Elendigt strømopptak |
Post Reply |
Author | ||
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 november 2012 at 15:32 |
|
Hei.
Har et stort problem med strømopptak. Loket mitt (El 13 DCC) kjører hakkete i høy fart og stopper helt opp i lavere fart. Dette gjør det umuig å kjøre med. Hva burde jeg gjøre? --- RocoLine skinner, Digitalt med Roco, NMJ EL 13, DCC --- Takk. Marius
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis loket er helt nytt bør du kanskje ta kontakt med forhandleren du brukte om saken.
|
||
Svein S
|
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eller rense skinner og hjul....
|
||
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk. Fungerer bedre. Skal teste men El 13 (pakket det netopp ned, så jeg testet med Di8) Edit: El 13 gikk fortsatt veldigt dårligt. Loket er splitter nytt. Trengs det virkerlig å rengjøres?
Edited by Småen - 19 november 2012 at 21:44 |
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Viktig at lok kjøres inn når de er nye. Typisk 15 min hver vei på halv fart. |
||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis loket er helt nytt ville jeg tatt en prat med forhandleren. Vet ikke hvor du har kjøpt det, men produsenten (NMJ er også er en forhandler) pleier å gi gode råd som løser slike problemer. Det kan være at det er en kjent feil som er meget enkelt å løse. Hvis Di 8 går bra, men ikke El13, er det logisk sett noe problem med modellen.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du kan jo evt koble fra transformatoren fra skinnene dine og heller holde ledningene inntil de to messing eller kobber (er ikke sikker på materiale som er brukt) stengene som rir hjulene på innsiden i boggien. De er lett tilgjengelige om du legger lokket på "ryggen". Så klart en ledning på hver av de 2 stengene så du ikke kortslutter. Da finner du i alle fall ut om hjulene på modellen din går jevnt og fint hvis du mater strømmen direkte, så finner du ut hvor feilen ligger.
Har nettopp kjøpt en splitter ny skd 224 som ikke gikk eller gikk av og til ettersom man danderte slingringsmonnet i lokket som finnes for at det skal gå fint i kurver. På min modell er rett og slett problemet at messingen ikke ligger stramt nok inntil hjulene og derfor skaper for dårlig kontakt mot hjulene som igjen er lokkets strømopptak fra skinnene. Virka som det var noe fett på hjulene også som muligens ligger på innsiden av hjulene og skaper en sperre mellom messingstengene. Nå må dere ikke halshugge meg om framgangsmåten blir veldig komplisert og vanskelig om man kjører dcc som trådstarter. Har ikke selv oppgradert til den magiske digitale verden og kjører kun analog Edited by icefighter35 - 23 november 2012 at 17:21 |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |