MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Nordover Reise
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nordover Reise

Post Reply Post Reply
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nordover Reise
    Posted: 17 juli 2009 at 18:00
Hei. Nå står jeg for oppkjøring på Klasse B (Bil) i starten av Oktober. Jeg har tenkt meg en LANG tur nordover på 2-3 dager for å se litt osv.
Jeg har tenkt meg opp til Trondheim og hjem. Er det noe spesielt å se på reisen? Skal selvfølgelig innom maskinparken på museum greia på Hunderfossen.
Men er det noe annet? Jernbanerelatert? Fine landskap? Stasjoner og diverse?

Mvh. Jonas
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2009 at 21:44
Du må selvsagt innom Thamshavnbanen.
Den er vel verdt et besøk.
Arild
Back to Top
TMJK View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TMJK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2009 at 22:37
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Hei. Nå står jeg for oppkjøring på Klasse B (Bil) i starten av Oktober. Jeg har tenkt meg en LANG tur nordover på 2-3 dager for å se litt osv.
Jeg har tenkt meg opp til Trondheim og hjem. Er det noe spesielt å se på reisen? Skal selvfølgelig innom maskinparken på museum greia på Hunderfossen.
Men er det noe annet? Jernbanerelatert? Fine landskap? Stasjoner og diverse?

Mvh. Jonas

Thamshavnbanen er allerede nevnt, det er en vinner.
Jeg ville valgt å kjøre over Dovre, E6 går slik at du får sett mye av Dovrebanen fra bilen. Landskapet ned gjennom Drivdalen er jo noe av det tøffeste som omgir en jernbane!
Når du kommer sørfra til Berkåk kan du svinge av mot orkanger. Følg riksvei 700 helt til du kommer til Løkken Verk, det er endestasjon på Thamshavnbanen.

Er du en smarting ankommer du Løkken i  kveldinga (hele dagen har du jo brukt langs Dovrebanen...) Overnatt på Løkken, så kan bruke dagen på å jobbe deg nedover langs Thamshavnsbanen til -nettopp- Thamshavn rett nord for Orkanger. Så freser du inn til Trondheim på nye E39. (Riktignok bomvei...)

I Trondheim er vel den største jernbaneattraksjonen vippebroa på Skansen. Denne brua ble tatt i bruk i 1919 og er en av meget få bruer av denne typen som fortsatt åpnes regelmessig. Med litt flaks kommer det en frtitidsseiler forbi slik at de må åpne brua mens du er der. Det er faktisk litt av et syn!

Er du i Trondheim på en tirsdag er du hjertelig velkommen til å besøke TMJK!
Klubbkvelder er det folk til stede fra ihvertfall fra 2000.

Send meg en PM hvis du er interessert!

Mvh Håvard Houen
Formann TMJK

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2009 at 23:02
Hei. Takk for svar. Få se når jeg tar turen opp om det ikke blir en Tirsdag jeg havner i Trondheim.
Jeg regne litt på Gulesider sitt kartsystem og endte med en 13 timers ferd 1 vei. Blir moro
Har noen småplaner;

*Kongsberg
*Hamar Jernbane Museum
*Dovre
*Thamshavnbanen
*Hunderfossen Veg Museum
*Løkken Verk
*Trondheim @ Skansen Vippebro.

Ikke i riktig rekkefølge da jeg ikke aner hvem som kommer først.
Jeg reiser fra sånn ca Drammen tenker jeg...
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2009 at 00:08

Har noen småplaner;

*Kongsberg
*Hamar Jernbane Museum
*Dovre
*Thamshavnbanen
*Hunderfossen Veg Museum
*Løkken Verk
*Trondheim @ Skansen Vippebro.

Ikke i riktig rekkefølge da jeg ikke aner hvem som kommer først.
Jeg reiser fra sånn ca Drammen tenker jeg...

Mye fint på lista, men jeg lurer litt på enkelte punkter.

Hvis du starter i Drammen blir vel Kongsberg en tdkrevende "frem og tilbake" tur som ikke passer så alt for godt med resten av lista.

Ellers ser det greit ut, men Hunderfossen Vegmuseum (som er verd et besøk) kommer etter jerbanemuseeet på Hamar.

Løkken Verk er endestasjon på Thamshavnbanen, så da starter du på Løkken, og tar banen "baklengs" ned til Thamshavn.

Men husk at google oppgir *kjøretid*, de tar ikke med i betraktning at en tognerd bruker minst 4 timer på jernbanemuseet!
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2009 at 00:25
13 timer er det beregnet kjøretid Drammen Trondheim? Er ikke mer enn ca. 55 mil. Uten å regne med stopp, bør det gå på 7-8 timer. Kanskje enda mindre, litt avhengi av når på døgnet du kjører... 

Men poenget var vel at du skulle se deg litt om og da er det vel lite poeng i å hastekjøre? En ting er sikkert at det er mye interssant å se på, ta deg god tid, og regn med at det blir vesentlig mer km enn det du kanskje hadde regnet med... På turen jeg var på denne uka, regnet jeg med jeg ville kjøre rundt 800 km, men endte på rundt 1350 i stedet, selvfølgelig blir ting også en del dyrere enn man da kanskje hadde regnet med...

Av stopptips vil jeg anbefale å ta en tur innom de større stasjonene, som for eksempel Otta eller Dombås hvor det kan være interssant ting å se og ta bilder av.

Ellers er det bare å printe ut grafene for Dovrebanen. Her er det en graf som dekker Eidsvoll - Dombås og en som går fra Dombås - Trondheim. E6"en går stort sett ikke langt i fra jernbanen, da er det bare å ta et lite stopp når du ser det kommer et tog på grafenWink

God tur! Rapport til oss på forumet regnes som selvfølgeLOL

NB: Av mat anbefales middagsbuffeten på FryatunThumbs%20Up

Edited by Andreas - 18 juli 2009 at 00:36
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2009 at 09:39
Jeg vimser litt rundt for å få gulesider sin teite kartfunksjon til å ta med alt jeg skal innom... Men går vel bra...
Det har seg slik at jeg muligens får meg en hytte oppi Snertingdal (Som er en plass ved Lillehammer tror jeg)
Så er det jo ett sted å sove... Men med hytta følger det magiske ordet "Vannskade"...
Grunnen til at jeg skal innom Kongsberg er fordi at det er en som skal sitte på opp til Hamar en plass
Han ville ikke si hvorfor...
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2009 at 10:51

Han ville ikke si hvorfor...

Kvinnfolk sikkert! ..... eller tog - ett av to!

God tur Jonas, kjør pent, vi venter spent på "roadmovien", dvs bilder!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.