Digitalt - Oppstillingsspor være uten spenning? |
Post Reply |
Author | |
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 september 2013 at 21:48 |
På et digitalt anlegg, bør oppstillingsspor være uetn spenning?
Hvis det står spenning på oppstillingsspor så står spenningen helt inn i dekoder og er dette uheldig for dekoder? Risken ved kortslutning er også tilstede hvis jeg har gjort dårlig arbeide med loddinger fram til dekoder. Hvis jeg legger inn spor (med tilbakemelder) etter at anlegget er påslått, vil dette påvirke et styringssystem som feks TrainController?
|
|
Terje
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det vil alltid være en avveining om hva som er viktigst?
Ved å ha spenningen påslått, er det enkelt å se om sporet er belagt/opptatt. Man kan også bruke RailCom for å finne hvilket lok som står hvor, dersom spenningen beholdes. En del dekodere har "Alzheimer" og husker ikke alltid siste kjøreretning som dekoderen hadde etter en stund. Er stoppene på spenningsløst avsnitt tilstrekkelig lange, så kan det være at loket har en annen kjøreretning når det fortsetter? Jeg hadde ikke vært så nervøs for varme og kortslutning på parkerte lok. Dekoderen trekker da lite strøm og det er få vibrasjoner som kan lage kortslutning. Det er også mange sentraler som bare sender ut en ny melding dersom en dekoder skal få ny informasjon (endre fart ol.). Det kan da være at sentralen ikke sender ny melding om digitalstrømmen kommer tilbake? En del sentraler kan man endre dette til syklisk oppdatering - men er det mange lok definert på systemet, så tar dette verdifull tid. Det kan medføre at loket er "tregt" til å lystre kommando. Derfor har noen sentraler brukervalg om syklisk oppdatering. Mener jeg har lest at noen også gjør dette automatisk over ett visst antall definerte lok og at dette ikke er justerbart for denne sentralen.
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Terje
Ad TrainController. Om oppstillingssporet også kan være et passeringsspor vil du nok kunne få problemer. Når sporet blir strømløst forsvinner også signalet til blokkdetektorene som i sin tur vil melde at sporet er ledig og kan da lede andre togsett inn på dette sporet. Som Kjell skriver så ville jeg ikke bekymret meg for kortslutning for da skal jo sentralen slå seg av., |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er den avklart og det blir en god del brytere mindre å montere og færre loddinger.
Takk for svarene
|
|
Terje
|
|
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan gjøres bedre. Ved hjelp av brytere og motstander kan spenningen til parkeringsspor senkes slik at strømforbruket synker, men at strømdetektorer fortsatt virker og melder sporet besatt. Jeg vet at MW i Hamburg bruker dette systemet via releer som styres av Railware som er styringsprogrammet.
|
|
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser at Lenz og Digitrax detektorer jobber opp mot 10kOhm
|
|
Terje
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vet ikke helt om jeg henger med ...?
Hvorfor montere seriemotstander for å senke strømmen på parkeringsspor? En dekoder har meget lite egenforbruk. Det er motor og belysning som trekker strøm. Når loket er parkert uten lys, er dette strømtrekket neglisjerbart. Man risikerer ved å montere slike seriemotstander at dekoderen om lysene er tent, blir tilført for lav spenning og "begynner å tulle" av den grunn. De fleste dekodere trenger en spenning > 5 til 7 V for å virke. (Det ser man ved analogkjøring av slike lok). For følsom strømdeteksjon kan føre til at restfuktighet i ballast, treverk og annet, får dette til å lede strøm (noen uA). Da som sagt egenforbruk i dekodere er tilsvarende lavt, er kanskje strømmåling uegnet som prinsipp for en sikker sporbeleggdeteksjon? Man kan sikkert montere en motstand parallelt over strømopptaket i hvert lok for å sikre at denne "tomgangsstrømmen" er stor nok - men igjen er kanskje "Alzheimereffekten" noe man bør ta hensyn til - om loket blir "spenningsløst" (under den spenning som kreves for å holde dekoderen i gang)?
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |