Nye H0 bygg |
Post Reply ![]() |
Author | ||
finky ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 09 mars 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 09 mars 2011 at 23:43 |
|
Hei
Skipsmodeller har norske egenprodusert modell bygg, (i tre), noen som har sjekket disse ut?
Har noen av dere bygget dem?
Var det en grei byggemetode?
Noen ønsker om nye modeller? Byggemetode, byggeanvisning eller noe annet som kunne vært bedre?
Vi ønsker posetive og negative tilbakemeldinger
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det kunne være morsomt med en vannlinjemodell av jernbaneferjen "Skagen" fra Kristiansand Dampskipsselskap (KDS) fra 1958. i målestokk 1:87.
Denne hadde bare ett spor og er vel så liten at den er realiserbar i denne skala?
- Sikkert også noe for utenlandske Fremo-venner som har modulen "Hirtshavn"?
Ellers tror jeg både navn på firma og lenke mangler i startmeldingen?
|
||
![]() |
||
finky ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 09 mars 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
|
Vi har prøvd å få tak i tegninger av ferjer, men det er ikke enkelt. Hvis noen har tegninger skal vi se at det ordner seg nettadressen er www.skipsmodeller.com
|
||
![]() |
||
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
|
Ønsket er vel stort om flere Norske Hus, Stasjonsbygninger og robåter vil jeg kanskje tro. Da i skala H0 1.87... Har selv fått tak i tegninger av Voss St., og er snart i gang med den jobben!
![]() Håper dere kommer med noe fint som kan passe inn i MJ verden! Stein |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|
1:87 modell av Tinnsjøfergene hadde vært gull! (Storegut eller Ammonia)
Kommer en av disse i modell, lover jeg å bygge Tinnoset stasjon som FREMO-modul
![]() ![]() Edited by jevistad - 10 mars 2011 at 22:18 |
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
|
Hadde godt gjort seg med Nesttun stasjon som byggesett! gjerne den nye og gamle!
![]() |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
|
Ser det er interesse for båter/ferger, disse er vel å foretrekke som vannlinje modeller og kanskje helst som resin byggesett, siden dette blir forholdsvis små modeller? Når det gjelder stasjonsbygg så har vi ikke tegninger, siden vi er nye på dette område, har vi ikke satt oss godt nok inn i hvor vi kan få tak i disse.
|
||
![]() |
||
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
|
ROM Eiendom drifter endel bygninger for Jernbaneverket. Hør med dem! Der jeg fikk kopier av Voss St. Hyggelige folk der!
![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
|
Takk for opplysnigen Helleland, dem skal vi prøve
![]() |
||
![]() |
||
|
Ta direkte kontakt med:
Øivind Atle ThorkildsenEiendomsforvalter |
||
Mvh
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|
![]() |
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
|
Dette må jeg si er imponerende ![]() ![]() |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 814 |
|
Storegut blir ca en meter lang i 1:87...
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
|
Med tiden vil det nok komme både båter og norske hus i H0 skala. Vi holder på med byggesett av et bolighus som vil komme om kort tid i vår nettbutikk.
|
||
![]() |
||
Arne Lie ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
|
Siden Jon Einar ønsker å bygge Tinnoset som Fremomodul dersom ferge finnes vil jeg gjerne bidra med tegninger til Storegut. Hverken tid eller talent tillater meg å gjøre det selv...
Så Finky: send pm til arnlalfakrøllonline.no
mvh
Arne L
|
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
![]() |
||
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
|
Pass på når dere besøker ROM eiendom, kopieringen/scanningen skjer på Allkopi, og der flyr kronene fort!
|
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2126 |
|
Det var en diskusjon om disse båtmodellene på naboforumet for et drøyt års tid siden, og uten at jeg tar i for mye kan jeg vel si at stemningen blant debattantene var rimelig opphetet og kvaliteten på modellene høyst omdiskutert. Det ble vel såpass ille etter hvert at moderator måtte inn på banen, og det skjer ikke så ofte på det forumet! Nå skal ikke jeg være alt for bastant på at dette er de samme modellene, men ut fra bildene på finn.no ser det slik ut. |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
|
Det eneste som kan brukes på de modellene er vel mer eller mindre skrogene og kanskje overbyggene. Men til den prisen så kan man jo ikke forvente "museums-kvalitet" som de ble annonsert som. Det var det diskusjonen gikk om på NorskMJforum.
Det merkeligste er nok sporleggingen i baugen på modellene. Midt skinnene på hvert spor skal krysse, men på modellen hadde man bar klippet av den ene skinnen på ene siden, slik at det i praksis bare var det ene sporet ombord som var mulig å bruke. En annen ting er vel om det i heltatt er mulig å kjøre ombord vogner på fergene, for overbyggene kan være for lave.
![]() Edited by Claes Lislerud - 16 februar 2015 at 08:41 |
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 649 |
|
Nå så jeg akkurat et bilde av denne båten på Facebook, det kom nesten som bestilt. En El. 10 og G4 får ikke plass under overbygget nei, disse er ca 1 cm for høye ser det ut som.
|
||
![]() |
||
|
"Storegut" er innkjøpt og svarer vel egentlig til forventningene.
Men det ser ut som de har brukt de samme buede avstiverne for overbygget som på "Ammonia" eller "Hydro", så disse buene må kuttes vekk. Sporene på dekket er jo en vits, men dette var jeg klar over, så jeg tenker å legge skinnene direkte på dekket som i virkeligheten. Sporene har også for stor avstand til hverandre, slik at vognene kommer for langt ut og tar borti ting. Så når dette er justert så vil nok det være grei plass til vogner under overbygget selv uten å kutte vekk buene. ![]() På dekk hos forbildet: ![]() Det er jo som kjent ikke noen supermodell dette, men for å simulere at man skifter vogner om bord på en ferje på et Fremo-treff så duger det tror jeg :-)
Edited by jevistad - 16 februar 2015 at 19:12 |
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 814 |
|
Det var vel D/F Hydro du så ![]() |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 649 |
|
oooooooops. Det stemmer
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |