MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Malmvogn litra Tx..? fra Hjerkinn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Malmvogn litra Tx..? fra Hjerkinn

Post Reply Post Reply
Author
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Malmvogn litra Tx..? fra Hjerkinn
    Posted: 09 oktober 2010 at 23:28
Jeg leter etter dokumentasjon på de vognene som gikk i transporten av kobberkis fra Hjerkinn og Tverrfjellet gruve. Jeg har funnet dette bildet fra lastestasjonen på Hjerkinn:

Mener litra er Tx...

Det var aktivitet her fram til 1993, og jeg har sett vognene bla inn til Trondheim med El14
Noen som kan hjelpe med oppklaring?

Gode forslag til utgangspunkt for en modell?

Lykke til!

mvh
TerjeS
Terje
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2010 at 00:20
Ta en titt i MJ bladet nr 1 - 2005, som handler om modeller av godstog 5702, "Kisen", i 1/87.
Vognene hadde forøvrig litra "Taoos".

Denne hadde passet bra i malmtogene på TMJK ...
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2010 at 14:43
vært vist bilder av kisen på njk forumet tidligere trukket av en EL14 maskin. Gikk blant annet Hjerkinn-Sarpsborg.

Edited by Wickerman - 12 oktober 2010 at 14:45
A matter of life and death
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2010 at 18:47
Det siste må man kalle et understatement. Smile
Svein S
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2010 at 20:59
Jeg har tittet på vognen det linkes til øverst, og mener at de vognene som gikk til Borregaard i Sarpsborg så litt annerledes ut. Men jeg mener ut fra minner, og minnene kan jo være dårlige.
SOHo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2010 at 22:04
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Jeg har tittet på vognen det linkes til øverst, og mener at de vognene som gikk til Borregaard i Sarpsborg så litt annerledes ut. Men jeg mener ut fra minner, og minnene kan jo være dårlige.

Det tror jeg du har rett i. Den avbildede typen er noe nyere, og ble antagelig mest brukt nord for Hjerkinn. Selve "kisen" gikk imidlertid mellom Hjerkinn og Sarpsborg fra 1968 til slutten i 1993(?). Her er et bilde av den typiske "kisen" med El 14 og standardvogner for denne transporten i alle år.

Edited by ses - 12 oktober 2010 at 22:05
Svein S
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2010 at 19:28
Ja, der har vi vognene som kom inn til Sarpsborg stasjon over Østre linje hver ettermiddag (-70 og første del av - 80 tallet ihvertfall).
SOHo
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2010 at 19:16
Har omsider funnet MJ-bladet 1/2005 i haugen. Har også sjekket med Folldal gruver historielag om de hadde noe mer på transport av kis fra hjerkin med NSB.

Per Bjørnland som hadde artikkelen i MJ 1/2005 nevner at han i forberedelsesfasen til arbeidet sitt at det var to typoer Taoos som gikk i denne ttransporten: "Den andre typen som også gikk som malmvogn var noe mer utfordrende i bjelkeprofilene og derfor vanskeligere å lage".

Fra Folldal fikk jeg vite at svovelkisen fra Hjerkinn i nyere tid gikk til Borregård. Kobberkis (til Tyskland) og zink kis (til Odda) gikk til Trondheim og utskipingsanlegget i fagervika. Fagervika ble også brukt av Killingsdal og Folldal gruver. Gruva på Hjerkinn var i flere år tonnasjemessig NSB sin største kunde.

Har også sett litt på malmtransport på Meråkerbanen. Funnet denne artikkelen med noen bilder om transporten ned til Muruvika. Noe for Trondheim?

Med litt bearbeiding kan kanskje Piko #54323 skape en illusjon av et kistog

Terje

Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.