MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - hjelp med teakvogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

hjelp med teakvogner

 Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: hjelp med teakvogner
    Posted: 07 september 2011 at 18:29
Hei,
 
Jeg trenger litt hjelp med nummer på teakvogner, hvilke nummer som er hvilke type vogn, sove, sitte osv. Samtidig så er jeg på jakt etter å finne forskjellige togsammensetninger av teakvogner. Har kikket litt på NJK sine sider og funnet noe. Noen som kan hjelpe???
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 637
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 18:33
Hva er det du vil vite? Noen spesielle nummer som du er ut etter?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 19:30

Gjør oppmerksom på at det neppe er noen vits i å gjenta informasjon som allerede finnes i denne tråden, også startet av "kokken":

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6213


Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 19:42
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Gjør oppmerksom på at det neppe er noen vits i å gjenta informasjon som allerede finnes i denne tråden, også startet av "kokken":

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6213


Hadde glemt den tråden Torstein. Men de ulike togsammensetningene ble ikke tatt opp i den tråden av trevognene!
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 20:53
Det spørs litt hvilken epoke du vil holde deg til. Likevel går det an å si litt generelt.

Et normalt persontog består av en vogn med konduktøravdeling (litra F i en eller annen kombinasjon) og dertil tilstrekkelig med sitteplasser til å dekke behovet for den strekningen og tid på døgnet/uka toget skal gå.
Noen tog bestod kun av en BFo (for å være i 1956-1970-systemet da trevogner enda ble brukt i stor utstrekning), f.eks. det såkalte Moelven-toget som gikke mellom Hamar og Moelven i rushtiden, trukket av et damplok type 30 på 60-tallet, og senere av et ledig el-lok på Hamar, type El 11 eller El 13 gjerne.

Mer vanlige persontog bestod selvsagt av flere vogner, og da kunne det være både kupévogner (Bo2--) og midtgangsvogner (Bo3--). Var det behov for mange vogner, så hektet man på det, så lenge trekkraften kalrte å trekke de, men begrenset oppad til en 12-13 vogner totalt pga plattformlengdene. Egentlig trengte man ikke mer enn én BFo-vogn. Var det behov for mye reisegods og ekspressgods, kunne man enten bruke BFo-vogner med stort godsrom (dvs. få kupeer) eller endog rene Fo-vogner.

Hvis toget også var postførende, ble BFo-vogna erstattet med en BDFo, i særskilte tilfeller med mye post, som Oslo-Bergen, kunne det være rene DFo-vogner. Ekstra gods kunne også tas i egne G-vogner særskilt egnet for persontog og som også tålte hastigheten. Går vi litt tilbake i tid, var godstog typisk langsomtgående med topphastighet på 40-45 km/t, mens persontogene gikk i 70-80 km/t på det raskeste, og da var ikke vanlige godsvogner egnet til å gå i persontog.

Tog som ble delt underveis, som togene til Fagernes/Gjørvik som ble delt på Eina, måtte ha dobbelt sett med konduktørvogner. Dette var i realiteten to separate tog som ble koblet sammen.

Tog som gikk over lange strekninger, som mellom Oslo og Bergen, Stavanger, Kristiansand og Trondheim, ville gjerne også ha spisevogner (litra Eo) om dagen, og sovevogner om natta i tillegg til de før nevne BFo og Bo-vogner. Spisevogna var normalt plassert midt i toget, på grunn av lett tilgang for alle reisende, men spisevogna som ble koblet til Nordlandsbanens nattog på Mo i Rana nordover, ble satt inn rett bak loket fordi det var det enkleste rent skifteteknisk. Sovevogner gikk da som nå gjerne i den ene enden av togsettet. På de strekningene der sovevogner ble satt ut og inn underveis, ble de selvsagt plassert slik at det bare var å koble de av bakerst ettersom turen skred fram, og tilsvarende satt til i motsatt rekkefølge motsatt vei. TIdligere var det en rekke stasjoner som hadde utsett av sovevogner, bl.a. Myrdal, Kristiansand, Dombås, Mosjøen, Mo i Rana.

Det jeg har beskrevet her gjelder i og for seg om det er trevogner eller stålvogner. Man tenkte bruk og nytte først og fremst. I den perioden NSB hadde både stål og tre i drift, ble også togene sammensatt av begge deler om det var praktisk. Lenge var det ingen restriksjoner for plassering av stål og tre, men etter et par ulykker der trevogner teleskoperte, ble det begrensinger slik at stålvogene ideelt skulle gå nærmest loket. Godsvogner kunne dog gå i mellom lok og stålvogner, da disse ikke hadde passasjerer og også ville fungere som dekningsvogner.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,082 seconds.