Pop Quiz: |
Post Reply |
Author | |
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 mai 2007 at 15:50 |
Hvor har jeg vært i dag?
|
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ingen forslag?
Hvis jeg sier turen startet her: Og sluttet her: Noen forslag? |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men da så...
Lørdagsturen gikk fra Ljan stasjon til Holmlia tilsvarende. Via? Ljanviadukten selvfølgelig! Brukar nede i dalen. Dynamitthull, for å kunne sprenge broen i en fart i tilfelle svenske kom! ...Og enden av broen. Denne konstruksjonen kan såvidt sees fra dagens trasee. Utsikt over dalen. En Bm72 passerer på den nye linja. Traseen bak broen er det ikke gjort noe med så man kan fremdeles se tydelige spor etter banen. Overgangsbroen er nok en av de eldste i verden og er fremdeles inntakt og i bruk! På banen vandrer vår redaktør, Leif Harald Ruud. Og dette er da en støtteskinne i siden av skjæringen. Året 1874 vitner om at dette ikke er en hvilken som helst sti. I skjæringen fant vi og svillebiter. Videre syd er traseen gangvei, asfaltert så alle spor er vekk. Gutta på tur! Fra venstre: Per-A. Salicath, Dagfinn , undertegnede, Leif Harald Ruud, Trygve og Geir-Widar Langård. Gamlelinja borettslag har valgt et spennende skilt. Nedenfor husklynga passerer traseen inn i en ny og enda større skjæring. Mon tro om sykkelister tenker over at den ikke akkurat ble hugget ut for gangstien deres... Og her ender altså gangstien som frem hit har dekket gamlelinja. Traseen gikk ganske nøyaktig gjennom dette gatekjøkkenet der vi stoppet for en velfortjent is. På veien foran var det ifølge Leif Harald en restaurert planovergang men den er nå vekk. |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
Magne
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette må være en av få strekninger der man river en rett linje og bygger inn en omvei/sving. Det hadde vel en sammenheng med at viadukten var gammel osv, men man kunne jo beholdt traséen likevel.
|
|
Magne
|
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var nok en del av det som fikk begeret til å flyte over ja. Brua var visstnok noe fryktet av lokførere. Bruen lå og i en kurve noe som gjorde den ustabil. Å legge en ny trasee over fast grunn gjør driftsikkerheten høyere. Da kunne man jo og legge dobbeltspor og nå i nyere tid diskuteres nytt dobbeltspor (forvirrende, med tanke på at det er dobbeltspor der allerede )
|
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men da hadde man ikke fått en stasjon på Hauketo. I dag er vel dette den nest beste stasjonen på Ski-lokalen, målt i antall passasjerer. Kun Holmlia er bedre.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |