En ny FREMOdul (eller to) kommer til |
Post Reply | Page 12> |
Author | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 februar 2006 at 17:24 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jeg har påbegynt byggingen av to nye FREMOduler. Begge modulene er ganske korte og har motsatt vendte endestykker, såkalte "Joker"-moduler. Modulene er svingmoduler, 15° og 1500 mm radius. Tenkte at noen kanskje ville være interesserte i å følge fremdriften i bygging av modulene, kanskje eventuelle førstegangsbyggere kunne plukke opp et tips eller to, eller kanskje få det nødvendige skyv til å sette igang selv... Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Maling av modulkassene. To strøk oljemaling (7020 G30Y) overalt. Malingen har fler oppgaver enn de rent kosmetiske, den beskytter modulene fra å bli ødelagt av fuktighetsvariasjoner. Forsettelse følger..... Edited by Bjørn R Larsen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig bra!
Ser frem til fortsettelsen! |
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dag 8
På forhånd har jeg lagt et tynt lag med akryl fugemasse oppå korken. Dette fungerer ypperlig for feste av skinnen istedet for bruk av skinnespiker.
Edited by Bjørn R Larsen |
Hans-Ingve
Medlem i MJF Joined: 28 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
Post Options
Thanks(0)
|
bra du viser fine måter og lodde på.
også bra at du viser en modul trinn for trinn. |
Urban Johansson
Nykommer Joined: 20 januar 2005 Location: Sverige Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Åh, vilken beskrivning! Vilka bilder! Mycket bra! För de som ev funderar på att åka till Sverige och koppla samman med "Västeråsmoduler " rekommenderar jag er att ha sista/yttersta slipersen/syllen "löstagbar" = plats för skarvjärn. Då hålen inte stämmer använder vi tving med vennlig hilsen Urban "Södra station" Johansson
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Dag 9 Elektrisk kobling av modulen.
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Dag 10 Basis for landskap.
Neste skritt blir å trimme disse "klossene" til landskapsform. Edit: Endret bildeadresser. Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:08 |
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor mye koster en plate Jackofoam? Ellers så var det spennedde innlegg.... |
A matter of life and death
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Det husker jeg faktisk ikke. Kjøpte inn to plater når jeg laget min første FREMO modul for godt over fem år siden, og har fortsatt litt igjen... |
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eg betalte litt over 100kr for 2 stk i Stavanger
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Forming av landskap Så skulle Jackofoamklossene formes til et landskap.
Så skulle Jackofoamen dekkes med gips og støpte fjellformasjoner av gips. Disse fjellbitene ble støpt i former fra Woodland Scenics. Jeg foretrekker å bruke gips til landskap, fordi det blir solid og er et meget takknemlig materiale når man skal male etterpå. Dette kommer jeg tilbake til senere.
Det måtte mange runder med små gipsporsjoner før jeg ble fornøyd... Edit: Endret bildeadresser Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:11 |
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Så er det kommet farge på landskapet: Jeg har benyttet akrylfarger (på tube) sterkt fortynnet med vann. Det er da gipsen virkelig kommer til sin rett, fordi den "tar imot" fargen på en så flott måte. Kjøp gjerne et billigsett, jeg fant mitt på Lidl. Fargene jeg har benyttet er i hovedsak blandet av sort, hvitt, oker og brent sienna, men det er også små innslag av grønt og blått. Bruk en palett til fargeblandingen. Etterpå har jeg tørrbørstet hvitt over fjellformasjonene for å få frem konturene. Tørrbørsting vil si å børste over med en malerpensel der det omtrent ikke er maling igjen på busten. Neste skritt blir vegetasjon. Edit: Endret bildeadresser Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:13 |
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Langs norske linjer pleier det å være gjerder, så også på mine moduler. Til gjerdestolpene har jeg brukt svertet .020 tråd fra K&S Engineering (det skulle bli noe slikt som 0,5 mm tråd det). Til gjerdetråd har jeg brukt enkeltkordeler fra 0.22 mm² flertrådet kabel. Tråden slås en gang rundt hver stolpe, 5 tråder i høyden. I enden av stolperekken lager jeg en knute og sikrer med en dråpe lynlim. Etterpå males det hele med litt Humbrol 33 og 160, fortynnet med litt terpentin. Og da ble det slik... Edit: Endret bildeadresser Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:14 |
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Bjørn Dette er ganske enkelt bare fantastisk. Enkelt, ligetil og flot illustreret. Jeg glæder mig til fortsættelsen. Med modelbanehilsen Dan
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Takk, Dan Kunnskap er lite verdt om den ikke kan deles... |
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Og så var det blitt grønt, ihvertfall første lag med vegetasjon. Det er også kommet noen små busker og gresstuster på plass, men foreløpig ingen trær. Vegetasjonen er limt fast med en blanding av lim, vann og et par dråper Zalo. Nå er det bare en håndfull dager igjen til modulene skal være med på sitt første treff, så helt ferdig rekker de nok ikke å bli. Edit: Endret bildeadresser Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:15 |
ØyvindS
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for at du deler byggingen med oss, Bjørn Runar. Strøkent. |
mvh Øyvind Strøm
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ryktes at jeg får mitt første byggesett i posten neste uke.
Denne tråden er uvurderlig for en som meg... Thank you! |
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg hadde tenkt at begge disse modulene skulle ha et skikkelig røft skogslandskap.
Skogbunnen ser ennå ganske skrinn ut enkelte steder, så det er definitivt rom for å få på plass enda mer "grønt". Edit: Endret bildeadresser Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:16 |
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Disse(blå platene) heter vell Floormate. Fikk 4 for 177kr på Maxbo i dag, han i kassa så feil, for de tar normalt 78.75kr pr stykk. SÅ jeg skal ikke klage på rabbaten Men ellers så var det en fin serie, fra en modul i startfasen til den er ferdig |
|
ØyvindS
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
De blå platene heter XPS (Extrudert Polystyren). Floormate og Jackofoam er handelsnavn fra forskjellige produsenter. Se forøvrig: http://mjwiki.no/wiki/index.php/Byggematerialer_for_terreng# EPS.2FXPS |
mvh Øyvind Strøm
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei ! Dette var nyydelig, Bjørn Runar ! Fremo-hilsen Tom Lynga
|
Det enkle er ofte det beste...
|
Wickerman
Post Options
Thanks(0)
|
Det viste jeg ikke, takk for infoen. |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Bjørn Jeg er fuld af beundring for det flotte arbejde og det inspirerer mig i høj grad, til selv at gøre ligeså. Vi amatører har meget at lære! Jeg bøjer mig i gruset!!!!!! Med stor modelbanehilsen Dan |
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Takk skal dere ha for rosende ord - - - På den ene modulen har jeg laget en steinfylling. Som basis har jeg laget fjellformasjoner av Woodlands gipsformer og malt disse med sterkt fortynnet akrylmaling. Deretter har jeg limt småsteiner i skråningen (ekte steiner). Dette tok litt tid, fordi hver stein er limt på plass en og en. D.v.s. i den nedre del av steinfyllingen, der de største steinene skal ligge. I øvre del smurte jeg trelim på underlaget og drysset småstein over. Når det var tørt fjernet jeg de løse steinene og limte inn nye der hvor det var "hull". Fargemessig matcher gipsfjellet og de ekte steinene ganske bra. Tilslutt la jeg et nytt lag med ballast fra svillene og ned, slik at det skal fremkomme tydelig hva som ble lagt på plass sist.... Edit: Endret bildeadresse Edited by Bjørn R Larsen - 22 mars 2006 at 21:17 |
ØyvindS
Post Options
Thanks(0)
|
Lekkert!
|
mvh Øyvind Strøm
|
einjen
Post Options
Thanks(0)
|
Det hadde vært utrolig bra med en fullstendig fortegnelse på materialer du har brukt og hvilke verktøy en må ha tilgjengelig.
Hvis du skulle anslå kostnaden for de to modulene, hvor mye ville det ligge på? -- Einar |
--
greffern
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
|
Man tager hva man haver, sa de gamle. Muligens vil det være vanskelig å lage en fullstendig og 100% nøyaktig materialliste og byggeanvisning. Du har sikkert mye rart liggende som er innkjøpt uten omtanke utfra prinsippet "Kjekt å ha"... Hvis du lager en modul eller flere så er det greiere å lage noe nytt over et eget tema enn å kopiere andre 100%... det vil bidra til mangfoldet i Fremo. Ta en titt på gamle bøker, filmer, fotoalbum og andre steder og du finner masse god inspirasjon.
|
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
einjen
Post Options
Thanks(0)
|
Nå tenkte jeg først og fremst på selve kassa, før noe natur er ferdig... altså en inventarliste og verktøyliste for kassa. Altså tilogmed dag 9 i denne tråden. Edited by einjen - 26 mars 2006 at 10:57 |
--
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Det skal vel være mulig med en noenlunde oversikt, men den blir av forståelige grunner uten priser. Man går f.eks ikke avsted for å kjøpe en stk. 3 mm kryssfinerplate for å bruker et par dm² av denne (jeg har brukt noe som kanskje en gang var bunnen på en skuff...)
4 FREMO B88/96 endestykker 1 Kryssfinerplate 9 mm 1 Kryssfinerplate 12 mm 1 Kryssfinerplate 3 mm Deksel for koblingsbokser Ca. 85 cm Korkunderlag 1 Peco C75 fleksskinne 8 Messingskruer For feste av spor v/modulkant Ca. 48 stk Treskruer, forskj. lengde 1 Akryl fugemasse Feste av spor 1 Trelim Ca. 50 cm Furulekte. 20*37 mm Feste av trase og koblingsbokser 4 Bøssinger, f.eks Elfa 40-612-06 2 Lab.ledninger, f.eks Elfa 40-303-26 Klippes i to 1 Oljemaling, 7020-G30Y Minimum 2 strøk Ca. 50 cm Flertrådet ledning, 0.22-0.50 mm² Tilførselsledninger til skinner Ca. 1 m 2 leder, min 1.0 mm² Gjennomgående ledning Edit: En linje for mye i tabellen, får ikke slettet den heller, bare innholdet... Edited by Bjørn R Larsen - 26 mars 2006 at 12:07 |
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |