MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin vekselmotorer K-skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin vekselmotorer K-skinner

 Post Reply Post Reply
Author
HAIr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAIr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin vekselmotorer K-skinner
    Posted: 28 september 2010 at 21:52
Hei.
Har et anlegg med Märklin K-spor og veksler. En del av vekselmotorene er over 15 år gamle, og noen fungerer dårlig, spesielt de som brukes lite "setter seg" i en stilling. Hva er forventet levetid på slike vekselmotorer, og har noen på forumet tips og triks ang. vedlikehold av disse? Mener jeg har lest et sted at man kan putte oppi noe, - olje?
Setter pris på alle svar
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2010 at 22:08
Hei

Hvis du har sporveksler av den første serien (21xx) så ville jeg nok vurdert å skifte disse til den nyere 22xx-serien. Da kan du bruke 7549-motoren, og den kan lett skiftes ut dersom den ikke fungerer som den skal.

En annen ting med sporvekslene til K-skinnene er at de tynne plastdelene som skal bevege skinnetungene ofte setter seg fast pga. ballast eller olje. Bruk derfor ALDRI olje på disse sporvekslene. Oljen trekker dessuten bare til seg enda mere støv og skitt.

Det går også an å bygge om K-sporvekslene til å bruke Tortoise-motorer. Det forutsetter imidlertid at det er plass til Tortoisen under sportraseen, og en lett modifisering av selve sporvekslen, men det er verdt det.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Lok123 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 juli 2010
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lok123 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2010 at 14:36

Hei.

Jeg er en av de lure som i ren desperasjon prøvde å smøre en slik gammel treg sporveksel. Den ble som du skriver bare enda tregere. Har du noen gode tips på hvordan få den 'ren' igjen - kanskje noe fettfjerningmiddel (CRC el 556).
Nå spør jeg før jeg finner på mer dumt, men jeg har kun gjort det på en sålangt . . .
Mvh Kris


Edited by Lok123 - 09 november 2010 at 08:52
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2010 at 22:07
Hei

Det er vel ikke annet tips enn at du prøver å plukke motoren pent fra hverandre - og gjøre grundig rent fysisk med en q-tip eller lignende.

Dersom du har fått olje i selve sporvekselmekanismen også må du nok også fjerne metalldekselet under, men da er vel veien lagt åpen for å bytte til f.eks. Tortoise-motorer.

Her er en tysk nettside du kan kikke på som viser ombygging av K-sporveksler.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Stein Arild View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2010 at 19:50
Hei,jeg driver også med med Märklin,å har detsamme proplemmet med sporvekselmotorer til k-skinner.De begynner å bli dyre å.
taurus
Back to Top
Lok123 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 juli 2010
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lok123 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2010 at 08:52
Hei.
Kanskje bytte til Tortoise-motorer er løsningen . . .
 
Men skoletysken min er ikke så god - kanskje noen har noe slikt på engelsk ?
 
Mvh Kris
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2010 at 12:48

Eller på norsk. Wink

Kortversjon for ombygging av Märklin K-sporveksler til bruk med Tortoise-motor:

- Fjern de tynne plaststripsene som overfører bevegelsen fra håndomstilleren til den svarte svillen som ligger mellom stokkskinnene (merket med tynne røde streker på bildet).

- De brune svilledelene som holder originalmotoren på plass skjæres til slik at de får fasong som sviller (merket med lys blå farge på bildet).

- Skjær bort metallplaten som ligger under den svarte svillen (på undersiden av sporvekselen merket med en grønn oval) med en dremel og kappeskive.

- Bor et lite hull i den svarte svillen som ligger mellom stokkskinnene. Det er her styrestiften fra Tortoisen skal opp - fra undersiden av sportraseen. Tortoisen fester du i henhold til bruksanvisningen fra Tortoisen.

- Hvis du har sporveksler med bevegelig hjertestykke må du også fjerne overføringsdelene til denne. Skjær/fil hjertestykket litt mindre og lim det fast. Så lager du 2 ledeskinner som limes fast som vist på bildet.



hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Lok123 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 juli 2010
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lok123 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 13:33
Hei KjellAn.
Takk for en flott oversettelse . . .Wink
 
Nå mangler jeg bare tips om hvilken type som passer til Märklin K-skinner og hvor den i så fall kan kjøpes.
 
God helg
Kris.
 
 
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 15:58

Togbutikken har Tortoise sporvekselmotorer.

Men, du finner disse sikkert hos andre MJ-butikker også ...

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.