MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Elendigt strømopptak
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Elendigt strømopptak

Post Reply Post Reply
Author
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Elendigt strømopptak
    Posted: 19 november 2012 at 15:32
Hei.
Har et stort problem med strømopptak.
Loket mitt (El 13 DCC) kjører hakkete i høy fart og stopper helt opp i lavere fart. Dette gjør det umuig å kjøre med.

Hva burde jeg gjøre?

---
RocoLine skinner, Digitalt med Roco, NMJ EL 13, DCC
---

Takk.
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 16:14
Hvis loket er helt nytt bør du kanskje ta kontakt med forhandleren du brukte om saken. 
Svein S
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 16:59
Eller rense skinner og hjul....
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 17:21
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Takk.
Fungerer bedre.
Skal teste men El 13 (pakket det netopp ned, så jeg testet med Di8)

Edit:
El 13 gikk fortsatt veldigt dårligt. Loket er splitter nytt. Trengs det virkerlig å rengjøres?

Edited by Småen - 19 november 2012 at 21:44
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 23:30
Hei

Viktig at lok kjøres inn når de er nye.
Typisk 15 min hver vei på halv fart.
Jarle H Hansen

Bergen

Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 23:38
Originally posted by Småen Småen wrote:

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Takk.
Fungerer bedre.
Skal teste men El 13 (pakket det netopp ned, så jeg testet med Di8)

Edit:
El 13 gikk fortsatt veldigt dårligt. Loket er splitter nytt. Trengs det virkerlig å rengjøres?

Hvis loket er helt nytt ville jeg tatt en prat med forhandleren.
Vet ikke hvor du har kjøpt det, men produsenten (NMJ er også er en forhandler) pleier å gi gode råd som løser slike problemer. Det kan være at det er en kjent feil som er meget enkelt å løse.

Hvis Di 8 går bra, men ikke El13, er det logisk sett noe problem med modellen.
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2012 at 17:17
Du kan jo evt koble fra transformatoren fra skinnene dine og heller holde ledningene inntil de to messing eller kobber (er ikke sikker på materiale som er brukt) stengene som rir hjulene på innsiden i boggien. De er lett tilgjengelige om du legger lokket på "ryggen". Så klart en ledning på hver av de 2 stengene så du ikke kortslutter. Da finner du i alle fall ut om hjulene på modellen din går jevnt og fint hvis du mater strømmen direkte, så finner du ut hvor feilen ligger.

Har nettopp kjøpt en splitter ny skd 224 som ikke gikk eller gikk av og til ettersom man danderte slingringsmonnet i lokket som finnes for at det skal gå fint i kurver. På min modell er rett og slett problemet at messingen ikke ligger stramt nok inntil hjulene og derfor skaper for dårlig kontakt mot hjulene som igjen er lokkets strømopptak fra skinnene. Virka som det var noe fett på hjulene også som muligens ligger på innsiden av hjulene og skaper en sperre mellom messingstengene.

Nå må dere ikke halshugge meg om framgangsmåten blir veldig komplisert og vanskelig om man kjører dcc som trådstarter. Har ikke selv oppgradert til den magiske digitale verden og kjører kun analogLOL

Edited by icefighter35 - 23 november 2012 at 17:21
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.