Tyveri - oppklaring og etterlysning |
Post Reply ![]() |
Author | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 24 november 2006 at 13:54 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modelljernbanetyveri - oppklaring og etterlysning Innbrudd og tyveri For en tid siden ble det kjent i det norske modelljernbanemiljøet at det i 2006 var skjedd flere relativt store tyverier av modelljernbaneutstyr. Ett av tyveriene var det undertegnede som ble utsatt for, og jeg vil her orientere litt om dette. Innbruddet og tyveriet av store deler av min modelljernbanesamling skjedde på sommeren 2006. Tyveriet omfattet et større antall lokomotiver, vogner og samlesett, foruten et mindre antall bygninger og annet tilbehør. Alle lokomotiver og vogner i min samling var registrert, og praktisk alle gjenstander var merket. Etter opptelling av de resterende gjenstander var det derfor sammen med anmeldelsen mulig å levere inn en komplett liste over hvilke gjenstander som var stjålet, og en beskrivelse av hvordan de enkelte enheter kunne identifiseres. Lenge var det imidlertid ingen tegn til hvor de stjålne gjenstander var blitt av. Pågripelse og beslag I høst oppdaget jeg at en del av mine gjenstander var lagt ut til salg på internettauksjonen QXL. Politiet ble straks varslet, og etter å ha lokalisert QXL-brukerens adresse rykket de ut til en adresse i Skiptvedt i Østfold To personer ble pågrepet, og det ble foretatt et større beslag av modelljernbaneutstyr. Ved hjelp av de innleverte lister kunne politiet straks identifisere de beslaglagte gjenstander. Absolutt alt modelljernbaneutstyr som ble funnet på stedet viste seg å stamme fra min samling. Det viste seg imidlertid at de pågrepne personer allerede hadde solgt en del av samlingen. Salgene hadde gått gjennom flere kanaler, blant annet gjennom finn.no og QXL. Mange gjenstander var blitt solgt en og en, men det var også blitt solgt en del større "pakkeløsninger". Tilbakeføring En stor del av de stjålne gjenstander har jeg nå fått tilbake. Aksjonen mot gjerningspersonene ble meldt i lokalnyhetene i østlandsområdet, og allerede samme dag var det kjøpere som meldte seg til politiet. De gjenstandene som var blitt solgt gjennom QXL er registrert i loggene hos QXL. Kjøperne av disse gjenstandene er kontaktet, og mange av dem har allerede sendt gjenstander tilbake. En del av gjenstandene som ble stjålet er fortsatt ikke kommet til rette, dette gjelder gjenstander som er solgt gjennom andre kanaler enn QXL. Gjerningspersonene er avhørt flere ganger, men oppklaringen går tregt. Etterforskningen pågår imidlertid fortsatt, og etterhvert regner politiet med at alle salgene vil bli oppsporet på en eller annen måte. Noen av kildene til informasjon om salgene tar det tid å få tilgang til, så som bankutskrifter, e-postlogger og lignende. Det hele er derfor et ganske komplisert puslespill som kan ta en del tid å løse. Etterlysning For å lette etterforskningen og spare mye av politiets knappe ressurser anmodes alle personer som har kjøpt, eller tror de kan ha kjøpt, modelljernbaneutstyr fra selgere med adresse 1816 Skiptvedt om å melde seg. Ut fra de foreløpige etterforskningsresultater ser det ut til at alle salg er blitt foretatt fra denne adressen, men det kan ikke utelukkes at enkelte salg er blitt foretatt fra andre adresser. Politiet ser svært alvorlig på både kjøp og salg av stjålne gjenstander. Etterforskningen har imidlertid vist at salgene i dette tilfellet har foregått svært tilforlatelig, sett fra kjøpernes side. På grunn av den måten salgene har vært gjennomført på har politiet i dette tilfellet valgt å anta at alle kjøpere har vært i god tro. Personer som selv melder om kjøp av gjenstander fra de nevnte gjerningspersoner/selgere vil derfor uten videre unngå straffeforfølging. Gjerningspersonene/selgerne vil bli tiltalt for heleri. Alle som har kjøpt gjenstander av gjerningspersonene vil om ønskelig kunne anmelde selgerne for bedrageri, og kan samtidig kreve erstatning. Personer som vet eller tror at de har kjøpt én eller flere gjenstander av de nevnte gjerningspersoner kan melde dette til: Pb. Kenneth Henriksen, Stovner politistasjon Tlf.: 22 66 88 55 (direkte) Tlf.: 22 66 88 30 (politivakten Stovner politistasjon) Referanse: Anmeldelse 9678987 Hvis noen av en eller annen grunn ikke ønsker å kontakte politiet kan de ta kontakt direkte med meg: Helge Lindholm hlindhol(krøllalfa)online.no Identifikasjon av det stjålne og omsatte materiell Det materiellet som fortsatt ikke er kommet til rette er i hovedsak av fabrikat Märklin, men også av en del andre fabrikater. Det er både lokomotiver, vogner og samlesett av forskjellige typer. Materiellet kan identifiseres ved at det er påført et håndskrevet registreringsnummer på enden av alle originalesker. Registreringsnummeret er 2- eller 3-sifret på alle lokomotiver, 3-sifret på alle personvogner og 4-sifret på alle godsvogner. På samlesett er det på eskene påført alle numre for alle enhetene som ligger i settet. På praktisk talt alle lokomotiver og vogner er registreringsnummeret også påført på undersiden af lokomotivet/vognen, men på en del enheter kan det være vanskelig å se. Nedenfor er lagt ut lister over de materiellenheter som fortsatt ikke er kommet til rette. For at innleggene ikke skal bli for store er listene lagt ut i separate innlegg for hver materiellkategori. Jeg vil være svært takknemlig om de personene som måtte ha disse modellene i sin varetekt melder seg, enten til politiet eller direkte til meg. Med vennlig hilsen Helge Lindholm Edited by H. Lindholm - 24 november 2006 at 14:12 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lokomotiver Følgende lokomotiver som ble stjålet fra min samling er fortsatt ikke kommet til rette. "Forvaltning", "Type" og "Nummer" referer til påskrifter på de enkelte lokomotiver. "Rammenr." er et nummer som er stemplet, gravert eller påført med nummereetikett av fabrikanten på undersiden av rammen (evt. motorboggien) på en del lokomotiver. "Reg nr." er mitt unike registreringsnummer. Dette er påført for hånd utvendig på alle originalesker, og på undersiden av de aller fleste lokomotivene.
|