MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan få mest mulig ut av plassen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan få mest mulig ut av plassen

Post Reply Post Reply
Author
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan få mest mulig ut av plassen
    Posted: 27 juli 2007 at 23:45

Jeg skal nå gå i gang med et litt større prosjekt og lurte på om jeg kunne bruke litt av fagkompetansen som finnes herSmile. Anlegget skal bygges i K-skinner og kurvene skal ha radie 618,5mm eller typenummer 2251. Det jeg lurer på er om jeg skal bygge et rundbordanlegg eller bygge en hylle som går langs veggen hele veien rundt  med stasjoner i hver ende, eller hvordan i det hele tatt bruke mest mulig av rommet....

Tekniske mål for rommet:

Vegg A : 330 cm.       
Vegg B: 293 cm.
Døra er 73 cm. bred, og slår da 73 cm inn i rommet
Vinduet er 129 cm. bredt og er plassert 94 cm. over gulvet

Anyone?Smile
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2007 at 23:56
Vel, eg er vel ikkje den med mest fagkompetanse her men hvis du har heile rommet vill eg ha bygd ei hylle med enkelte øye ut i rommet.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2007 at 00:55
to plan. punkt til punkt.
2251 har en ganske stor (i marklin-sammenheng) radius og tar mye plass. Kanskje du år bedre utnyttelse med 2231-radius?
Husk at alle jernbaner har et formål: Man bygger en jernbane for a frakte noe fra A til B, så man bør kanskje stille seg spørsmålet: hva finnes ved A som B trenger?

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2007 at 15:52
Hei!

Dette er ingen målsatt skisse med nøyaktig skinnegeometri. -Den må heller ansees som en prinsipp-skisse, som viser hvordan man kan få en realistisk sporføring som inviterer til realistisk trafikkspill på det areal du har tilgjengelig.

Dette forslag gir mulighet for punkt-til-punkt kjøring, kontinuerlig kjøring, og skiftemuligheter, og ville vært mitt valg dersom jeg skulle bygge i ett rom målsatt som ditt.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2007 at 15:58
Hei!

Og dybden på hyllene er ca. 60 cm.
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2007 at 19:09

Takk for all hjelp, personlig falt jeg litt for Rogers plan. Men hva betyr egentlig Scenic devider?

Er det noen som har andre løsninger kom med dem før det er for sent!Smile
Mvh LarsR
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2007 at 19:25
Hei!

Originally posted by LarsR LarsR wrote:

Men hva betyr egentlig Scenic devider?

En scenic devider er en innrettning som skal hindre innsyn. Siden skyggestasjonen skal representere "resten av linjen/jernbanenettet", ønsker man ikke å se denne til enhver tid.

Som scenic devider kan man benytte en bakgrunn (både 2- og 3-dimensjonal), byggninger, eller en landskapsform som f. eks. en ås o.l.

I mitt forslag vil jeg foreslå at deler av devider"en gjøres avtakbar slik at man lettere kan få tilgang til selve skyggestasjonen og vinduet.
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2007 at 23:46
Kan noen som er flink i wintrack tegne opp hva slags spor jeg trenger for å lage en så realistik skinnegang som Roger foreslo. Har tenkt å bruke marklins slake penser, kurvene tp 2231 slik Einar foreslo. Kanksje marklins flexiskinner blir billigst? Bør jeg ettermontere elektriske penser?

Noen?Smile
Mvh LarsR
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.