått sikringsbånd. Jeg har ikke funnet noen vogner med enkle stag som har sikringsbånd, men slike vogner ble jo stort sett tatt ut av drift før midten av 60-tallet.
Jeg har bare funnet en vogn med doble rammestag som ikke har sikringsbånd, det er losjivogn Rco 913 (oppr. Co2a) som ble tatt ut av drift i 1965. Vogn 340 av samme type har imidlertid sikringsbånd, den ble tatt ut av drift i 1964. Dette tyder på at sikringsbåndene ble innført på begynnelsen av 60-tallet, men at monteringen skjedde over en viss tid, sannsynligvis når vognene allikevel var inne i verksted.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,141 seconds.