MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - nybegyner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

nybegyner

 Post Reply Post Reply
Author
kennethmarklin View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 september 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kennethmarklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: nybegyner
    Posted: 16 september 2011 at 19:46
hei
 
har hatt lyst å ha modelljernbane som hobby i mange år og nå ska den drømmen bli hvirklighet, men lurer på hva eg bør kjøpe har sett på

MÄRKLIN nr. 29791 ICE 2 expresstogsett 4-delt

er det eit greit start sett ?

mvh
 
kenneth
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2011 at 10:06
Har du noe bilde av settet? Litt mer utfyllende informasjon? Fant ikke noe om settet på nett Smile
Christian L.
Back to Top
kennethmarklin View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 september 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kennethmarklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2011 at 10:12
DIGITALT STARTSETT MED ICE 2. Prototype: German Railroad, Inc. (DB AG) class 402 InterCity Express. Four-car train set: powered end car, open seating car, 1st class, BordRestaurant dining car and a cab control car, 2nd class. Model: The powered end car has a digital decoder and factory-installed, controllable sound functions. It also has a special can motor. 2 axles powered. Traction tires. The headlights will work in conventional operation and can be controlled digitally in the powered end car (they are on constantly in the cab control car). The pantographs work mechanically but have no electrical connections. Train length 102.7 cm. Contents: 14 no. 24130 curved track, 9 no. 24188 straight track, 9 no. 24172 straight track, and 1 pair of 24671 and 24672 curved turnouts. The turnouts come with turnout decoders and turnout mechanisms already installed. Track connector box. 230 volt / 36 VA plug-in wall transformer. Mobile Station with a locomotive card. An illustrated instruction manual with all sorts of tips and ideas for setting up the starter set is included. This set can be expanded with the C Track extension sets and the entire C Track program.
 
dette står på amundsens hobby
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2011 at 12:41
Hei!

Hyggelig å se at det er flere som er interessert i å starte med modelljernbane Smile

Før du kjøper ville jeg anbefalt deg å ta en litt dypere kikk på hva som finnes. Det finnes nemlig 2 grunnleggende systemer for kjørestrøm og dertil utvalg av produsenter og utstyr. Kan også være lurt å tenke over hvilke type tog vil du helst kjøre? Norsk, tysk, osv. godstog eller passasjertog.

Märklin har det ene systemet som baserer seg på 3-ledersystemet hvor ene lederen til strømmen kommer via en rekke punkter i midten av sporet, og den andre lederen via selve skinnestrengen.

Flere andre produsenter baserer seg på 2-ledersystemet, der får toget strøm via en leder i hver skinnestreng.

Begge fungerer like godt i dag, så det er mest en vurdering av hva du mener ser mest riktig ut eller evt. hva som er rimeligst.

Utvalg og pris for skinner, tog osv. er forskjellig fra det ene systemet til det andre. Så du bør gjøre en vurdering av hva du har mest lyst på. Generelt er det bedre utvalg og pris blant produsentene for 2-ledersystemet da 3-ledersystemet stort sett begrenser seg til Märklin og de har noe høyere pris på det meste av skinner.

Ellers finnes det mange startsett i begge systemet. Innholdet er relativt likt i mange av de forskjellene går mest på om det er godstog eller passasjertog og ulike nasjonaliteter. Det som er spesielt viktig å se etter er at startsettet er digitalt. Da får du en kjørekontroll du senere kan styre mange flere tog med samtidig Smile

Startsettet du ser på i 1. innlegg er et med et tysk Intercity-tog og digital kontroll, det er nok helt greit, men anbefaler å lese litt om modelljernbane først og skape deg et bilde av hva du vil like å holde på med av tog før du handler.

Om du skulle like norsk jernbane finnes det nå flere startsett med norsk lokomotiv og norske vogner. Ta en titt på nettsiden til Norsk Modelljernbane på Strømmen. De har mye fint. Link: http://shop.nmj.no/

Personlig vil jeg anbefale turen dit, de ansatte er mer behjelpelige og kan sakene sine bedre enn på Amundsens Hobby Wink

Hilsen Jan Ingar.
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2011 at 22:20
Originally posted by janingar janingar wrote:

Begge fungerer like godt i dag, så det er mest en vurdering av hva du mener ser mest riktig ut eller evt. hva som er rimeligst.

Det kan vel neppe være tvil om at 2-skinne ser mest riktig ut. 3-skinnesystemet til Märklin har skjemmende punktkontakter og høyere (mindre skalariktig) skinneprofil enn hva som er tilgjengelig som 2-skinne. 3-skinnesystemet har vel rykte for bedre strømopptak, noe som i dag antagelig gir størst fordel om man slurver med sporlegging eller med rensing av hjul og skinner, eller om anlegget brukes så mye at slitasje blir et problem (f.eks. på utstillingsanlegg på museer, stasjoner etc.).

Märklin har tradisjonelt hatt svært robuste modeller hovedsakelig i metall med dårlig detaljering, men dette har visst endret seg i de senere år. (Mer plast og bedre detaljer.)

Märklin ligger relativt høyt i pris, men holder seg også ganske bra i pris i bruktmarkedet.

Et tilsvarende startsett fra Piko (2-skinne) koster under halvparten av Märklin sitt:

Piko hos Electrade: http://www.electradeshop.com/startsett.htm

Märklin startsett hos Amundsen: http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt_visning.php?kategori_id=35&kategori_far=3&kategori_far2=35

Begge er 4-vogns digitale ICE-sett med skinneoval og 2 kurveveksler. Hvordan kvaliteten er i forhold til hverandre, kan jeg ikke si noe om.

Quote  Om du skulle like norsk jernbane finnes det nå flere startsett med norsk lokomotiv og norske vogner. Ta en titt på nettsiden til Norsk Modelljernbane på Strømmen. De har mye fint. Link: http://shop.nmj.no/

Jeg støtter oppfordringen om å følge norsk forbilde! NMJ har for øvrig flere forhandlere rundt om i landet, og jeg mistenker at en av dem finnes i nærområdet til Kenneth.

Back to Top
kennethmarklin View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 september 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kennethmarklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2011 at 22:53
Hei igjen
 
lurer på ein ting burdet sikkert vist det men spør her for å være sikker.
 
Har nå kjøpt meg mitt første startsett og det blei roco groline med norsk godstog og lurer på om det er dc eller ac ? og hvordan kan eg finne det ut
 
kenneth
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2011 at 23:18
Originally posted by kennethmarklin kennethmarklin wrote:

Hei igjen
 
lurer på ein ting burdet sikkert vist det men spør her for å være sikker.
 
Har nå kjøpt meg mitt første startsett og det blei roco groline med norsk godstog og lurer på om det er dc eller ac ? og hvordan kan eg finne det ut
 
kenneth
Det er DC.
Rocos geolineskinner er kun for DC, altså ville det vært idioti å lage et sett med AC tog og DC skinnerSmile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.