MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Eikehjul til  teakvogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Eikehjul til teakvogner

Post Reply Post Reply
Author
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Eikehjul til teakvogner
    Posted: 07 mai 2009 at 15:26
Hei,

Holder på med å forbedre farger og utssende til noen teakvogner jeg her. Oppdager at forbildene deres har delvis eikehjul og platehjul.

Så jeg har startet jakten på eikehjul på nettet, og funnet denne linken :

Har handlet hos de før, og kan anbefale !! Kjempegod, rask service!

De har Romford og Jackson hjul i alle mulige størrelser. men det er lite med bilder på denne siden. Jeg er avhengig av sånt, for å skjønne hva jeg skal ha Embarrassed

Tok et skyvelære og fant ut at de originale hjulene har diameter 10.5 mm.
Skal jeg da kjøpe noe som heter Pinpoint spoked? Pinpoint er det de spisse akslene som stikkes inn i akselboksen? Noen som vet om det er forskjeller her? Akseltykkelse?

Videre har jeg kjøpt et par G3 vogner fra CAD87. Disse har noen fæle "pizzakuttere" til hjul, så jeg er på jakt etter korrekte hjul her også. Noen som vet hvor jeg får tak i slike? e er jo litt annerledes enn vanlige eikehjul. Kalles de stjerneeikehjul tro ?

MJ-Hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2009 at 15:39
Litt generelt om hjul på eldre norske vogner. Det finnes i hovedsak tre hjultyper:

1. stjerneeikehjul med 8 eikepar av flatjern. Med par mener jeg at de starter som enkle eiker ved navet for så å møtes ved hjulringen. Dette er de eldste. De har neppe vært i bruk på personvognene av teak av de typene som ble bygget fra 1910 og utover, altså alle typene som lar seg lage ut fra Rocos norske teakvogner. La oss si litt enkelt at dette var hjul for vogner eldre enn ca 1910. Kanskje gikk de ut av produksjon litt tidligere også.

2. "vanlige" eikehjul. De overtok for stjerneeikehjulene og ble vel produsert til en gang i mellomkrigstiden, muligens noe lenger. Det finnes G4-vogner med slike hjul.

3. platehjul, som da er den nyeste varianten.

Hjultypen sier noe om hvor stor last vogna kunne klare. På tyngre og nyere vogner ville man derfor ikke anvende stjerneeikehjul, men omvendt kunne skje. Så at det det gikk G3-vogner med platehjul kan godt ha skjedd, så slik slett er ikke CAD87 helt på jordet med å velge platehjul, selv om jeg er enig at disse lette vognene gjør seg mye bedre med eikehjul. På samme vogn kunne det godt gå hjul av forskjellige typer.

Svein S
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 10:03
Hei!

Jackson/Romford hjul er laget etter NMRA RP25 standard. Akslene er 2mm diameter og 26mm lange med spisslager (pinpoint). Du kan desverre ikke bruke Jackson/Romford 10.5mm eikehjul, da disse har 10 eiker. De har vanlige eikehjul (spoke) med 12mm diameter som kan brukes, men enkelte vil nok si at de er for store. Det samme hjeller skivehjulene (disc) som er brunert messing. Stjerneeikehjulene (open spoke eller split spoke) blir litt mer komplisert. De opprinnelige Jackson/Romford stjerneeikehjulene var lik de som brukes her i landet, men Jackson/Romford hjulene produseres nå av et firma som heter Markits, og de har en type stjerneeikehjul som aldri har eksistert i Norge - så hvidt jeg vet.

Her er linken til Markits: http://www.markits.com/

Jeg har også brukt Mainly Trains veldig mye i mange år, men det ser ut som han desverre er iferd med å trappe ned virksomheten for tiden.

MVH, Tom

Edited by rosenblad - 08 mai 2009 at 10:23
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 11:54
Hei,

Takk for fyldige, gode svar! Kanskje løsningen blir å få tak i Roco sine hjul da? De som følger med på dagens utgave av deres teakvogner. NMJ har?/hadde  noen teakvogner for salg, men her var det feil på boggiene. Akslene gikk 2- 3 mm utenfor akselboksen, så det så litt rart ut. Trangt og vanskelig og lage nye hull også.

Så vidt jeg vet er vel NMJ importør av Roco, så da kan de sikkert skaffe meg "deler"  (eikehjul)

Hvor mange eiker skal det være, da? Siden 10 blir feil..

MJ-Hilsen Tom Lynga

Edited by TomL - 09 mai 2009 at 00:26
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 20:48
Hei igjen,

Eikehjul fra Roco står oppført i sortimentet fra NMJ så da er det bare å ta seg en tur Wink

MJ-Hilsen Tom Lynga
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2009 at 11:49
Hei igjen,

Og for andre som skulle lure...De har eikehjl hos NMJ. Vanlige og stjerne. I tillegg har de et enormt utvalg i alt mulig rart. Butikken bugnet av varer, tilbehør for alt mulig og modeller i hauger og lass. Vi vasser i godsaker, gutter Wink 

Tenk på vareutvalget som var for 10 år siden. Skal si mye har skjedd. Og Finn har mere på lur...Det samme har Alvalia, det samme har Togbutikken,  gutta i Drammen, Viggo, ingen nevnt, ingen glemt. Og alle har en ting felles: GOD SERVICE !

MJ-Hilsen Tom Lynga
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,043 seconds.