sporplan |
Post Reply |
Author | |
crasyhh
Veteran Joined: 24 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 101 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 mars 2005 at 21:34 |
hei nå har jeg laget sporplan (ikke i skala) men jeg er fortsatt ganske grønn. så jeg lurer på om noen har noen inspill til planen?
|
|
|
|
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
__________________ :::::::::: Ikke så helt uenig med deg i den påstanden, under noen forutsetninger! Det minner ikke så rent lite om et av mine MÄRKLIN anlegg, fra for mange år siden. Det ga endel muligheter for rangering, men lite spennende kjøring. Jeg hadde løse selvlagede tuneller og løse hus. Disse ble benytta i mange sammenhenger på ulike anlegg, det hjalp noe. Det spørsmålet du bør stille deg ganske tidlig er hva slags kjøring vil du ha? Svein Sando har en artikkel om "Å finne seg selv som MJ"er". Denne artikklen finnes på nettet og i en av MJ-bladet spesial, som kom for noen år siden. Lenke til denne siden: http://www.dmmh.no/~ses/www-mj/paanorsk/finndegselv.html Ellers skriver han mye interessant for mange på sine MJ sider: http://www.dmmh.no/~ses/www-mj/ |
|
crasyhh
Veteran Joined: 24 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 101 |
Post Options
Thanks(0)
|
jo jeg har funnet inspirasjon på nettet og den er litt "typisk marklin". min mening med anlegg er egeltlig detaljering og da også rangering...
|
|
|
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Henrik, Sporplanen ser grei ut den. Eneste jeg kunne tilføye, var kanskje et forbikjøringsspor øverst også (en sporskifter til fra rundbanen, ut til banegården øverst, men i motsatt retning). Slik anlegget nå er tegnet, må loket kjøre helt rundt (hele rundbanen) hvis du skal ha vogner både til høyre og venstre på banegården øverst. Hvis du da ikke har et lite skiftelok parat på motsatt side av banegården der oppe. Jeg vil også anbefale at du lager en sving på sporet med den svarte bygningen (midt på), slik at den ikke kommer helt fram til de gule bygningene! (stasjonen?) I tillegg kan jeg anbefale at du lager en "synshindring" mellom bygningene øverst og bygningene nederst - et fjell, noen høye bygninger, eller ganske enkelt en "himmel" (en loddrett plate). Da kan du ikke lenger se toget på hele runden, og anlegget vil virke større. Lykke til med planlegging (og bygging)! En gammel Märklinbok sier: "Efter ankomsten till bestämmelsestationen tvättas vagnarna på uppställningsspåret." |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |