Hobbytrade MZ problemer |
Post Reply |
Author | |
thmark
Viderekommen Joined: 20 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 55 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 mai 2017 at 09:50 |
Noen her som som har hatt problemer med drivverket på MZ lok fra Hobbytrade og fått ordnet problemet?
|
|
mvh.
Thomas Markovic |
|
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hobbytrade har hatt problem med plasten i tannhjulene, disse sprekker etter en stund. Nye akslinger kan skaffes hos en mj forhandler
|
|
Min pusher: www.glm.no |
|
thmark
Viderekommen Joined: 20 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 55 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok, vet du hvilken mj forhandler som kan skaffe?
|
|
mvh.
Thomas Markovic |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hør med Togbutikken muligens eller andre som selger Hobbytrade.
|
|
A matter of life and death
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ikke sikkert at Hobbytrade støtter gamle produkter mht. reservedeler etter konkursen? Derfor kan det sikkert være vanskelig å skaffe nye tannhjul? Får du tak i gamle plasttannhjul, så sprekker de like lett om noen år. Derfor bruker jeg å erstatte slike plasttannhjul med messingtannhjul. Har funnet en produsent i Polen som faktisk lager det jeg trenger - enten det er til Superline, Topline, Jeco eller Hobbytrade. Disse metalltannhjulene er laget med utmerket presisjon og er rimeligere enn å bytte hjulaksler.
Produsenten har hjemmeside: http://www.kkpmo.com/ Bruker å betale på PayPal.
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell
Har sett på linken. Hva betyr module i denne sammenhengen? |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Module" for tannhjul er hvor fin tanningen er.
Vanligvis kan tanningen i modelllok variere mellom 0,4 til 0,25. Jeg bruker å måle ytre diameter og telle antall tenner. Dersom ytre diameter stemmer overens med tannantallet, har jeg funnet modulen.
|
|
ByggerDK
Viderekommen Joined: 06 desember 2017 Location: DK Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der findes en ganske glimrende forklaring på hvad "modul" for tandhjul betyder, her:
http://www.fagteori.dk/tandhjul/modulsystemet.aspx Mvh Sømme DK |
|
ByggerDK
Viderekommen Joined: 06 desember 2017 Location: DK Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med andre ord:
For at bestemme et tandhjuls modul, måler du den ydre diameter i mm, og dividerer med tandhjulets tandantal + 2 tænder. Spørg hvis der er noget du ikke forstår, f eks mit dansk... ;-) Mvh Sømme Edited by ByggerDK - 06 desember 2017 at 11:45 |
|
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
I følge wikipedia er module definert som: Jeg synes det er for komplisert å raskt finne modulen til tannhjul. Da produsentens tabeller oftest inneholder ytre radius på tannhjulet, bruker jeg å finne antall tenner og velge et tannhjul der denne diameteren samsvarer med antall tenner. Da finner man lett et tannhjul som passer i tabellene over moduler. En ting man også bør være oppmerksomme på når man bestiller et erstattningstannhjul er akslingsdiameter. Skal tannhjulet sitte fast på akslingen må den være mindre - eller akslingen større. Modellok har oftest akslinger som er 2 - 2,5 og 3 mm. i diameter. Tannhjul er oftest beregnet for å rotere fritt på slike akslinger. For å feste et frittroterende tannhjul til en slik aksling, er det nødvendig å risse spor i akslingen, slik at diameteren på akslingen øker. Mange ganger er det slike spor i akslingen der man skal erstatte et tannhjul - men ikke alltid! Sjekk på forhånd. Jeg bruker også litt Loctite pinneskruelåsing eller mutterlåsing i tillegg for å få tannhjulet til å sitte bom fast.
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for oppklaringer 😁
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |