MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med  Märklin lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med Märklin lok

 Post Reply Post Reply
Author
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med Märklin lok
    Posted: 29 november 2006 at 20:47

Hei.

Jeg kjøpte et brukt Märklin togsett på modellmessen nå sist. Men etter å ha kjørt litt med loket, så plutselig stoppet det. Det står nå bare å durer og lyset lyser fult hele tiden. Noen som har en anelse om hva det kan være for noe galt med loket? Jeg kjøpte det til en liten gutt i bursdagsgave. Det er jo litt synd at jeg "ødla" det bare fordi jeg ikke klarte å la være å "leke" litt på gulvet... nå rett føre bursdagen hans...

Mvh.

Kjetil Johansen



Norsk materiell fra 1980 ->

Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 21:02

Jeg solgte en del brukt Märklin på messen.
Kjøpte du den av meg eller Morten, må du bare komme innom så fikser jeg det mens du venter.

Ellers høres det ut som noe har låst seg i driverket.

Jeg har åpent hver onsdag etter ett, i Oslo Modeljerbanesenter.

Hilsen Nils

Nils" Småservice

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 23:04
vill gjetning:
Hvis det er av den gamle typen med retningsomskifter, så kanskje fjæren har løsnet?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
MagneH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MagneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 21:38

En annen gjetting:

Hvis det lyser fullt uansett hva du justerer på trafoen, så er enten trafoen ødelagt, eller du har koblet skinnene til brun og gul i stedet for brun og rød.

mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)

Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent.
Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 22:22

Nei, det var ikke av dere Nils. Men jeg også tror det kan være retningsomskifteren. For hvis jeg pirker litt borti med skrutrekker slik at den legger seg litt anderledes, så går loket fram noen millimeter før det låser seg igjen. Fjøra sitter der fortsatt. Men kan det være at den er slakk eller noe? Er det noe problem å fikse? Trafoen eller skinnene er det ikke noe galt med... Har prøvd et anet Märklin lok, og det gik fint.

 

Mvh.

Kjetil Johansen



Norsk materiell fra 1980 ->

Back to Top
MagneH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MagneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 23:16

Du kan justere fjøra med å bøye messingbiten som fjøra er festet i. Men hvis retningsskifteren kobler inn med en gang, så tror jeg ikke det hjelper.

Prøv heller å bikke med fingeren på den bevegelige delen i forkant for å se hvorden bryteren i bakkant legger seg om. Det kan være at det blir dårlig kontakt der.

Ellers vil jeg sterkt anbefale å bytte ut slike retningsskiftere med elektronikk, f.eks. deltadekoder, som også går på vanlig trafo.

mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)

Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2006 at 10:13
Det høres ikke helt ut som det, men mine gammle Märklin lok får ofte problemer med at elektromagneten på retningsskifteren kobler inn under kjøring så loket stopper på flekken og står der og durer. Kortløsningen er å stanse strømmen, trykke trafoen helt tilbake (eller hva annet du bruker for å skifte retning normalt) og da kjører loket ofte videre. Man bør ikke kjøre så fort med et slikt lok, det er da problemet dukker opp.

Jeg med mine vage elktronkunnskaper tror det kommer av at skitt og olje i motoren fungerer som en motstander, og når det blir mye strøm gjennom motoren sendes noe til retningsskifteren slik at den kobler inn. løsningen er å bruke en Q-tip el. for å fjerne tørknet olje mm. spesielt fra den greia mitt i motoren som snurrer rundt (så lite kan jeg, vet ikke hva den heter ). Børster bør skiftes og det skader ikke med å få ut litt støv og avleiringer ellers i loket og...

Lykke til!

Edited by carlf - 01 desember 2006 at 10:13
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2006 at 16:32

Det du beskriver, Carl-F, er nok et typisk eksempel på at fjæra er for slakk.

Prinsippet for (elektromekanisk ) retningsskift er jo at når du sender en "sterkere" strøm til loket, induseres nok kraft i magneten til å "dra inn" omskifterarmen. Dvs at magneten blir sterkere enn fjæra.

Styrken på fjæra må derfor være akkurat passe (finjustering som beskrevet ovenfor). For svak fjær gir utilsiktet retningsskift ved høyt gasspådrag, mens for sterk fjær gjør det umulig å skifte retning i det hele tatt ...

Men, Kjetil, problemet kan jo være sammensatt av flere av de tingene som er foreslått. Så lykke til med feilsøkingen ...

Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,046 seconds.