Byggeveiledninger til S&S-vogner? |
Post Reply |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 april 2017 at 15:09 |
Er det noen som kan sende meg eller linke til byggebeskrivelser for ulike messingbyggesett fra Steinar & Steinar? Det gjelder følgende byggesett:
Inspirert av flere flotte byggeblogger her på forumet den siste tiden fikk jeg også lyst til å ta et dypdykk i bunken av bortstuede byggesett for å finne noe passende å starte med, og ble ganske forferdet over hvor mye jeg hadde samlet opp de siste årene som bare lå og samlet støv! Hvilken av alle disse syns dere er et passende førstevalg for en som aldri har bygget i messing tidligere? I tillegg til S&S-vognene nevnt ovenfor har jeg også Gfo2 type 1 og 3 fra SM samt Skd 206 fra Skala Design, men disse har jeg byggeveiledningene til. Jeg trenger også litt input om passende minimumsutvalg av verktøy for messingbygging; tenger, filer, borstørrelser, anbefalt loddestasjon osv., jeg har noe men ikke nødvendigvis alt, og ser for meg en tur innover på lørdag for å handle inn det jeg mangler. Jeg vet det er flere tråder her på forumet som svarer på nettopp slike spørsmål, men alle mine søk har bare resultert i en Server error 500 tilbakemelding, så den måtte jeg bare gi opp... Edit: Fant en link til de fleste av byggeveiledningene på togbutikken.no, så da er det bare de to som ikke er gjennomstreket jeg mangler. Edit 2: Masse hjelpsomme og kjappe folk her i dag, trodde de fleste hadde tatt påskeferie..! Da er det kun Bf type 1 som gjenstår. Edit 3: Glemte å streke over den siste vogna. Alle byggeveiledningene er i boks, takk for hjelpen alle sammen!
Edited by Svein_H - 09 juni 2017 at 21:07 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Kristoffer6951
FREMO-forummedlem Joined: 12 februar 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 44 |
Post Options
Thanks(0)
|
En del av byggebeskrivelsene finner du hos Tore på togbutikken.no. Resten er det sikkert noen her inne som kan hjelpe med, evt løser en mail til Steinar Snøtun den saken.
Ser du fant endel av beskrivelsene. Jeg har F4 beskrivelsen liggende digitalt. Verktøy: Jeg synes det er greit med en vanlig pinsett og en loddepinsett, en liten manuell "drill", borsett fra 0,3mm - 1,5mm, greit med en god fil samt en glassfiberbørste og. Personlig bruker jeg bare en loddebolt fra Biltema, men har en loddestasjon stående uåpnet i pappesken |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, Kristoffer. Hva mener du med "loddepinsett", er det en slik omvendt en? Vedrørende manuell drill/"pin vise" har jeg erfart at flere av disse ikke klarer å holde de minste borene skikkelig fast, har du noen anbefalinger der?
Er det virkelig nødvendig med 0.1mm differanse i bor, eller klarer man seg med 0.2? Min erfaring er at +/- 0.1mm tilsvarer litt ekstra viljestyrke og ingenting annet, men det er godt mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig. Glassfiberbørste har jeg ikke vært borti tidligere, hva er hensikten med den? Jeg har en 40W loddepenn fra Biltema som sikkert kan duge til det meste, men syns den blir litt kronglete i lengden, og vurderer derfor en skikkelig loddestasjon av litt bedre kvalitet og med justerbar temperatur.
|
|
Min hjemmeside |
|
Kristoffer6951
FREMO-forummedlem Joined: 12 februar 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 44 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tenker på en sånn omvendt ja. Pin-vise har jeg to av, da jeg har erfart samme problematikk. Har derfor en for de aller minste størrelsene (0,3 - 0,5mm) og en med utskiftbare chucks for andre størrelser. Jeg synes intervallet på 0,1mm er greit i allefall når man skal montere tråder i gitte størrelser som handtak etc. Glassfiberbørste er en pussesak som kan brukes for å fjerne tinnrester og å matte ned messingen før lakkering. |
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Vel, da har jeg gått litt "amok" og lagt igjen litt penger på Triaden og etpar andre steder i dag. Siden det er 30 dagers åpent kjøp hadde det vært kjekt å vite om jeg har kjøpt katta i sekken, så her er handlelista mi åpen for kritikk:
Loddestasjon: Ekstra loddespisser (tok en av hver, visste ikke hvilke som passet best): Lavtemp (185°C) loddetinn: Høytemp (325-350°C) loddetinn: I tillegg plukket jeg med meg glassfiberpenn og refill, noen tenger og annet småverktøy, samt dette settet her. Vet ikke om det er brukandes til noe, men der og da virket det fornuftig... :
|
|
Min hjemmeside |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Arterieklemmer anbefales. De fås også med bøy slik at man kommer bedre til på vanskelige områder.kan skaffes rimelig på ebay.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |