riktig skala størrelse |
Post Reply ![]() |
Author | |
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 10 februar 2009 at 10:21 |
jeg skal lage modell av en byggning hvor den ene siden er 198m i 1:1 og siden jeg skal ha den i 1:87. da må jeg dele 198 på 87 for å få riktig størrelse stemmer ikke det???
|
|
![]() |
|
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det stemmer det! Mao modellen din blir 2,28 m.
Petter
|
|
![]() |
|
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
da blir det en veldig stor modell |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
2 (av flere mulige) forminskningstriks:
- Benytt en annen skala på lengden (1:100 gir en forkorting av lengden med 30 cm) - En slik lang bygning vil (som oftest) bestå av et antall like felter. En kan greit kutte ned lengden ved å ikke ta med fullt antall felt. Her kan du spare inn mye. Det viktige er at bygningen blir gjenkjennbar; at f.eks. forskjellige vegg-avsnitt med ulikt uttrykk får tilnærmet samme forhold til hverandre etc |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |