Esu loksound på 3-skinne? |
Post Reply |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 oktober 2020 at 15:22 |
Hei. Jeg holder på å digitalisere et Lima-lok og lurer på om ESU loksound passer til AC/3-skinne. Ser det er en dekoder fra ESU som heter loksound M4, er denne beregnet for märklin?
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Loksound M4 heter egentlig Loksound V4 M4 er som navnet sier versjon 4. Den fungerer med Marklins system. Du kan også velge Loksound V5. Denne har allerede Märklinkompabilitet innebygd som standard. For kuriositetens skyld: Loksound har også Loksound V5 DCC. Denne leveres kun til det amerikanske markedet og er i all hovedsak en V5 uten Märklinkompatibilitet.
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
ESU bruker å ha M4 på de dekodere som det er tilbakemelding på for Central Systems (CS) og Mobile Stations (MS). Det gjør det at de kan tilbakemelde adressen når loket settes på sporet - eller gjenkjenne loket. M4 eller "Märklin Systems" er utviklet av ESU - så de kjenner det godt.
Märklin har byttet system opp gjennom årene. Først hadde de Motorola I eller Delta. Seinere i en mellomperiode, hadde de Motorola II. De var begrenset til 80 adresser, hvor du måtte kjenne adressen for å kjøre loket. Det var heller ikke dekodersending på Motorola systemene som er en nødvendighet for å identifisere adressen. DCC har omtrent det samme for RailCom, så det er ikke unikt. Det er veldig komplisert å få en multiprotokoll dekoder til å virke. Dersom du kjører bare DCC, så er det kostbesparende å ha muligheten for kun DCC. Det er like greit!
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
'Tilbakemeldingssystemet' til Märklin kalles mfx.
Dekoderen bør vel da være programmert for den spesifikke typen lok det skal settes i. Jeg har selv flere 'ikke-Märklin-lok' med 'ikke-Märklin' mfx-dekoder. Virker 100% Jeg har også flere 'ikke-Märklin-lok' med multiprotokoll-dekodere og disse foretrekker jeg å kjøre DCC. Jeg benytter MS2, men CS takler det selvfølgelig like godt
|
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |