Multimause og koding av dekoder |
Post Reply |
Author | |
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 desember 2008 at 21:08 |
Fikk igjen et lok i kveld men har ikke anelse om hva adressen er...
prøvde via cv-mode på multi-musen min men toget bare ga fra seg ett rykk og ikke noe mer. Programmerte i biblioteket også.. Noen som kan gi en skikkelig forklaring på åssen jeg programmerer dekoderens adresse via multimaus? |
|
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har slitt med det samme selv ettersom manualen til multimausen er veldig uklar. Men sist gang jeg ved eksperimentering fant ut hvordan man gjør det skrev jeg en liten manual på smalspor. Jeg siterer innlegget mitt her:
|
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er link til den Svenske versjonen av håndboken: http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/MultimausPDF/pdf1235_sv.pdf
Hilsen Kjetil
|
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
Min meny er på engelsk.
Når jeg går for CV 1 får jeg err10 eller err4. prøver da med 2 og da går det fint... men toget reagerer ikke... I stad valgte jeg cv 87 og så etter det kommer det "V..." hos meg da. Her satte jeg også 87. Toget rykket til litt. Når jeg så satte 87 på "ER20" som er loket, i biblioteket for så å prøve å kjøre det sto det like stille... |
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
Aj.. Fikk ordna det nå.
Hva skulle man gjort hvis man ikke kunne ha brukt reset på hele jævla driten? Men lysene på Loket virker ikke, Noen ideer? |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om pluggen på dekoderen er snudd 180€ virker loket uten lys.
Kanskje dette er årsaken - om det er montert dekoder i loket like før du fikk det tilbake?
|
|
Jonas
Post Options
Thanks(0)
|
Den ble montert da jeg kjøpte det... Og virket finfint til jeg mista loket i gulvet, også var det til rep. hos hobby train i evigheter,
Men da virket lys, hastighets begrenser og mye annet... Kai sa noe om at han hadde endret adresse på det eller noe sånt (Finner ikke igjen telefonen med meldinga) Men kan da ikke tru han har brydd seg med å stelle i stand slik at lysa ikke virker Men jeg tror jeg skal sjekke tilkoblingene til lysa... Før noe mere blir nevnt. |
|
kaidyb
Veteran Joined: 24 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 181 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei stemmer det. Bytta bare adr for jeg fant ikke adr på den. Men skulle ikke tru det har noe med lyset å gjøre nei. men får du det ikke til kan jeg godt se på det for deg.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dekoderen blir neppe ødelagt av et slikt fall i gulvet om loket er reparerbart etterpå. - Det er nok mere sannsynlig at pluggen kan være snudd feil vei - eller mindre trolig at alle pærene har røket ?
Dekoderen vil ofte være i veien når noe skal repareres og det er derfor greit å ta den ut. Da skjer det av og til at pluggen kan bli satt i feil vei. - Du merker ingenting mht. drift av motoren, men lysene virker ikke.
Dette har sin årsak i pin-konfigureringen i NEM 652-pluggen:
8 7 6 5
1 2 3 4
Pin 1 og 5 er motortilkobligen og 4 og 8 er skinnetilkoblingen. Om disse byttes rundt har det ikke noe å si for driften av loket.
|
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Her har du plasseringen på alle de fargede ledningene på pluggen.
Den oransje ledningen er nummer 1 på pluggen.
MVH, Tom
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan velge i flere språk på menyen, blant annet svensk
|
|
A matter of life and death
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Det kommer nå helt an på.. Jeg kjøpte et startsett hos NMJ i fjor. Der går det kun an å velge mellom engelsk, tysk, fransk og italiensk(?)
Har sendt mail til NMJ, men de har enda ikke svart
Men tilbake til opprinelig emne..
Dersom dekoder er innstilt på et annet antall hastighetssteg enn håndkontrollene, vil dette ofte resultere i problemer med lysene Edited by jhh61no - 10 januar 2009 at 17:51 |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |