MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bru
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bru

 Post Reply Post Reply
Author
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bru
    Posted: 09 april 2011 at 00:26
Jeg er i planleggingsfasen på en modul, hvor jeg skal ha ei jernbanebru.
Det jeg lurer på er hvilken type som er mest aktuell for en jernbanestrekning som KAN HA BLITT BYGGET på 50-tallet?
Trasséen ligger/krysser over et juv med, god høyde ned til ei elv, i Rogaland (Indre stambane).
Antatt lengde på brospennet er ca 60 - 90 m ( Kommer ann på h.o.h. på trasséen).
Har funnet 5 typer, noen mer interessante og aktuelle enn andre:

Type 1 Thumbs Up

Type 2 Thumbs Down Bøelva bru. Kanskje litt voldsom synes jeg. Ihvertfall litt utfordrende å byggeLOL

Type 3 Thumbs Up Kongsberg Jernbanebru

Type 4 Thumbs Down

Type 5 Thumbs Up

Her kunne vel økonomi spille inn i hva som kunne ha blitt bygget den gang.....Wink

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2011 at 10:06
Du må gjerne satse på en bro med pilarer , da dette spennet blir på mellom
70 - 100 cm i HO ?
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2011 at 12:24
Hvis du begrenser deg til '50-tallet så er det vel muligens betong som gjelder?
Hunsdalen viadukt ble bygget under krigen og var opprinnelig ment å skulle være i stål.
Men stålmangelen gjorde at den ble bygget i betong.
Man kan vel gå utfra at dette var såpass velykket konstruksjonsmessig at man ville ha fortsatt med det.
Om det var så estetisk vellykket kan vel muligens diskuteres, men kanskje litt enklere å gjenskape i modellWink
 
Hunsdalen viadukt øst for Audendal stasjon.
Det er en flott artikkelserie om bruene på sørlandsbanen i NJKs medlemsbald "På Sporet" Nr. 106 - 109


Edited by jevistad - 09 april 2011 at 12:26
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2011 at 13:35
Tenkte jeg skulle prøve å få det ca "tidsmessig korrekt". I Sigval sine memoarer, skriver han at Den Indre Stambane ble stukket ut under krigen, noe tyskerene ikke likte. Med påfølgende planlegging og bygging av Den Indre Stambane ville den vel kanskje ikke stått ferdig før 50-tallet, ser jeg for meg...
Men jeg liker bedre det estetiske med ei jernbru imotsetning til ei betongbru.... Så jeg går heller for ei jernbru. Om jeg bommer med tidsrommet for bruk av jernbru eller ei, så tilpasser jeg meg "tidsrommet" etter behov....Wink
Så etter litt frem og tilbake ender jeg opp med å velge mellom Sønderåbrua og Kongsberg-brua..
Synes de ser bra ut, og vil bli spektakulær(e) på en modul... Blir jo litt høyde på dette...

Sønderå-brua: Spørs hvor lang den midtre seksjonen kan være, for plassering av pillarer.
Kongsberg-brua: Holder det med ett langt spenn, og hva er så lengdebegrensningen?
Må jo holde meg innenfor modulkassens lengde.LOL

Brua skal krysse over fra

sett mot Giljajuvet

til

opp mot Byrkjedal.
Litt dårlige bilder for å avgjøre dette eksakt...Wink

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 811
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2011 at 20:07
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Kongsberg-brua: Holder det med ett langt spenn, og hva er så lengdebegrensningen?
Må jo holde meg innenfor modulkassens lengde.LOL

 
Hvis du bygger brua over Numedalslågen (Kongsberg) så kan du jo bygge modulen fra stasjonen til tunnelen på andre siden av elva. Da får du med deg oppbyggingen i kurven på østsiden, lang bru og kurve inn i tunell. Og en modul kan være i flere seksjoner, bare den har standard grensesnitt i endene Wink 
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2011 at 20:16
Så du er helt der oppe du, trodde du mente brua ved Brekka Smile
Bru over Mandalselva er jo også fra samme tidsperiode, men den er jo adskillig mer elegant.
Skårerbanen har bygget noe lignende.
Ellers har jo Walthers en bru som er temmelig lik noen bruer på Nordlandsbanen, og som er bygget på '40-tallet.
 
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2011 at 22:49
Hei!
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Så du er helt der oppe du, trodde du mente brua ved Brekka Smile
Bru over Mandalselva er jo også fra samme tidsperiode, men den er jo adskillig mer elegant.
Skårerbanen har bygget noe lignende.
 
Denne var fin. - Det er kanskje en lettere ombygd Kibri #9740?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2011 at 23:03
Magne: det blir nok ingenting fra Kongsberg på meg, ville vise hvilke brotyper jeg kunne tenke meg på mitt prosjekt... Så det blir enten en Kongsberg-look a like eller en Sønderå-look a like tror jeg. Man får ikke så dype røtter til ett sted ved å bo der 1 år, at den må den på en modulkasse eller flere.... Wink Jeg så rett på den flotte stasjonsbygningen fra hybelen jeg leida da, tilbake i det herrens år 1988. Smile

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Så du er helt der oppe du, trodde du mente brua ved Brekka Smile
Ivrig i forberedelsene vet du... Wink
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Bru over Mandalselva er jo også fra samme tidsperiode, men den er jo adskillig mer elegant.
Flott bru, men det er noe med de mer røffe stålbruene syntes jeg...
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

.... lik noen bruer på Nordlandsbanen, og som er bygget på '40-tallet.
Denne blir vel å finne på Brekka-modulen, tenker jeg. Wink

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2011 at 22:40
En generell betraktning når det gjelder stålbruer.

Legg merke til (på bildene) at konstruksjonen endrer seg i samsvar med spennvidden.
- Platedragere opp til en viss lengde.
- rette (underliggende) gitterdragere opp til en ny lengde,
- høyere gitterdragere, gjerne opp på hver side av sporet i neste lengdeintervall og
- høyde, buegitter med banen hengende i stag i de lengste.

En kan da anta at på konstruksjonstidspunktet var kostnadene økende i samme takt, og det ble valgt de korteste spenn som det var mulig på stedet.
Tidligere var fx ikke metodene for å fundamentere sikkert i dype elver og/eller med dårlig bunn gode og det måtte derfor velges brospenn fra fast grunn til fast grunn.
Bjørn Egil
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2011 at 19:55
Takk for info Bjørn Egil.


Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.