Norsk Postbil |
Post Reply |
Author | |
edean13
Nykommer Joined: 11 juni 2010 Location: Norge/USA Status: Offline Points: 17 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 juli 2011 at 13:37 |
Er det noen som vet om det finnes en HO modell av en norsk postbil? Aller helst med den gamle logoen, posthornet, men andre forslag velkommen. Har lyst til å ha to som last på en flat vogn.
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det finnes flere. Modellbil Design på Lørenskog har hatt flere både med semitrailer med Posten contaimner og budbiler. Du finner bilder på denne linken:
Sikkert flere også som har laget Posten
|
|
Terje
|
|
statno
Nykommer Joined: 13 februar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal du ha en PV, må du male og fikse selv.
Modellbildesign har dekaler. |
|
M
|
|
edean13
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk, med det samme vet dere hvor man kunne finne en vw boble politi bil?
|
|
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan se ut som om Lokstallen i Narvik fortsatt har den på lager. Ellers er det vel bare to år siden den kom i nyopplag, så det kan fort være at andre har den på lager også!
Det er mulig at forbildet egentlig er dansk, jf denne diskusjonen http://norskmjforum.no/forum/pop_printer_friendly.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=1306
Ser overbevisende nok ut for meg, og kjekk for barna siden den er veldig "Pelle Politibil"! Edited by Øyvind Erik - 20 juli 2011 at 21:14 |
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjøpte Brekina VW-boble Politi hos Hobby Shop i fjor ...
|
|
Bjørn Egil
|
|
edean13
Post Options
Thanks(0)
|
takk skal dere ha!
|
|
edean13
Post Options
Thanks(0)
|
en spørsmål til, på det norske jernban, hva slags flat vogn kunne det vært mest sansynlig for to postbiler å vær frakta på? :) ser forr meg en som er helt flat, uten staker men hva synes dere? Og hvilken vogn, har noen en linke?
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Postverket / Posten Norge AS har etter det jeg kjenner til aldri transportert postbiler på jernbanevogner. Postsendingene ble i tidligere tider - fram til 1970-tallet - fraktet i egne jernbanevogner - enten som postekspedisjoner hvor postsendingene ble sortert underveis og hvor det jobbet postbetjenter som utvekslet postsekker, postpakker og verdipost med stasjonene underveis, eller i G-vogner av forskjellige typer hvor større mengder ferdigsortert post (pakker og brevpost) ble lastet løst. Fra 1970 og fram til midten av 1990-tallet ble det tatt i bruk egne postcontainere. Disse ble lastet opp på vanlige flatvogner og etterhvert også på vanlige containervogner. Postcontainere har vært av forskjellige typer, til og begynne med slike som ikke hadde egne bein og som bare kunne lastes mellom transpormidlene med portalkran eller store gaffeltrucker. I det siste brukes det mest vekselbeholdere (VBH) med egne bein, og hvor lastebilene kan sette fra VBH'en ved lasterampe for lossing/lasting. Transport av VBH'ene skjer både med lastebiler på mellomlange strekninger eller med jernbane på lengre strekninger (mellom Oslo og Stavanger, Bergen, Trondheim og Fauske) i egne containertog. Svaret er sikkert ikke uttømmende, men gir i hvertfall svar på at det er lite trolig (historisk sett) at man kan plassere norske postbiler på jernbanevogner. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har trolig rett att postbiler ikke har stått på vogner etter de var registrert. Men når bilene var nye ble de trolig transpotert på jernbanevogner slik som i dag.
Rune H |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Postbilene er bare levert signalrøde fra bilfabrikkene - uten logo og postemblem. Hvorvidt de har vært transportert med tog eller ikke, så har de i hvert fall ikke sett ut som postbiler under denne transporten. Postemblem og logomerking blir satt på i forbindelse med klargjøring av bilen fra lokale forhandlere til de enhetene som skal bruke postbilene. Dette gjelder for alle mindre varebiler. Lastebiler blir klargjort som følger: Chassis med førerhytte (uten postemblem eller logomerking) blir fraktet fra bilfabrikkene til Norge - enten på jernbane eller på biltransport-biler. Trekkvogner og lastebiler med ramme for VBH (vekselbeholdere) får postemblem og logomerking på førerhytta hos lokal forhandler. Postcontainer / VBH følger ikke med leveransen fra bilfabrikk eller forhandler, da disse eies av Posten Norge AS og blir plassert på bilene i det lastebilen settes i trafikk. Lastebiler med fastmontert skap og bakløfter får postemblem og logomerking hos firmaet som bygger og monterer selve skapet. Jeg kjenner ikke til at lastebiler har blitt transportert med jernbane fra disse firmaene til enhetene som skal bruke postbilene. De har stort sett blitt kjørt på landeveien fra skapleverandøren til enhetene. De som gjerne vil transportere postbiler på jernbanevogner må gjerne gjøre det som et opplegg på eget MJ-anlegg, men jeg mener at det i såfall bare blir en fantasiløsning - ikke noe som har rot i virkeligheten. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
De siste årene har nok bilenne kommet med reklame montert fra feks. Autolink sammen med utstyr. Lokale forhandlere kunne ikke montere reklamen for den prisen de fikk fra Posten. Passasjersetet ligger i vareromet. Det skjedde forandringer etter att Leasplan overtok ansvaret for bilparken.
Rune H. |
|
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
Min observasjon i sakens anledning: Det kom et biltog til Mindemyren i Bergen i går. Det hadde med seg noen ferdig dekalerte biler til Posten.
Benytter anledningen til å ønske samtlige en fortsatt riktig god sommer! Vennlig hilsen Torgeir |
|
edean13
Post Options
Thanks(0)
|
ok men bare for morro skjuld, hvis to VW Caddy postbiler var frakta på samme måte som en stritsvogn, som en uvalig last, ka slaks flat vogn ville det ver mest sansynlig att di havna på? med eller uten staker og vidre? Jeg liker den gamle postlogoen og vil bevare den på togen min.
|
|
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
HADDE! Jeg kjøpte det lille restopplaget av dekalene med de de gamle posthornene samt de gamle politiskiltene med rød løve på gull. Finnes ikke signalrøde PV varebiler fra Brekina. (Med svarte skjermer foran.) Heller ikke grønne Ford Transit-svartemarjer eller svarte PV-varebiler med hvite skjermer foran. Så disse må kjøpes og lakkes. Problemet da er de fine tampongpålagte merkene som forsvinner under lakkeringen. Noen som vet råd..? PS! Nickname "Bilmodell" på QXL har modifisert og laget mange fine norske utrykningsbiler. Leser han dette kan han kanskje sende meg en PM og bidra med noen gode råd..? |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
hvilke biler ble bruk i posten i årene 1950-71? det er epoken som jeg og en kamerat skal modelere på anlegget vi bygger hos han
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Ole P
Medlem i MJF Joined: 28 september 2006 Location: Bergen Status: Offline Points: 194 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Stian! Her er et sted hvor du kan søke informasjon; http://digitaltmuseum.no så skiver du inn "postbiler" i søke feltet. Lykke til i jakten.
Noen aktuelle biler er vel Volvo Duett, Opel Caravan, Ford Transit og VW Transporter
|
|
Mvh le
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |