Fall/stigning |
Post Reply |
Author | |
GeorgII
Medlem i MJF Joined: 30 september 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 september 2010 at 23:32 |
Hei, jeg er fortsatt i oppbyggingsfasen av nytt anlegg og føler at jeg har vært det i evigheter. Underveis har jeg endret planer og jeg vil nå ha en skjult bane under det synlige nivået. Arbeidet med dette er veldig godt igang og nå er jeg der hvor jeg skal føre traseen opp/ned mellom etasjene. Plassbegrensninger gjør at jeg vil måte stige 10cm på 140cm strekning noe som vel tilsvarer ca. 8%.
Spørsmålet er om jeg vil komme til å angre på en så bratt stigning? Bør jeg om mulig endre dette nå, mens jeg er i en tidlig fase? NB! Da jeg har kommet ganske langt vil jeg helst ha svar som går i retning av "det er ikke noe problem". |
|
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ikke noe problem så lenge du kjører et lok alene eller med 1-2 korte toakslede vogner og har såpass med plass før stigningen at du kan ta fart for å komme opp
Skal du forsøke deg med 5-6 vogner eller mer og kanskje 4-akslede vogner med lys så bør du nok hvertfall halvere den stigningen...
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
GeorgII
Medlem i MJF Joined: 30 september 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Eirik, takk for et godt innspill som faktisk startet med "det er ikke noe problem..."
Jeg tar dine betenkeligheter når det gjelder lengre tog og mulighet for å kunne ta "rennafart" til etterretning. Stigningen starter rett etter en sving så farten vil nok være moderat og jeg vil gjerne kunne fremføre tog med 4-5 passasjervogner og malm/godstog med opp mot 12 vogner. Dersom det ikke kommer veldig mange andre innspill som starter og slutter med at dette ikke er noe problem tror jeg at jeg vil forsøke å redusere stigningen noe. Jørgen |
|
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
8 % stigning er veldig bratt. Det fordrer helt sikkert lok med hefteringer, og kanskje har du det på alt. Er det kurve i tillegg blir det enda vanskeligere å komme opp. 4 % er også ganske bratt, men selvsagt langt bedre. Den gang jeg drev med Märklin der alle lok hadde hefteringer og anlegget ikke var større enn at 5-6 vogner begynte å bli et langt tog, brukte jeg 1 cm per rett-skinne (5106) som standard. Den er 18 cm lang, så det ble 1:18, som er det samme som Flåmsbana på det bratteste, altså 5,5 %. Siden har jeg holdt meg til 2,5 % som maks, unntaksvis 3 %. Men da tillates også lok uten hefteringer.
|
|
Svein S
|
|
LokoJon
Medlem i MJF Joined: 12 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 219 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei !
Jeg har selv prøvd ganske bratte stigninger, og kan ikke anbefale brattere enn 4%. Har prøvd lok med både med og uten hefteringer, og med ulike antall vogner. Skal du kunne kjøre rolig og "naturtro" og slippe bekymringer, anbefaler jeg ikke over 4% !
Lykke til !
|
|
Hilsen fra
LokoJon - Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn - Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra ! |
|
GeorgII
Medlem i MJF Joined: 30 september 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk også til de to siste bidragsyterne for deres klart uttrykte bekymring til en så sterk stigning og deres gode råd og erfaringer. Jeg har mest Roco og Heljan lok og de er vel uten hefteringer.
Det ser så langt ut til at 4% er max dersom man ikke ønsker å plage seg selv i unøde. Bekymringer er det erfaringsmessig nok av fra før med veksler, moduloverganger, elektrisk opplegg og rullende materiell så jeg tror jeg vil se om jeg kan finne en annen løsning. Enten ved å forlenge strekningen på bekostning av spor, vei og andre installasjoner på overflaten eller ved å bygge inn en (plasskrevende) spiral på siden av anlegget. Hver gang jeg bygger nytt mener jeg at jeg har planlagt bedre enn forrige gang. Likevel så endrer det meste seg underveis. Mitt nye anlegg ligner etter et halvt års arbeid lite på de opprinnelige planene, men det er kanskje litt av moroa. Det blir nok 4% uansett hva som må ofres. Takk for gode råd og erfaringer. Jørgen |
|
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg synes 4 % uten hefteringer høres mye ut det også. Da skal du ha tunge lok skal du få med deg noe særlig vogn opp.
|
|
Svein S
|
|
GeorgII
Medlem i MJF Joined: 30 september 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg funnet frem en godt lagret spiral fra forrige anlegg og jeg har brukt kvelden på innlemme den i det nye. Den gir mulighet til å gå under 4% og jeg tror det blir en berikelse selv om den tar opp snaut 1,5m2 av den plassen jeg hadde satt av til fri bevegelse inne i anlegget.
Om jeg passer vekten vil jeg fremdeles kunne passere spiralen og komme til de fleste steder. Synd bildeopllastingen er ute av funksjon. Jørgen |
|
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
|
|
smholt
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |